Stiri si noutati

Inceputul unei povesti de succes:

« Nu poti inlocui omul…din pacate sau din fericire ? »

Tehnica comunicarii si vanzarii, sta la baza fiecarei activitati comerciale si a fiecarei activitati umane. Programarea Neuro Lingvistica (NLP) nu este inca o stiinta, este un sistem de tehnici si modele, care deriva din stiinte precum psihologie sau cibernetica si permite atingerea unui control aproape complet al componentelor de baza care constituie experienta umana. Am cautat raspunsuri si lamuriri in experienta unui Practician NLP Certificat (Certified NLP Practitioner): Ionut Ciurea. Proaspat absolvent al Facultatii de Marketing, ASE Bucuresti, Ionut Ciurea are propria afacere ce consta in oferirea de traininguri profesioniste ce au la baza tehnicile si modelele Programarii Neuro-Lingvistice, dar si analiza grafologica pentru dezvoltarea resurelor umane si consultanta in marketing.

Bizwords: De la ce vine acronimul de NLP si ce presupune de fapt termenul in sine ?

Ionut: In privinta abrevierilor ce compun acest acronim se nasc de multe ori confuzii si asta pentru ca NLP inseamna atat Natural Language Proccessing cat si Neuro-Linguistic Programming. Ori prima sintagma nu are nici o legatura cu Programarea Neuro-Lingvistica, referindu-se la inteligenta artificiala si procesarea limbajului uman. Programarea Neuro-Lingvistica nu isi propune acest lucru, NLP este un sistem de tehnici si modele, procese care poate fi aplicat de absolut toti oamenii care au un obiectiv. Programarea Neuro-Lingvistica arata calea de la idei, la realizarea lor efectiva. Ca sistem are o serie de instrumente, concepte si principii proprii prin care reuseste sa atinga acest lucru, din care: presupozitii, raport, calibrare, acuitate, ancorare, metaprograme si multe altele.

Bizwords: Ce puncte isi propune sa atinga NLP si la ce domenii conexe apeleaza acesta ?

Ionut: Programarea Neuro-Lingvistica este un sistem de modele pentru excelenta. Nu indeplineste inca statutul de stiinta, este un domeniu interdisciplinar aparut prin « modelare ». Modelarea este un proces in esenta simplu, care presupune extragerea strategiilor de « succes » ale marilor performeri in diverse domenii si aplicarea lor in cazul altor oameni. Tocmai acest proces permite fiecarui practicant NLP sa isi creeze propriul sau set de tehnici NLP. De aici rezulta si o dezvoltare si imbunatatire continua a sistemului.

Bizwords: Cum poti aplica ceea ce ai invatat intr-un training NLP ?

Ionut: Nu e vorba neaparat de a aplica ceea ce ai invatat intr-un training. Este important de stiut ca un training NLP iti dezvolta deja din timpul trainingului anumite abilitati. In primul rand este vorba aici despre un transfer de abilitati si abia apoi de un transfer de informatie, de cunostinte. Este de responsabilitatea fiecarei persoane care a fost in training sa exerseze dupa terminarea acestuia pentru a-si dezvolta abilitatile. Cuvantul cheie este « a practica », a pune in aplicare in viata « reala » ceea ce s-a studiat si experimentat in training.

Bizwords: Pe ce se pune accent in sistemul de programare neuro-lingvistica, ce abilitati iti dezvolta ?

Ionut: Programarea neuro-lingvistica te ajuta sa fii flexibil, in primul rand. Personal cred ca abilitatea cea mai importanta dezvoltata de NLP este flexibilitatea. Alaturi de aceasta, exista o serie de alte competente precum abilitatea de a stabili « raport ». Raport inseamna crearea de familiaritate pentru a comunica eficient. Prin calibrare, de exemplu, poti descoperi canalul preferat al celui de langa tine si astfel poti exercita o influenta asupra respectivei persoane. Pentru ca stii in ce puncte sa « atingi » pe cei de langa tine, poti in mod evident sa ii influentezi.

Bizwords: Care este legatura intre manipularea unei persoane si NLP ?

Ionut: Manipularea, in primul rand, o consider ca fiind diferita de persuasiune si influenta. Manipularea se petrece atunci cand nu lasi posibilitatea de a alege. Manipulatorul iti inoculeaza ideea ca nu ai o alta optiune de a alege, decat cea pe care ti-o prezinta el. Cei care aplica principiile NLP nu sunt niste manipulatori. Dar pot deveni. Este optiunea lor daca vor sa manipuleze sau nu. Si daca aleg varianta de a manipula, nu toti isi asuma responsabilitatea in privinta actiunilor asupra persoanei care este manipulata.

Bizwords: Cat de etic este acest principiu ?

Ionut: In NLP nu exista un cod deontologic propriu-zis. Exista insa un principiu foarte important care este echivalent acestui cod si care poarta numele de « ecologie »: « Sa nu faci mai mult rau decat bine ». Trainerul are responsabilitatea sa-si puna in tema « elevii » in timpul programului: « Voi aveti posibilitatea de a face cum credeti ca e mai bine si sa folositi NLP in ce mod credeti ca este mai bine, insa in acelasi timp aveti responsabilitatea totala asupra actiunilor voastre». Aceste fraze au ca scop constientizarea cursantului de efectele NLP.

Bizwords: Cum poti manipula o persoana ?

Ionut: O posibilitate la moda si foarte folosita este inducerea de transe, care nu sunt altceva decat stari alterate (modificate) de constiinta. O transa poate fi relativ usor creata prin folosirea « ancorelor ». Aceste ancore induc un alt comportament persoanelor in cauza, altul decat cel pe care l-ar fi avut in mod normal. Starea de transa instaleaza un grad ridicat de vulnerabilitate, constientul este « adormit », iar inconstientul preia fara filtrare anumite sugestii ale celui care manipuleaza. Un exemplu simplu de transa care poate fi folosita in scopul de a manipula este binecuoscuta stare de « indragosteala ».

