Stiri si noutati

Ieftinirea pretului benzinei, o promisiune fara acoperire

Marilena Dan, Arpad Dobre

Ministrul industriei vrea sa modifice accizele la carburanti dupa bunul plac, incalcand legea

Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL) este la un pas de a pierde una din principalele surse de bani pe care le gestioneaza, in calitate de ordonator de credite: Fondul Special al Drumurilor Publice (FSDP) sau, altfel spus, celebra "taxa Basescu".

Ieftinire ipotetica

In ultimele saptamani, au avut loc dezbateri aprinse intre reprezentantii Ministerului Industriei si Resurselor (MIR), cei ai Finantelor Publice (MSF) si cei ai MLPTL, pe tema scoaterii taxei de drum din pretul carburantilor. Daca varianta dorita de ministrul industriei, Dan Ioan Popescu, va fi acceptata, incepand de anul viitor, in pretul produselor petroliere vor fi incluse doar accizele, TVA si costurile de rafinare, fapt care, in opinia oficialului MIR, ar determina daca nu scaderea, cel putin "inghetarea" preturilor benzinei si motorinei. Taxa de drum ar urma sa fie eliminata din pretul de comercializare a carburantilor si achitata separat, prin reintroducerea rovignetelor anuale, au declarat surse din industria petroliera, citate de Mediafax. "De asemenea, se analizeaza si posibilitatea ca toate taxele care acum se platesc prin achizitionarea produselor petroliere sa fie achitate intr-o singura suma", au precizat sursele citate.

Intoarcerea la rovigneta

"Teoretic, pretul benzinei si al motorinei ar trebui sa scada cu o suma apropiata acestor valori, in cazul in care se va considera oportuna constituirea unei noi modalitati de plata a fondului, prin introducerea vignetelor. In acest moment, insa, doar se discuta despre acest lucru si este posibil ca forma actuala de plata sa se mentina", au mai spus sursele citate.

Rovigneta anuala este un document care atesta dreptul de utilizare a drumurilor nationale de catre persoane fizice sau juridice si este vanduta utilizatorilor pe baza certificatului de inmatriculare. Celebrele "etichete" de parbriz au constituit dovada platii taxei pentru drumuri in timpul mandatului initiatorului acestei reglementari, fostul ministru al transporturilor, Traian Basescu. Dupa ce ministerul a fost preluat de Miron Mitrea, taxa de drum a fost introdusa in pretul carburantilor. Masura nu s-a dovedit insa foarte eficienta, in acest an, fondurile stranse din plata taxei depasind cu putin o jumatate din estimari.

Taxa de drum se constituie prin aplicarea unei cote de 125 euro/tona la benzina si 110 euro/tona la motorina asupra pretului cu ridicata la rafinarie, ajungand sa reprezinte, la statii, intre 13 si 14% din pretul de comercializare a carburantilor.

Afirmatii discutabile

Desi leul se devalorizeaza zilnic, iar euro a depasit binisor dolarul, autoritatile se inca-pataneaza sa ne convinga ca benzina si motorina nu se vor scumpi, ba, mai mult, ca s-ar putea chiar ieftini, printr-o "reasezare a accizelor in pretul produselor petroliere". Aceasta afirmatie este discutabila, chiar daca vine din partea ministrului industriei, Dan Ioan Popescu, acesta sustinand sus si tare ca Petrom nu va scumpi carburantii in perioada imediat urmatoare, cel putin in Bucuresti.

Explicatii ministeriale

Pe langa anuntul cu mentinerea preturilor la carburanti, Popescu a precizat ca Guvernul ia in calcul si posibilitatea ca nivelul actual al acestora sa ramana nemodificat pe o perioada mai lunga de timp. "In opinia mea, nu este nevoie de majorarea preturilor, ci de o reasezare a accizelor in pretul produselor petroliere", a explicat Popescu. Potrivit declaratiilor sale, Guvernul va analiza, in prima sedinta din 2003, o serie de masuri privind "disciplinarea" platitorilor de taxe si accize, intrucat s-a constatat ca un volum mare de carburanti are un "circuit ocolitor" legislatiei fiscale, iar fenomenul se manifesta la nivel national.

Tentativa de incalcare a legii

Mai mult, Popescu a afirmat ca, desi euro s-a apreciat foarte mult, pentru a mentine preturile la carburanti la nivelul actual, Executivul are in vedere sa nu actualizeze nivelul accizelor. Acestea sunt stabilite in moneda europeana si legea prevede in mod expres actualizarea ori de cate ori cursul deschimb creste (sau scade) cu 5%.

MLPTL, fara bani pentru drumuri

In cazul in care MLPTL va fi "vaduvit" de sumele uriase provenite din "Taxa Basescu", care se ridica la 3.000-4.000 miliarde lei anual, multe din lucrarile de reabilitare a drumurilor nationale vor fi suspendate. "Este decizia MFP si nu dorim s-a comentam. Stim doar ca drumurile au nevoie de un buget la care trebuie sa contribuie toti participantii la trafic. Si mai stim ca fara drumuri bune nu putem ajunge la o dezvoltare durabila si cu atat mai putin sa atingem obiectivele pe care ni le-am propus pentru 2007", ne-a declarat Aurel Petrescu, directorul general al Administratiei Nationale a Drumurilor.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *