Stiri si noutati

Piata alimentelor, pe locul doi in Europa de Est

Romania „controleaza“ 15% din piata est-europeana a produselor alimentare si a bauturilor, fiind pe locul doi dupa Polonia, a carei cota de piata este de 44%, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta Food for Though. Romania a fost plasata pe ultimul loc, dupa Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia si Bulgaria, in ceea ce priveste rata de crestere, sub 1%, a pietei de produse alimentare si bauturi in intervalul 1999 – 2004, evaluata la 109 miliarde euro.

Polonia, tara cu cele mai mari consumuri de alimente si bauturi, detine 44% din piata est europeana, fiind si tara cu cea mai mare populatie din zona est-europeana (41% din populatie). De altfel, primele trei tari reprezentative pentru piata produselor alimentare si a bauturilor, respectiv Polonia, Romania si Ungaria, acopera 73% din total, ajungand la aceasta performanta si datorita faptului ca reprezinta 75% din populatia est-europeana. Ele sunt urmate de Cehia cu 14%, Slovacia cu 7% si Bulgaria cu 6%. Din cele 109 miliarde euro, reprezentand valoarea produselor vandute anul trecut, cea mai mare cota au detinut-o bauturile alcoolice (18%), urmate de fructe si legume (12%), la egalitate cu consumul de carne proaspata.

In privinta cresterii pietei din anul 1999 si pana in prezent, cea mai buna evolutie, din punct de vedere valoric, se considera ca a avut-o Polonia, cu 3.200 milioane euro, urmata de Cehia, cu 1.090 milioane euro si Ungaria cu 1.032 milioane euro. In privinta cresterii procentuale corespunzatoare pietei specifice fiecarei tari in parte, piata bulgareasca de alimente si bauturi a inregistrat, in ultimii ani, cea mai mare crestere (4,5%), urmata de Cehia (4%) si Polonia (2,5%).

Desi este a doua ca marime in sud-estul Europei, piata romaneasca a atins aceste performante poate mai mult datorita populatiei numeroase pe care o detine, comparativ cu celelalte tari „concurente“. In esenta, Romania este oarecum codasa la acest capitol, cresterea pietei de profil fiind in ultimii ani sub 1%, ceea ce inseamna o valoare mai mica de 500 de milioane euro, adica jumatate din cresterea inregistrata in aceeasi perioada de unguri.

Studiul FFT mai releva faptul ca majoritatea consumatorilor est-europeni prefera produsele de marca, reprezentand 53,7% din consum. Cele mai importante zece companii, majoritatea prezente si in Romania (SAB Miller, Heineken, Unilever, Nestle, Smithfield Foods, Danone, Coca-Cola, Altria, Fyffes si PepsiCo), inseamna 15% din piata de produse alimentare si bauturi est-europeana, a carei crestere anuala medie se estimeaza ca va fi de 1,43% in in intervalul 2004-2009.

Cristina Nedelcu
Sursa:Averea

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *