De obicei, invitatia soseste in redactie pe e-mail. Ajungi sa-i citesti prima fraza, ca te-ai lamurit: Delete! A doua zi, in cel mai nepotrivit moment, suna telefonul. Raspunzi cu gandul sa-i retezi elanul interlocutorului, oricine ar fi, pentru ca esti foarte, foarte ocupat. O voce suava se prezinta atat de repede, incat nici nu poti sa-i retii numele, de la ce firma telefoneaza, bine ca nu e soacra! Prinzi, totusi, un element din numele firmei: e ceva cu PR. Aha, adica Public Relations! Aceeasi voce suava te intreaba cu delicatete daca ai primit invitatia referitoare la evenimentul de la hotelul… Pauza! Care eveniment, care hotel, care invitatie? – iti scormonesti mintea. V-am trimis ieri o invitatie pe e-mail! – ghiceste ea momentul de buimaceala in care te-a aruncat. Ahaaaa, invitatia! Sigur, o sa vin negresit! – ii promiti, si vocea iti multumeste, uf, ai scapat de ea si revii la treaba! La capatul celalalt al firului, vocea suava este fericita, misiunea a fost indeplinita!
Asa lucreaza un om din PR ca sa atraga jurnalistii la evenimentul pe care agentia de Public Relations il organizeaza pentru clientul sau! Dar este doar o mica parte (poate cea mai usoara) din munca pe care PR-istii o presteaza zi de zi. Este bine cunoscut ca munca de comunicare este foarte complexa si greu de cuantificat. In ultimii ani, piata firmelor de PR s-a consolidat: cererea de servicii de comunicare a crescut, s-au infiintat foarte multe agentii, iar cele existente si-au dezvoltat afacerile. Este PR-ul un business profitabil? Rezultatele financiare inregistrate de agentii in 2004 ofera un raspuns afirmativ: se pot face bani din PR. Asta in ciuda concurentei puternice din partea departamentelor de PR ale agentiilor de publicitate si a companiilor romanesti care nu sunt prea obisnuite sa comunice prin intermediul unor servicii specializate. Potrivit calculelor Capital, primele 16 firme de PR din tara au inregistrat anul trecut o cifra totala de afaceri de circa 10 milioane de euro. Din pacate, insa, nu exista date consolidate si oficiale in privinta pietei. Este posibil ca aceasta cifra calculata de Capital sa reprezinte doar varful aisbergului. Pe langa agentiile de PR, departamentele de PR ale agentiilor de publicitate raporteaza veniturile lor ca parte a intregii activitati, asa incat este destul de dificil sa faci o estimare a pietei locale de Relatii Publice. “Daca privim insa doar segmentul companiilor de PR, se poate vorbi de o valoare grosso modo, de circa 30 milioane de euro”, estimeaza Crenguta Rosu, Managing Partner la DC Communication. Potrivit unor calcule proprii, Gabriela Lungu, Managing Director al Ogilvy PR, piata s-ar fi ridicat in 2004 la cel mult 150 de milioane de euro, luand in consideratie si businessul departamentelor de PR ale agentiilor de publicitate.
Analizand clasamentul, se poate observa cu usurinta ca in unele cazuri exista diferente mari intre cifrele de afaceri (foarte ridicate) si profiturile nete (ciudat de mici). Una dintre explicatii ar fi ca, pentru organizarea unor evenimente de PR, agentia lucreaza cu mai multi furnizori (scena, cathering, decoruri, artisti etc.), iar aceste costuri sunt foarte mari. Proiectul total este suma costurilor plus onorariile. De multe ori, clientul plateste agentiei intregul buget (acoperind aceste costuri), pentru ca apoi aceasta sa achite la randul sau serviciile subcontractate.
Ca orice industrie de consultanta, si cea de PR este caracterizata de lipsa barierelor de intrare a capitalului de pornire. Gabriela Lungu este de parere ca profitabilitatea acestei pietei este influentata negativ de boomul firmelor mici. “Au aparut numeroase firme de unu-doi oameni, care ofera o gama extrem de redusa de servicii, la preturi foarte mici (pe masura calitatii oferite, as spune) si care, pentru clientii nesofisticati, sunt solutia ideala”, afirma Lungu.
Specialistii sunt de parere ca in viitor vom asista la un proces accelerat de maturizare a pietei de PR din Romania. Principalii factori care vor influenta si de-acum inainte dezvoltarea acestui domeniu sunt cresterea economica, cultura de business, maturitatea industriilor si dezvoltarea serviciilor.
Agentia
|
Profit (euro)
|
Cifra de afaceri (euro)
|
DC Communication
|
295.654
|
2.206.607
|
Ogilvy PR
|
226.729
|
1.391.638
|
2activePR (2activePR SRL si Accent Communications)
|
119.904
|
270.186
|
Action PR
|
104.235
|
278.681
|
Premium (Premium Communication si Premium PR)
|
80.943
|
308.536
|
BDR Associates
|
67.687
|
1.057.534
|
Millenium Company
|
21.198
|
22.465
|
PRAIS Corporate Communication
|
19.483
|
259.618
|
Mmd Public Relations
|
18.094
|
215.834
|
Perfect Ltd. Co.
|
17.778
|
138.656
|
Free Communication
|
8.907
|
305.075
|
APT Resources
|
6.515
|
1.773.858
|
Univoc
|
3.480
|
10.381
|
4 ACE
|
1.911
|
56.370
|
Image Promotion
|
243
|
817.098
|
D’Avantage Consulting
|
161
|
1.776
|
Note: Valorile au fost calculate la un curs mediu al BNR in 2004 de 40.532 lei/euro Firmele Profil Communication si Arena Promotions au inregistrat in 2004 pierderi de 38.484 euro, respectiv 16.386 euro.
Clubul Companiilor de pr din Romania
Principalele firme specializate de pe piata locala au fondat, in 2003, Clubul Companiilor de Relatii Publice din Romania (CCRP). Organizatia isi propune sa defineasca si sa promoveze activitatea si interesele industriei de relatii publice, precum si sa contribuie activ la dezvoltarea unui mediu profesional etic, solid si competent, aliniat practicilor internationale de profil. Membrii fondatori ai CCRP sunt: 2activePR, DC Communication, Free Communication, Image Promotion, Millenium Communications, Ogilvy Public Relations Worldwide, Perfect Ltd. Co, Prais Communication, Premium Communication, firme ce au ca obiect principal de activitate relatiile publice si care activeaza pe piata din Romania.
Asociatia Romana a Profesionistilor In PR
Asociatia Romana a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP) este o organizatie nonprofit, care functioneaza din iunie 1995 si care isi propune sa reprezinte interesele tuturor profesionistilor in relatii publice din Romania.
ARRP promoveaza activitatea profesionista de relatii publice pe cai specifice:
• elaborarea unor standarde profesionale compatibile cu cele de la nivel international;
• consolidarea increderii publicului in activitatea derelatii publice;
• incurajarea comunicarii sociale etice si eficiente;
• imbunatatirea conditiilor de formare si perfectionare a specialistilor in relatii publice.
http://www.capital.ro/index.php?a=22169&shift=1
Have something to add? Share it in the comments.