Guvernul a adoptat, la presiunea Comisiei Europene (CE), proiectul de lege privind insolventa, act normativ care are insa prea putine sanse sa fie aplicat in acest an, dat fiind ca va intra in vigoare la 90 zile dupa publicarea in Monitorul Oficial, dar dupa ce va fi aprobat si de Parlament.
Insolventa se declara cu rapiditate
Sistemul juridic romanesc actual "nu prevede mecanisme eficiente de pentru iesirea de pe piata a operatorilor economici", potrivit concluziilor raportului CE cu privire la progresele inregistrate Romania in 2004. Principalele cauze ale lipsei de eficienta identificate au fost "complexitatea procedurii, aplicarea neuniforma a legislatiei in materie si protectia redusa de care beneficiaza creditorii", se arata in nota de fundamentare a actului normativ. Una dintre principalele noutati propuse a fi introduse de actul normativ este introducerea unei proceduri simplificate, care presupune termene procedurale reduse, precum si eliminarea unor etape procedurale. Astfel, insolventa este presumata ca fiind vadita atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria fata de unul sau mi multi creditori care au pretins plata unor creante certe, lichide si eligibile. Insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati, la scadenta, datoriile eligibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei. Creditorii indreptatiti sa solicite deschiderea procedurii insolventei sunt creditorii ai caror creante impotriva patrimoniului debitrului sunt certe, lichde si exigibile de mai mult de 30 de zile. Prin introducerea noilor reglementari se simplifica modalitatile de citare a partilor, de notificare si comunicare, un rol important dobandind Buletinul procedurilor de insolventa.
Judecatorul sindic va fi degrevat de responsabilitatile ce exced sfera contenciosului si a verificarii legalitatii procedurii si nu va avea un rol activ cu privire la deciziile de ordin comercial care se iau in procedura. Noile reglementari vor creste insa importanta adunarii creditorilor si a comitetului creditorilor in derularea procedurii. Se instituie obligatia ca partile indreptatite sa propuna un plan de reorganizare sa faca precizari, cat mai devreme posibil, cu privire la intentia lor de redresare, indicand si premisele pe care le au in vedere pentru construirea planului, astfel incat judecatorul sindic sa poata evalua concret sansele de reorganizare. De asemenea, se instituie obligatia debitorului de a consulta creditorii atunci cand prevede participarea lor la realizarea planului. Refuzul debitorului persoana fizica sau al administratorului, directorului, directorului executiv sau reprezentantului legal al debitorului, persoana juridica, de a pune la dispozitia judecatorului-sindic, administratorului sau lichidatorului judiciar, documentele si informatiile necesare sau sa impiedice cu rea-credinta sa intocmeasca documentatia necesara, se pedepseste cu inchisoare de la un an la trei ani sau cu amenda. (C.N./S.E.)
Have something to add? Share it in the comments.