Stiri si noutati

Trupele mari ocolesc Romania

Asta -vara i-am va zut pe cei de la U2 in concert, la Chorzow, in Polonia. Concertul a fa cut parte din turneul de promovare al albumului „Vertigo”, declarat recent de revista Billboard drept cel mai de anvergura eveniment al anului. O data trecuta euforia ce ma cuprinsese, va zindu-ma in marea de oameni care cinta la unison cu Bono si ai lui, m-am intrebat, cu ciuda , de ce nu pot vedea asa ceva si in România, de ce ne sar de pe lista marii artisti cind prega tesc turneele de promovare si se opresc intotdeauna in ta rile vecine? Sint multe motivele pentru care nu vom vedea prea curind la noi un concert de anvergura celor sustinute de U2 sau Rolling Stones, formatiile cu cele mai mari turnee itinerante din ultimii ani. Lipsa banilor, un public obisnuit cu spectacole „de piata ” gratuite, lipsa sa lilor dotate conform standardelor, vinza rile de albume nesemnificative, pirateria in proportie de 90%, inexistenta unui sistem organizat de vinzare a biletelor ar fi citeva dintre ele. Despre toate acestea ne-au vorbit trei organizatori de mari concerte in Romånia: Dorian Ciubuc, J O parte a publicului din Romånia nu cunoaste muzica marilor artisti, sustine Dorian Ciubuc, cel care asta -toamna l-a adus la Bucuresti pe Phil Collins. „Pe posturile de radio românesti nu se promoveaza U2, REM sau Rolling Stones, nu se difuzeaza o gra mada de nume care vin in turneu in ta rile vecine. Motivul invocat de oamenii de radio este ca muzica acestor artisti reduce audienta. In ultimii ani U2 si Rolling Stones sint trupele cu cele mai mari concerte itinerante din lume. Cite piese U2 si Rolling Stones s-au difuzat in România in ultimii cinci ani? Foarte putine. Am fost sa va d U2 in concert, in Polonia. Pe drum, de la Viena la Katowice, am ascultat radioul. Mai toate posturile muzicale poloneze aveau programe speciale U2, cu toate ca un singur post era sponsor al concertului. Difuzau interviuri, istoricul trupei, pentru ca era un eveniment extraordinar. Asa ceva nu se intimpla in România”.

ROMÂNII NU SINT OBISNUITI SA CUMPERE BILET PENTRU UN CONCERT

 „Publicul din România nu e obisnuit sa dea bani pentru un concert serios. Problema“, spune acelasi organizator, „este lipsa de educatie si o «cultura » a spectacolului gratuit. Ai nostri nu sint obisnuiti sa ia bilete in avans, cred ca biletul nu e neapa rat necesar pentru a vedea un concert. De vreo 10-11 ani, publicul a fost obisnuit cu spectacole gratuite, si asta distruge viata de concerte, de muzica in general. Nefiind obisnuiti sa pla teasca , oamenii nu respecta actul artistic. Datorita costurilor suplimentare pentru realizarea unui concert de mare anvergura , in care ar trebui sa se cinte live, mai toti au ajuns la varianta sa puna o banda si sa faca un mimaj pe scena . Mimeaza actul artistic. De aceea, publicul din România nu este obisnuit sa vada un concert adeva rat”. Mai putin vehement in aceasta privinta este Joey de Alvare, de la Sfinx Experience CDA, cel care i-a adus in România pe Ray Charles, Julio Iglesias, Tom Jones, Bryan Adams, James Brown ori Cyndi Lauper. „Românii nu dau bani pentru artistii români, pentru ca stiu ca -i pot vedea si fa ra bani. S-au obisnuit sa pla teasca pentru Ba nica jr., de doua ori pe an, si atit. Românii nu au bani. Daca un bilet pentru un concert semibun sau de categorie mijlocie e 1.000.000 de lei, sa iei doua bilete inseamna dublu. Eu ma gindesc bine inainte sa dau pe ceva 2.000.000 de lei”.

UN CONCERT U2 COSTA 1.500.000 – 1.800.000 DE EURO

 U2, de exemplu, s-au aflat anul trecut intr-un turneu mondial de promovare a noului lor album „Vertigo”. „Evenimentul anului”, asa cum a fost denumit de revista de specialitate „Billboard”, a cuprins 90 de concerte, fiecare dintre ele derulindu-se cu casa inchisa . Cit ar fi costat sa -i vedem in România? „In general, cu artistii mari se fac contracte procentuale. Artistul ia in principiu 85-90% din profit, dar cu un minim garantat. Acesta se calculeaza in functie de pretul biletului, de locatie si de capacitatea sa lii. U2 se invirte la un minim garantat intre 1.500.000 si 1.800.000 euro, iar Rolling Stones intre 2.000.000 si 2.500.000 de euro. Din pa cate, Romånia nu-si permite sa pla teasca atit de multi bani pentru o trupa . Nu exista indeajuns de multi spectatori dornici sa pla teasca un pret real de bilet in jur de 50-70 de euro. Si nu vorbesc de 10.000 de oameni, ci de 40-50.000”. „Din doua motive vine un artist sa cinte undeva“, spune Joey De Alvare: pentru banii pe care i-ar putea cistiga si pentru impactul secundar pe care l-ar putea avea prezenta lui acolo. „Impactul secundar, adica vinzarea de discuri, este aproape nula in România. O tara care are pirateria 90% nu e importanta .” In concluzie, nu putem „prinde” un artist mare folosind pretextul promova rii unui nou album al acestuia. „La noi, vinzarea de albume nu este suta la suta legitima . Iar daca produsele sint legitime, exista foarte multe unita ti fa ra facturi, astfel incit preturile albumelor care se vind pe piata sint foarte mici si este practic o concurenta neloiala fata de albumele suta la suta legitime, care trebuie sa includa toate taxele si impozitele si care, normal, sint mult mai scumpe”, adauga Dorian Ciubuc.

NU AVEM UN SISTEM BUN DE VÎNZARE A BILETELOR. SI NICI SALI

„Nu poti sa bazezi un eveniment pe sponsori, ci pe vinzarea de bilete“, sustine Joey de Alvare. „Aici nu exista un sistem organizat de vinzare de bilete. Cind fac un concert, ma gindesc cite case de bilete am, cite zile si ore de vinzare si o medie aproximativa de cit de mare va fi coada intr-un anumit moment. Oamenii nu au ra bdare, au multe de rezolvat si prea putini bani destinati pentru astfel de preocupa ri. Daca ai un artist care costa foarte multi bani, el nu cumpa ra . Phil Collins e scump, concurenta mea a oferit putin mai mult decit mine si l-a luat. In afara de gaj, peste 300.000 de euro, omul a pus 2.500 de metri pa trati de podea, 6.500 de metri pa trati de pinza , pentru ca , si ajungem la o alta problema , nu avem sa li. Daca am avea o sala de 25.000 de locuri, nu s-ar mai vinde un bilet cu 75 de euro, ci la juma tate. Mi-as dori ca noi, organizatorii, sa punem pe picioare un sistem de vinzare de bilete. Vara, am avea unde sa facem un concert. Dar cum vinzi in trei luni mii de bilete? Cea mai mare vinzare de bilete in România ultimilor ani a fost pentru Julio Iglesias. Si asta datorita unei promova ri TV aproape dezgusta toare. In mod normal, promovarea unui concert nu se face la televiziune, ci doar in ziare, la radio, in reviste de specialitate”. Valerian Mares, organizatorul concertului Elton John la Bucuresti, considera ca e obligatoriu sa ga sesti sponsori pentru spectacolele pe care le organizezi. „Sponsorii sint foarte ciudati. E vorba doar de interes, vor o publicitate extraordinar de mare, toti vor televiziune. Trebuie dusa multa munca de la murire pentru a-i convinge. In România nu exista formula care merge foarte bine in stra ina tate: „O mare companie X prezinta pe Y”. Un exemplu ar fi, concertul Elton John la Bucuresti, care a reusit sa stringa pe stadionul Lia Manoliu doar 7.000 de romåni.

 „IN ULTIMII ANI, GAJURILE ARTISTILOR S-AU DUBLAT, CHIAR TRIPLAT”

 La lista noastra de minusuri ada uga m primul plus. Poate singurul. Avem scena si instalatie de sonorizare performante. Scena pe care o detine Dorian Ciubuc este cea mai mare din sud-estul Europei. Pe aceasta scena au cintat, altundeva decit in România: Peter Gabriel, The Cure, Dream Theatre, Judas Priest, Motorhead, Iron Maiden si Ozzy Osborne. De asemenea, Sfinx Experience CDA a achizitionat anul trecut un echipament audio de ultima generatie, unic in Estul Europei, sistemul JBL Professional Vertec „Line Array”, folosit exclusiv de artisti precum Paul McCartney, Eric Clapton, Metallica, Lenny Kravitz sau Whitney Houston. N-avem insa lumini de teatru, ne taie elanul Valerian Mares. „M-am izbit de aceasta problema cind am fa cut spectacolele cu Maurice Béjart si Nacho Duato. Fac un efort extraordinar sa le inchiriez, din tara sau din stra ina tate, sa le pot asigura artistilor conditiile cerute. O alta problema : in România nu se ga seste un pian de calitate. Discuta m de un pian Steinway, cu noua picioare, pe care toata lumea il cere, care sa nu fie mai vechi de cinci ani. Din fericire, exista un domn Badea, acordor autorizat de Steinway, care reuseste sa faca din pianele pe care le avem instrumente absolut onorabile pentru artistii care vin. Pianul de la Sala Mare a Palatului este din 1956! Multi se intreaba daca avem acolo muzeu. Pianul de la Ateneu este de prin 1994, adus de Mariana Nicolesco. Cu greu ii convingem sa cinte pe pianul a la”. Minusurile pe care le-am trecut in revista existau si acum citiva ani, dar parca aveam parte de mai multe concerte. Asta poate pentru ca gajurile artistilor erau mai moderate. „In ultimii zece ani, preturile artistilor s-au dublat, chiar triplat, pentru ca piata din Vest le ofera acei bani pe care ei ii cer. In plus, productiile tehnice cu care artistii mari pleaca in turneu sint mult mai mari decit acum zece ani. Si costa mult mai mult”, ne-a explicat Dorian Ciubuc. Iar ca sa obtii sume considerabile de la sponsori, pentru a acoperi parte din cheltuielile unui mare concert, e cu mult mai greu. „Acum cinci ani, aduceai un artist in România si ofereai show-ul la o televiziune sau da deai unei televiziuni interviuri cu artistul. In schimb, televiziunea iti rezerva minute de publicitate atasate spotului cu artistul. Momentan, este mult mai greu sa obtii minutele astea, pentru ca televiziunile au cam toata publicitatea vinduta ”, adauga Joey de Alvare.

„SINT ARTISTI CARE REFUZA SA CINTE IN ROMÂNIA”

Dar niciodata un artist nu va spune direct: „Nu vreau sa vin in România!”. „Pentru fiecare artist am fa cut la un moment dat o oferta , dar pretul pe care l-am putut oferi a fost considerat mult prea mic pentru necesita tile lor. Am fa cut oferte pentru Rolling Stones, U2, Robbie Williams, Madonna”, spune Dorian Ciubuc. El sustine ca un concert la Bucuresti inseamna trei zile pierdute pentru un artist aflat in turneu: o zi de drum pina la Bucuresti, o zi de montaj si de concert si o zi de intors in Europa. Asta presupune costuri suplimentare pentru ei. Mai rezonabila ar fi varianta in care România este o tara de tranzit spre Bulgaria, Grecia sau Turcia.

DACA NU RESPECTI CONDIT IILE, CA ORGANIZATOR, IESI DIN JOC

Ca sa organizezi un concert cu un nume de rezonanta internationala trebuie sa ai un nume pe piata , sa fii credibil, sa ai o activitate in urma sau, daca esti la inceput, sa oferi garantii financiare foarte puternice. „Daca nu ai o carte de vizita cu astfel de lucruri, in principiu iesi din joc. Artistul trimite intotdeauna o lista imensa de cerinte tehnice si logistice pe care trebuie sa le rezolvi din timp. Daca ai o firma noua , probabil ca vor dori garantii financiare deosebite pentru ca ei pot veni cu tot personalul sa organizeze tot, insa atunci te costa dublu. Nu numai aspectele tehnice sint importante, artistul trebuie sa fie sigur ca va avea si spectatori in sala . Pretul biletului trebuie gindit in asa fel incit sa fie accesibil pentru publicul din România si aici intervin sponsorii care sprijina astfel de manifesta ri, acoperind o parte din costurile de productie ale evenimentului. Organizatorul trebuie sa aiba capacitatea sa promoveze acest concert si muzica acestuia”, explica Dorian Ciubuc. Joey de Alvare a fost nevoit sa organizeze asta -vara , la Brasov, un concert al formatiei Europe. „Am vindut Europe pentru un concert in Brasov. Acel cineva ca ruia i-am vindut nu a pla tit si a fost nevoie sa -l fac eu. Pe ei nu-i intereseaza ca cineva nu m-a pla tit pe mine, ci doar ca eu am semnat un contract cu ei si i-am incurcat. Daca ai lovit intrunul, ai lovit in toti. Daca nu ai adus un artist pe care ai spus ca -l aduci, in momentul acela agentul implicat trimite un mail la toti ceilalti agenti si anunta ca nu esti un om serios”. 50% din incasari se duc pe taxe si impozite Deocamdata , „afacerea” organiza rii de concerte nu produce suficienti bani ca sa devina interesanta pentru oameni care ar putea sa produca bani, la rindul lor. „|n plus, de la 1 iunie avem o alta mare problema , TVA la bilete. Pentru putinele concerte cu bilete, TVA-ul a venit peste impozitele vechi. |n clipa de fata , din incasa rile brute, inainte de orice alta cheltuiala , trebuie sa pla testi aproximativ 50% in taxe, impozite si copyright. Din restul, pla testi toate celelalte costuri, onorarii pentru artisti, onorarii logistice, tehnice etc. Guvernant ii au hota rit sa puna acest TVA, dar nu cunosc in detaliu care sint celelalte costuri. Asta e inca un avantaj pentru cei care fac concerte fa ra bilete. Nu stiu cind se va schimba ceva. Probabil, o data cu intrarea in Comunitatea Europeana , marile companii interna- tionale vor incepe sa faca lobby si pe acest teritoriu pentru a reglementa problemele din acest domeniu, sa creeze baza legala pentru a dezvolta aceasta industrie”, conchide Dorian Ciubuc. „UE nu cred ca ne poate ajuta cu ceva, sustine Mares. Daca avem bani, putem aduce pe oricine. Important e ca publicul din România sa respecte un asemenea concert, pla tind bilet”.

2006: Depeche Mode la Bucuresti

In ultimii 15 ani, Romånia a avut parte doar de citeva evenimente notabile. Page&Plant de la legendara Led Zeppelin au cintat in 1998, Sting cu doi ani inainte, Metallica si Julio Iglesias au venit la Bucuresti in 1999, iar Elton John in 2003. Anul acesta ne asteapta in sfirsit, un mare eveniment. Dupa indelungi tratative, celebra trupa Depeche Mode a inclus România in turneul de promovare al celui mai proaspa t album „Playing The Angel“. Artistii vor concerta pe 23 iunie, pe stadionul „Lia Manoliu”.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *