Stiri si noutati

"Biroul de credit" va limita fraudele bancare din 2004

Marius Guta

Proiectul actului constitutiv al "Biroului de credit" va fi gata in luna decembrie, iar acesta isi va putea incepe activitatea din ianuarie 2004, a declarat ieri, in cadrul Forumului Bancar Roman, organizat de FIN Media, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea. Practic, "Biroul de credit" va oferi informatii despre antecedentele tuturor persoanelor care solicita acordarea unui nou credit bancar.

Reprezentantii bancilor comerciale, dar si cei ai Bancii Nationale a Romaniei (BNR) sustin ca infiintarea acestui birou "este o conditie imperativa pentru dezvoltarea si evolutia ulterioara a pietei financiare autohtone".

"Cazierul fiscal", conditie esentiala

Ideea de la care s-a pornit o reprezinta reducerea semnificativa a riscurilor de creditare. Noua structura va monitoriza relatiile de plata dintre debitori, fie ei persoane fizice sau juridice, si creditori, in aceasta categorie fiind incluse bancile, societatile de valori mobiliare, companiile de leasing si asigurari. Practic, acest birou va strange informatii de la institutiile mentionate si le va aduna intr-o baza de date. Din acel moment, in analizarea cererii pentru acordarea unui credit va intra si acest asa-numit "cazier fiscal".

Atributii de control pentru BNR

Ideea infiintarii acestui Birou a pornit de la numarul tot mai mare de credite acordate in ultimul timp si cresterea, in consecinta, a riscului de neplata. Potrivit unor surse din piata bancara, in proiectul de statut de functionare al "Biroului de credit" sunt incluse si responsabilitati stricte din partea BNR, care va avea atributii de control. De asemenea, printre actionarii noii structuri se vor afla si bancile comerciale, la fel ca in cazul societatii TransFond. Potrivit acelorasi surse, in momentul de fata se mai discuta inca despre stabilirea structurii organizatorice a Biroului, precum si modalitatile de colectare, prelucrare, modificare si transmitere a datelor. In plus, exista inca o dilema: daca in baza de date vor fi incluse informatiile privind creditele acordate incepand cu 1 ianuarie sau daca, de la 1 ianuarie, creditele se vor acorda avandu-se in vedere comportamentul anterior al clientilor bancilor comerciale.

Limitarea impactului fraudelor

Potrivit specialistilor in domeniul bancar, precum si legislativ, obtinerea de informatii despre bonitatea clientilor, comportamentul in mediul de afaceri, precum si istoricul financiar constituie conditii esentiale pentru "securizarea creditului". "Constituirea unei surse centralizate complete privind creditele acordate diversilor debitori si comportamentul de plata al acestora poate fi un mijloc eficient pentru limitarea impactului fraudelor", a declarat, in cadrul Forumului bancar, Calin Zamfirescu, specialist in Drept Comercial.

Se reduce birocratia bancara

Potrivit acestuia, avantajele infiintarii "Biroului de credit" vizeaza atat bancile, cat si clientii acestora. Astfel, in primul caz, se vor reduce costurile de operare, precum si pierderile determinate de creditele nerambursate. In ceea ce ii priveste pe solicitantii de credite, acestia vor beneficia de reducerea formalitatilor, a timpului necesar primirii unui raspuns la cererea de creditare. In plus, se vor reduce costurile imprumuturilor, inclusiv prin diminuarea garantiilor solicitate, in cazul clientilor care dovedesc o bonitate rezonabila.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *