Susanele.ro

Activitatea editoriala din Romania

Asociatia Editorilor din Romania a evaluat piata romaneasca de carte la 40 de milioane de euro pe anul 2004. In comparatie cu celelalte tari este destul de putin: Polonia – 1,1 miliarde de euro, Ungaria – 200 de milioane de euro, Slovenia – 150 de milioane de euro. In Romania 13 milioane de euro reprezinta numai vanzarea de manuale. Si totusi sunt si carti care se vand aproape “ca painea calda”. In 2001 in Columbia s-a tiparit primul volum semnat Gabriel Garcia Marquez. Aceeasi carte, dar in Mexic, s-a vandut sub protectia transportatoarelor blindate insotite de militari inarmati.

Tirajul mediu de vanzare al unei carti in Romania este de aproximativ 2000-3000 de exemplare pentru un autor strain, iar un autor roman vinde mai putin. Exceptie de la aceasta regula face Mircea Cartarescu. Acesta a vandut cu noul volum, “De ce iubim femeile?”, 70.000 de exemplare. Cel mai bine se vand “numele” de carti. Acele nume in care se pompeaza foarte multi bani pentru promovare si care sunt foarte cunoscute in afara tarii. Relevante exemple in acest sens sunt Paulo Coelho si Dan Brown. Cele noua carti ale lui Paulo Coelho au adus pentru fiecare exemplar o suma de 6$. Pentru editura care a cumparat drepturile de vanzare, tinand cont ca aceste carti au aparut pe piata de acum 3 ani, in total se strang incasari de 4 milioane de dolari.

O miscare editoriala destul de neasteptata s-a intamplat anul acesta: editura “Cartea Romaneasca” a fost luata sub administrare de editura Polirom. “Cartea Romaneasca” a intrat intr-un con de umbra si este considerat de multi un brand in ruina. Aceasta a supravietuit totusi datorita eforturilor Uniunii Scriitorilor din Romania (USR). Cartea Romaneasca acumulase datorii de 600 de milioane de euro la Statul roman, situatia financiara nu se afla sub control si nici statutul sau propriu-zis nu era foarte bine definit. In sensul ca desi banii ii primea de la USR, era autonoma in bugetarea lor. Protocolul incheiat intre editura Polirom si USR prevede ca: USR sa primeasca 20% din profitul estimat indiferent de activitatea editriala a Cartii Romanesti, Polirom are obligatia de e edita 30 de titluri de literatura contemporana pe an, de a prelua angajati si de a plati chiriile pentru spatiile puse la dispozitie de USR. In schimb USR, va promova volumele editate de Polirom prin mijloace proprii.
Cartea Romaneasca este cel mai vechi brand de carte din Romania. A fost creat in anul 1919 sub deviza: “Promovarea scrisului romanesc”. In anul 1948 a fost desfiintata din cauza regimului, pentru a fi repusa in drepturi in anul 1970 sub conducerea regretatului Marin Preda.

In luna octombrie a acestui an, piata editoriala din Romania a fost reprezentata la Targul de carte de la Frankfurt de 56 de edituri printre care: Polirom, Pararela 45, Curtea Veche, Nemira, Vinea, Dacia, Pandora-M, Rao, ALL si Humanitas. Evenimentul este dedicat doar oamenilor din domeniu, dar la sfarsitul targului un numar de 350.000 de exemplare vor fi puse in vanzare. Anul acesta a existat si posibilitatea ca participantii sa beneficieze de un stand personalizat contra sumei de 400 de RON. Standurile au fost aranjate de Asociatia Editorilor din Romania. Frankfurt este locul unde se simte cel mai bine pulsul acestei industrii. Aici se decide ceea ce se va citi in urmatorii 2-3 ani.

 

Sursa: Irina Mateescu

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *