Susanele.ro

Romania, un debuseu pentru masinile asiatice

Carmen Neacsu, Ilinca Teodoriu

Executivul va modifica legislatia privind importul autovehiculelor vandute in leasing

Autoturismele achizitionate in leasing din alte tari decat cele ale UE si din statele cu care Romania a incheiat acorduri de liber schimb ar putea fi cumparate mai usor si la preturi mai mici. Aceasta pentru ca Executivul intentioneaza sa modifice regimul de import in sistem leasing al autoturismelor din tarile amintite, dupa cum a afirmat saptamana trecuta, la Paris, primul-ministru, Adrian Nastase.

Aceasta ipoteza ne-a fost confirmata de surse guvernamentale, care ne-au declarat ca, in prezent, la Ministerul Finantelor exista mai multe variante de proiecte de acte normative, vizand modificarea legislatiei ce reglementeaza aceste importuri, dar nu s-a luat inca o decizie in privinta celei care va fi adoptate. Aceleasi surse ne-au mai precizat ca "se doreste o legislatie mai flexibila, dar care sa respecte directivele Comunitatii Europene, pentru ca nu se poate trece peste ceea ce s-a stabilit anterior".

In schimb, specialisti din Ministerul Finantelor sustin ca ar fi de dorit ca legislatia sa fie modificata in sens invers si anume sa se stabileasca o serie de masuri de protectie a producatorilor autohtoni. Potrivit acelorasi surse, acestia au solicitat deja autoritatilor unele facilitati fiscale, motivand ca trebuie sa-si protejeze investitiile, dar si locurile de munca create pe orizontala. " Atata timp cat avem productie nationala, fabricantii autohtoni ar trebui sustinuti", mai spun oficialii MFP, care au dorit sa-si pastreze anonimatul.

Cei direct vizati, ultimii instiintati

Cu toate diferentele de opinie dintre autoritati, cei direct vizati de posibila introducere a unor noi reglementari in domeniu au toate sansele sa afle, ca intotdeauna, ultimii. Astfel, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Marius Carp, a spus ca pana in momentul de fata nu a fost instiintat despre intentiile Guvernului. "Potrivit legislatiei in vigoare si a acordurilor internationale, Romania importa automobile cu taxe vamale zero doar din tarile UE, CEFTA si Turcia. Pentru autovehiculele din Asia, respectiv Japonia si Coreea, importatorii platesc taxe vamale de 30%", a precizat Carp. Deocamdata, singura nemultumire declarata a importatorilor este anularea deductibilitatilor integrale a cheltuileilor cu dobanzile, ce are ca efect majorarea pretului final al masinilor achizitionate in leasing.

Si, totusi, importurile cresc

Chiar si asa, potrivit datelor APIA, pe primele opt luni ale acestui an, s-au importat 21.640 de autoturisme, fata de 14.900, cat s-au importat in perioada similara a anului precedent. Aceeasi tendinta de crestere s-a consemnat si in cazul vanzarilor, in perioada ianuarie- august a.c. comercializandu-se 57.566 de masini, cu 10.300 de bucati mai mult decat in primele opt luni din 2001. In acest context, este usor de observat potentialul mare al pietei autohtone, unde se ruleaza anual sume de ordinul zecilor de milioane de dolari, numai din comercializarea autovehiculelor.

Facilitati si pentru producatorii autohtoni

In cazul in care Executivul va introduce facilitati vamale pentru tarile asiatice -cunoscute ca mari producatoare de autoturisme- nici cei doi mari producatori autohtoni nu vor fi neglijati. Premierul Adrian Nastase a anuntat deja ca societatea Daewoo Automobile Craiova va primi ajutorul financiar solicitat. " Vom lua o decizie pentru a ajuta Daewoo sa functioneze o perioada. Trebuie insa sa gasim si o solutie de viitor, cu un investitor care sa se substituie acestei firme sau cu o formula de parteneriat care sa asigure piata necesara autoturismelor", a declarat, recent, seful Guvernului, care a vizitat uzina din Craiova. Nici Renault nu a fost uitat, Nastase pomitand ca va mentine nemodificata si in 2003 legislatia privind impozitul pe profit si TVA .

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *