Stiri si noutati

Ice Tea: Nestea sau Lipton ?

Thomas Lipton, intors in Marea Britanie cu banii si experienta acumulate in America, deschide primul sau magazin. In decurs de 11 ani el deschide 20 de magazine in Scotia de Vest si o fabrica pentru ambalarea produselor alimentare in Chicago. Mai tirziu, deschide citeva magazine in America.
Intr-una din calatoriile pe care le face in Australia, se opreste pe insula Ceylon unde Lipton cumpara 5 plantatii de ceai cu o suprafata totala de 5500 de acri.
Thomas Lipton a fost primul care a experimentat funicularele pentru transportarea cosurilor cu frunze de pe plantatii pana la locul de prelucrare. Cu timpul si-a facut o flota personala care la vremea aceea era capabila sa dezvolte o viteza destul de mare.
Desi ceaiul devenea tot mai popular in Marea Britanie pentru multe familii britanice de rand era un bun inaccesibil. Ceaiul era considerat « un privilegiu al aristocratiei ». Lipton a calculat ca ar putea sa reduca pretul ceaiului la jumatate si sa perfectioneze sistemul de desfacere a ceaiului. Gratie lui, ceaiul a ajuns cu timpul o bautura accesibila tuturor.
In scopul de a-si promova produsele, Lipton a creat si un semn distinctiv pentru marca sa de ceai : o fata ducand un cos de cap, alaturi de fraza « De pe plantatiile de ceai direct in ceasca ». Un inceput de campanie publicitara care a continuat cu grupuri de oameni cu pancarte de reclama, travestiti in hindusi care colindau strazile oraselor din Marea Britanie. Actiunea a avut succes si ceaiul Lipton a patruns in cultura de masa: a devenit subiect de caricatura in rubricile din ziarele vremurilor de atunci.
Incepind cu anii ‘90 ai secolului XIX imperiul comercial Lipton era identificat cu ceaiul. Thomas Lipton, pe langa faptul ca si-a adus aportul in formarea unui « mod de viata autentic englezesc », a fost si primul care a introdus aceasta bautura in America de Nord. O mare admiratoare a ceaiului “Lipton” a devenit regina Victoria care i-a acordat lui Lipton titlul de « Sir ».
In tara noastra, mai precis in Moldova, “Lipton” e cunoscut ca marca de ceai de pe vremea magazinelor valutare si a cadourilor rare aduse de amici din calatoriile intreprinse dupa caderea “cortinei de fier”.
In prezent brandul “Lipton” apartine corporatiei internationale “Unilever”, care incearca sa mentina si sa dezvolte cu succes prestigiul si popularitatea lui printre cumparatori.

In ultimul timp pe piata mondiala se intalneste tot mai des fenomenul de cobranding sau brand aliance. De multe ori acest timp de simbioza da mai multe rezultate benefice pentru ambele parti decat o lupta fatisa.
Un rezultat al unei aliante strategice este bautura racoritoare „Nestea“, rezultata din colaborare Nestlé cu Coca-Cola. Parteneriatul a luat fiinta in 1991 si a fost redenumit in 2001, sub titulatura Beverage Partners Worldwide (BPW): „Acest parteneriat s-a facut la nivel international, prin asociere urmarindu-se o utilizare mai eficienta a resurselor celor doua corporatii, inclusiv resurse si extinderea portofoliului de bauturi racoritoare. BPW a castigat astfel experienta si resursele necesare celor doua mari companii asociate si a folosit inovatia ca strategie, pentru a conduce aceasta afacere de succes. BPW este o companie intreprinzatoare concentrata pe lansarea de produse, in special ready-to-drink (RTD) – cafea, ceai. Prin lansarea Nestea, Coca-Cola Romania si-a facut intrarea in 2004 intr-o noua categorie – ice tea, largind astfel oferta adresata consumatorilor romani. Rezultatele sunt foarte bune, avand in vedere ca in scurt timp de la lansare, Nestea a intrat in topul preferintelor consumatorilor“, a declarat Nicoleta Enache, Brand Manager Non Carbonated Drinks Coca-Cola. (Romania Libera)

Conform datelor Asociatiei Nationale a Bauturilor Racoritoare, bauturile racoritoare din categoria “ready to drink ice tea” au constituit segmentul cu cea mai mare rata de crestere in cursul anului trecut. Cu aproape de 5 ori mai mult decat intervalul cercetat anterior.
Factorii care au generat aceasta crestere sunt conform ANBR: interesul crescand al consumatorilor romani pentru bauturile functionale si cristalizare a pietei in jurul celor doi jucatori importanti: Lipton Ice Tea si Nestea. La sfarsitul anului 2004, s-a consumat un volum de 13 milioane de litri.
Conform Canadean, la sfarsitul anului 2003 Lipton aveau cele mai mari vanzari pe acest sector. La iunie a anului 2004 s-a lansat pe piata romaneasca Nestea. Campania de lansare a cuprins si o actiune de sampling care s-a desfasurat in cele mai titrate centre comerciale: Billa, Carrefour, Gima, Cora, baruri si restaurante, benzinarii si anumite locuri de pe litoral. In acest sampling, echpele de promoteri Nestea erau imbracati ca dupa dus sugerandu-se sentimentul de improspatare fizica si mentala, racorirea trupului si a sufletului. Fetele sunt imbracate in prosoape si slapi, iar baietii dau consumatorilor Nestea din recipientii pe care ii poarta in spate in loc de rucsaci.
Dupa aceasta campanie Nestea a urcat pe primul loc in vanzari, depasind Lipton, conform ANBR.
In momentul de fata la TV, ruleaza noua campanie Lipton Ice Tea, dupa urma careia Unilever asteapta rezultatele scontate.

 

Irina Mateescu – Bizwords 

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *