Stiri si noutati

Sistemul National Unic pentru apeluri de urgenta 112 va fi lansat, maine, la Bucuresti

Consuela Stegarescu

Utilizarea Sistemului National de Apeluri de Urgenta 112 nu va rezolva problema timpului in care masinile de interventie ajung la locul accidentelor din Bucuresti. Traficul din Capitala si ambuteiajele nu permit respectarea timpului mediu inregistrat in Europa in care masinile de Ambulanta, Pompieri sau Politie ajung la adresa la care au fost solicitate, ne-au declarat reprezentantii Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), institutia care administreaza acest sistem. "Media europeana privind timpul de ajungere la locul accidentului este intre 1 si 5 minute. In practica, acest lucru nu se poate realiza in Bucuresti, din cauza traficului intens si ambuteiajelor", au afirmat oficialii STS.

Sistemul 112 costa 40 milioane de euro

Costurile implementarii Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 se vor cifra la 40 milioane de euro, bani ce provin din fondurile operatorilor de telecomunicatii. Sistemul-pilot a fost testat mai intai in Capitala, incepand cu data de 15 mai, iar pe 15 iunie va fi lansat oficial, in urma finalizarii cu succes a testelor. Acest sistem este realizat prin crearea unor centre de preluare a apelurilor de urgenta si dotarea acestora cu un sistem operativ de telecomunicatii, destinat anuntarii, receptionarii, prelucrarii si transmiterii catre serviciile solicitate a apelurilor de urgenta centralizat si unitar. Operatorii retelelor publice de telefonie fixa si mobila trebuie sa directioneze apelurile clientilor la numarul 112 prin reteaua RomTelecom.

Pregatirile, finalizate pentru inca 18 judete

In perioada urmatoare, Sistemul 112 va fi extins in Constanta, Ploiesti, Slobozia si Brasov. De asemenea, au fost finalizate spatiile necesare pentru extinderea sistemului la 18 centre judetene de preluare a apelurilor de urgenta, dar acestea nu au fost inca dotate cu echipamentele destinate dispeceratelor locale de urgenta ale Politiei, Pompierilor si Ambulantei, potrivit reprezentantilor STS. Ei au precizat ca pana la sfarsitul acestui an, sistemul va functiona in intreaga tara. Numerele speciale pentru anuntarea accidentelor, 981 – Pompieri, 961 – Salvare, respectiv 955 – Politie, vor functiona in paralel cu Serviciul 112 pe o perioada de cel putin sase luni.

Nici 1% din apeluri nu au anuntat urgente

In perioada de testare a sistemului-pilot in Bucuresti, au fost receptionate, zilnic, aproximativ 4.500 de apeluri. "Din totalul apelurilor s-au identificat ca fiind reale aproximativ 60. Celelalte au fost solicitari de informatii diverse, injurii sau verificari ale functionarii Serviciului 112", au precizat oficialii STS. Un calcul simplu arata ca numarul apelurilor care au anuntat o situatie de urgenta a reprezentat mai putin de 1% din totalul apelurilor receptionate. Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta este prevazut de una din directivele europene, scopul sau fiind cresterea gradului de protectie a cetateanului. Totodata, utilizarea acestui sistem trebuie sa sporeasca si capacitatea de prevenire, control, interventie in cazul producerii unor dezastre, situatii de criza si alte evenimente ce impun interventia coordonata a serviciilor implicate in rezolvarea urgentelor, adica a Politiei, Ambulantei, Pompierilor, Protectiei Civile si a trupelor Antitero. STS a fost desemnat printr-un act normativ sa se ocupe de instalarea, operarea si extinderea sistemului 112, dupa ce coordonatorul sistemului, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, a reziliat, in februarie 2003, contractul incheiat cu consortiul canadian Romanian Public Safety, compania care castigase prima licitatie organizata pentru implementarea sistemului.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *