Implementarea sistemului financiar-contabil integrat pentru CFR Calatori, CFR Marfa si CFR SA, un pas important in cadrul schimbarilor de anvergura din sistemul feroviar romanesc.
In cadrul procesului de restructurare a Cailor Ferate Romane a fost evidenta necesitatea realizarii de mecanisme interne care sa permita o mai buna analiza a activitatii feroviare prin punerea la dispozitia managementului companiei de infrastructura si a operatorilor feroviari a unor instrumente decizionale performante, utile in activitatea curenta si cu impact pe termen mediu si lung: realizarea planurilor de afaceri ale companiilor nationale de transport de marfa si de calatori pentru proiectarea pe o perioada de cinci ani a resurselor necesare si a rezultatelor propuse, corelat cu politici comerciale si de management al materialului rulant coerente, realizarea unui model echilibrat de calcul al taxei de utilizare a infrastructurii, respectiv introducerea unui sistem financiar-contabil integrat.
La sfarsitul anului 2001, in urma unei licitatii deschise, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a semnat contractul de "Asistenta in Restructurarea Caii Ferate Romane", proiect finantat din fonduri Phare. Proiectul a avut mai multe componente care vizau restructurarea cailor ferate, dar componenta principala a acestuia a constat in implementarea unui sistem financiar-contabil integrat la nivelul CFR. Prin crearea sistemului financiar-contabil integrat bazat pe principiile definite in planurile de afaceri ale companiilor s-a urmarit dezvoltarea unui instrument care sa raspunda cerintelor de business ale celor trei companii feroviare: CFR Calatori, CFR SA, CFR Marfa.
Totodata, a fost necesara introducerea unor proceduri de lucru si a unor modalitati de raportare standardizate, care sa permita obtinerea in timp real a unor situatii centralizatoare asupra nivelului de profitabilitate al companiilor feroviare. Se dorea urmarirea acestor situatii pe centre de cost (de la nivel de punct de lucru, statie, pana la nivel de central regionala si companie), pe centre de profit (pe categorii de tren, categorii de marfuri, etc.) precum si pe activitatile specifice din sistemul feroviar.
Conducerea MTCT intentioneaza ca pe termen mediu intreaga activitate feroviara sa se organizeze pe acest principiu centre de cost – centre de profit, astfel incat pentru fiecare sectiune de circulatie sa se poata urmari rezultatele, iar in functie de acestea sa se ia cele mai potrivite decizii referitoare la viitorul acestor sectii. Pentru CFR Calatori se va putea determina intre ce ore si pe ce distante este mai favorabil transportul, realizandu-se o adaptare a ofertei la cerintele pietei.
In cadrul celorlalte componente ale proiectului au fost dezvoltate planurile de afaceri ale companiilor precum si instrumente de planificare a costurilor de intretinere si de calcul al taxei de utilizare a infrastructurii. In premiera fost conceput un model de calcul al Taxei de Utilizare a Infrastructurii care ia in calcul elementele fixe si variabile necesare intretinerii infrastructurii feroviare.
Cea mai mare realizare a executantului este ca in prezent doua dintre companiile feroviare au renuntat complet la evidenta manuala a datelor, urmand ca cea de a treia sa ajunga la acelasi rezultat in prima parte a anului viitor. Dupa finalizarea acestui proiect, in perioada martie-iulie 2004 au fost incheiate cu cele trei companii feroviare contracte cu o durata de 8-18 luni in vederea consolidarii sistemului si extinderii implementarii acestuia la nivelurile inferioare din organizatie, in toate acele subunitati cu balanta proprie din cadrul CFR Calatori, CFR Marfa si CFR SA, urmand ca pana la sfarsitul anului 2004 sa se lucreze din inca 70 de unitati distribuite la nivel national.
Realizarea cu succes a unui proiect informatic atat de complex a fost posibila datorita implicarii unor companii de renume din domeniul tehnologiei informatiei: S&T Romania, prim contractor si integratorul proiectului, SIVECO Romania care a realizat implementarea aplicatiei financiar-contabile, Oracle Romania care a furnizat solutia Oracle E-Business Suite si HP Romania care a furnizat infrastructura hardware.
Have something to add? Share it in the comments.