BIzwords: Poti « manipula » alegerea consumatorului ?

Ionut: Da poti, in sensul in care te poti folosi de tehnici si principii care limiteaza alegerea consumatorului, dar nu este viabil pe termen lung. Pentru ca daca produsul respectiv nu corespunde standardelor pe care le promoveaza, consumtorul oricat de « manipulat » ar fi, a doua oara nu mai revine asupra lui, mai ales daca i-a creat o stare de insatisfactie. Poti sa folosesti tehnici agresive de vanzare, ancorari, transe… si sa vinzi un produs. Insa a doua oara nu-l vei mai vinde aceleiasi persoane. Iar pe termen lung vei pierde.

Bizwords: Care sunt obiectivele programarii neuro-lingvistice si ce nevoie a generat aparitia NLP ?

Ionut: Obiectivul programarii neuro-lingvistice este atingerea excelentei, a « succesului », la nivel personal. Nevoia care a generat aparitia fenomenului este tocmai nevoia de dezvoltare si de de crestere a eficientei pe plan personal. Aceasta nevoie o regasim de altfel, la nivelul fiecarei persoane. Un alt factor care a ajutat la promovarea programarii neruo-lingvistice este aparitia pietei de dezvoltare personala. NLP urmareste obtinerea eficientei atat cantitativ cat si calitativ – nu trebuie sa faci neaparat cat mai multe lucruri, mai bine si intr-un timp cat mai scurt, ci mai curand sa faci foarte bine lucrurile potrivite pentru tine.

Bizwords: Cum comentezi ideea ca desi in societatea de azi, tocmai din cauza progresului tehnologic, desi totul este mult mai automatizat, oamenii simt nevoia sa-si dezvolte atat de mult abilitatile ?

Ionut: Nu este un fenomen deloc bizar faptul ca desi exista atatea facilitati, se infiinteaza tot mai multe firme de traininguri profesioniste pe HR. Ideea e ca indiferent de cat de amplu este progresul tehnologic nu poti inlocui omul…din pacate sau din fericire ? Asta nu stiu sigur… depinde in primul rand de locul de unde privesti.

Bizwords: Care este genul de probleme pe care il depisteaza de obicei programarea neuro-lingvistica si ce solutii propune aceasta ?

Ionut: Un exemplu elocvent este rezolvarea fobiilor, complexelor si problemelor de ordin psihoterapeutic. Nu este vorba de un sistem « miraculos » care rezolva bolile fizice cu « vorbe ». Si in nici un caz nu se subsituie medicinii…de fapt nici nu ar avea cum. Am dat exemplu acesta pentru ca primele aplicatii ale NLP au fost in domeniul psihoterapiei, abia ulterior s-au dezvoltat intensiv si aplicatiile NLP in business. In afaceri NLP rezolva o serie intreaga de « probleme » din arii precum planificarea strategica, comunicarea de marketing, conflict management, vanzari, negocieri, creativitate, leadership.

Bizwords: Care este legatura intre NLP si pozitionarea pe piata pe care au definit-o Reis si Trout ?

Ionut: NLP se regaseste la nivelul comunicarii, al limbajului. Eu am o « harta » (perceptie) a propriului meu produs. Dar filtrele pe care le folosesec eu in crearea acestei « harti » nu sunt la fel cu ale celorlalti. In concluzie, pot exista atatea harti/interpretari cati oameni sunt. In momentul in produsul ajunge pe piata, consumatorul are o « harta », o reprezentare, a produsului, iar producatorul o alta. Secretul consta in suprapunerea hartii consumatorului intr-o proportie cat mai mare pe harta producatorului. Simplu spus, acest lucru se face prin segmentare, targetare si pozitionare. Trebuie sa stii cui comunici (marketing), ce comunici (marketing) si cum comunici (NLP).

Bizwords: Ce evolutie estimezi tu ca va avea acest concept ?

Ionut: Programarea Neuro-Lingvistica a fost creata pentru oamenii cu scopuri. Atata timp cat vor exista astfel de oameni NLP nu poate inregistra decat un trend ascendent.

Bizwords: Care este amploarea fenomenului in afara tarii si la ce nivel il regasim in Romania ?

Ionut: In tarile vestice NLP este folosit in tot ceea ce tine de om: coaching, psihoterapie, business (sales si negocieri, mai ales), sport, medicina si chiar drept. In Romania piata este chiar greenfield; Programarea Neuro-Lingvistica nu a fost implantata suficient nici macar in marketing. In Romania piata este abia la inceput si se simte nevoia unor investitii de timp si bani ale trainerilor NLP in educarea pietei, in constientizarea beneficiilor pe care NLP le poate aduce fiecarei persoane.

Bizwords: De ce Certified NLP Practitioner, cu te ajuta pe tine asta in mod personal ?

Ionut: Ceea ce pot spune despre acest lucru este ca NLP m-a ales pe mine. Spun asta pentru ca nu eu am cautat initial un sistem de dezvoltare personala si profesionala, ci am intalnit pe acest « NLP » din « intamplare », in timp ce cautam alte informatii. M-a ajutat sa-mi inving anumite complexe, iar cel mai relevant exemplu este cariera, pentru ca de fapt cu asta ma ocup – NLP este un sistem pe care il implementez in aproape tot ceea ce fac in plan profesional. Pe plan personal, are o mare influenta in formarea unei atitudini pozitive, eficiente si in atingerea obiectivelor.

Irina Mateescu – Bizwords 

 

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *