Stiri si noutati

Neculae Plaiasu, secretar de stat in MFP: Evaziunea fiscala cuprinde "tot ce misca"

Carmen Neacsu

– Domnule Plaiasu, ati afirmat in aceasta saptamana ca evaziunea fiscala din Romania a crescut. Cum explicati aceasta situatie?

– Sunt concluzii la care a ajuns Directia Generala de Revizie si Control Fiscal din cadrul Ministerului Finantelor, in baza constatarilor inspectorilor fiscali. Sunt doua elemente de baza in acest context: faptul ca a crescut cu 5% fata de anul trecut numarul sesizarilor penale adresate de noi institutiilor abilitate si diversitatea domeniilor unde am constatat acte de evaziune fiscala. Din acest ultim punct de vedere, pot sa remarc ca nu numai produsele usor vandabile fac obiectul acestui fenomen. Evaziunea fiscala ingrijoreaza si nu se opreste numai la tutun si alcool, ci si la produse nealimentare, electronice…. practic, tot ce misca este vizat. Evaziunea fiscala este prezenta si in procesul de tranzactionare a imobilelor si e practicata si de contribuabilii persoane fizice autorizate. Descoperim aceste fapte cu ocazia procesului de verificare a solicitarilor de rambursare a TVA.

– La ce categorie de persoane fizice autorizate s-au constatat mai multe acte de evaziune?

Spre exemplu, verificand cheltuielile inregistrate de un notar, inspectorii au ramas surprinsi de ce documente puteau fi evidentiate. Astfel, in perioada ianuarie – 31 august, notarul si-a trecut in evidenta 900 kg de vopsea, 40 de calorifere, 50 tone de benzina, cheltuieli care nu au nici o legatura cu activitatea de notariat.

O situatie asemanatoare a fost constatata si la cabinetul unui avocat, care a inregistrat si el cheltuieli fara nici o legatura cu activitatea prestata, cu scopul clar, precis, de a obtine castiguri care sa treaca de ochiul Fiscului. Nu mai vorbesc de afaceri cu motoare, masini, utilaje, cu documente false, cu circuite fictive.

– Ce masuri veti lua pentru diminuarea acestui fenomen?

– Vom intari controlul, activitate care trebuie profesionalizata. Aminteam ca si persoanele fizice autorizate fac evaziune fiscala. O prima masura pe care o vom lua este trecerea serviciului de control fiscal al persoanelor fizice care exista la nivel de judete in cadrul directiei mari de control fiscal pentru persoanele juridice. Se pare ca activitatea controlorilor de la serviciile municipale nu a fost intotdeauna conexata la obiectivele generale pe care le are controlul fiscal. Ca atare, prima operatiune pe care o vom face va fi trecerea acestui serviciu in subordinea Directiei de control fiscal la nivel de judet. In acest fel, realizam o pregatire unitara a inspectorilor fiscali si o crestere a raspunderii lor in raport cu activitatea pe care o desfasoara persoanele fizice care presteaza activitati comerciale.

De la 1 ianuarie 2004 va incepe sa functioneze efectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala, care va revolutiona oarecum relatia dintre contribuabil si organele fiscale.

La ora actuala, suntem in faza de definitivare a hotararii de Guvern privind organizarea si functionarea Agentiei de Administrare Fiscala. Agentia se va infiinta cu sprijinul tehnic nemijlocit al FMI, fapt care raspunde, pe de alta parte, cerintei de armonizare a legislatiei noastre cu cea a UE. Asemenea institutii exista in majoritatea tarilor europene, iar in Bulgaria, Ungaria si Polonia sunt nou-infiintate.

Agentia va asigura, prin autonomia sa, o eficienta sporita si va schimba relatia dintre administratia fiscala si contribuabil. Acesta din urma devine egal si partener al Fiscului. Daca nu se realizeaza acest lucru, nu am facut nimic. De altfel, am avut chiar si in ultimele zile intalniri pe aceasta tema cu reprezentantii principalelor asociatii profesionale, reprezentand contribuabili din Romania. De asemenea, am avut intalniri cu reprezentantii Asociatiei Romane a Bancilor si cu cei ai Consiliului Investitorilor Straini (CIS), cu care lucram la intocmirea codului de conduita a inspectorului fiscal.

Avem Codul de procedura fiscala, un nou act normativ pentru care ne straduim sa intre in vigoare cat mai repede.

Daca la nivel central se poate, acest lucru vreau sa-l implementez si in teritoriu. Daca nu se dezvolta parteneriatul cu contribuabilul, nu ne ducem spre Europa.

– Cum se va derula, in viitor, controlul fiscal?

– Modul de efectuare a controlului fiscal se va schimba radical. Inspectia fiscala nu se va finaliza cu un proces verbal de 15-20 de pagini, ci va fi un raport care se va discuta de catre contribuabil si inspectorul fiscal, la sediul Fiscului. Trebuie realizat echilibrul intre elementele de coercitie si cele care asigura conformarea voluntara a agentului economic. Cu cat mai multi contribuabili se conformeaza voluntar, iar coercitia este mai mica, cu atat sistemul de impozite si taxe este mai viabil.

O stire aparuta in presa saptamana trecuta spunea ca inspectorii fiscali vor putea sa controleze contribuabilii si dupa terminarea programului de lucru, precum si faptul ca acestora trebuie sa li se asigure tot confortul in activitatea lor…

Sunt doua conditii care vor trebui indeplinite simultan pentru a merge la un contribuabil in control si in afara programului normal de lucru. Astfel, trebuie sa existe autorizarea scrisa a conducatorului organului de control fiscal si sa fie obtinut si acordul scris al contribuabilului sau al reprezentantului legal al acestuia. Acest acord va fi inregistrat la Registratura contribuabilului si se va anexa la actul de control incheiat. In primul caz, autorizatia se obtine in baza referatului intocmit de echipa de control fiscal, prin care se motiveaza solicitarea accesului in afara programului normal de lucru al contribuabilului. De remarcat ca, pe toata durata controlului fiscal, contribuabilii au dreptul sa beneficieze de asistenta de specialitate acordata de juristi, experti contabili, contabili autorizati, consultanti fiscali. Acestia trebuie sa aiba imputernicirea contribuabilului.

Ca tot vorbim de parteneriatul cu autoritatile fiscale, cand credeti ca se va schimba atitudinea functionarului de dupa ghiseu fata de contribuabilii de rand?

La ora actuala, peretii sediilor finantelor publice ale sectoarelor Capitalei sunt "zugraviti" cu tot felul de afise, care te anunta diverse lucruri, inclusiv ce taxe se platesc la administratia sectorului X, in loc sa existe un birou unic de informare. Aici, functionari specializati vor sta de vorba cu cetatenii, pe care-i vor ajuta chiar sa completeze diferite formulare. Contribuabilii vor primi explicatiile corespunzatoare, nu vor mai fi trimisi de la un ghiseu la altul, fara o informare adecvata. Prima operatiune pe care o vom face va fi sa infiintam acest birou unic de informare si asistenta a contribuabililor la nivelul municipiului Bucuresti.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *