Mediul autohton de business. Multinationale si o noua atitudine in afaceri. Privatizarea si implicarea statului in economie. Antreprenorii, pietele greenfield si companiile de succes. Investitorii straini si indicatorii macroeconomici. In ultimii 5 ani cele mai importante evenimente economice sunt considerate: investitiile straine, privatizarile, evolutiile PIB, achizitiile si fuziunile, influenta NATO&UE, dar si exemplele de falimente ale unor intreprinderi considerate cu potential.
Aparitia multinationalelor pe piata romaneasca a contribuit decisiv la crearea si dezvoltarea primei generatii de manageri pentru sectorul economic romanesc. Economia romaneasca nu are o “traditie” in ceea ce priveste managementul. In alte tari din Europa, ideile de afaceri de succes si afacerile care acum au un succes nebun au aparut din randul familiilor care aveau o intensa activitate in comert sau care administrau intinderi mari de pamant. In Romania aceasta continuitate economica de tip burghez s-a rupt odata cu instalarea regimului comunist si cu restrictiile privind dreptul la proprietatea privata si libera exprimare. La inceputul anilor ’90 nu exista cultul de business.
Asa ca cei care si-au inceput in anii ’90 sa conduca afaceri a trebuit sa invete managementul din mers si o data cu situatiile noi care apareau si pe care erau obligati sa le rezolve. In schimb, managerii si directorii de sucursala au beneficiat de trainingurile oferite de companie, de know-how – ul pe care acestea l-au adus si de specializari la care in alta situatie ar fi ajuns cu greu.
Daca la inceput diviziile unor marci precum Coca-Cola sau McDonald’s erau conduse de manageri straini, in momentul de fata Romania a ajuns in situatia in care nu numai ca managerii acestor gen de divizii sunt romani, dar coordoneaza activitatea companiilor pe toata Europa de Est. Dintr-o importatoare de manageri, Romania a ajuns exportatoare de manageri.
Majoritatea celor care se angajeaza pe un astfel de post nu se mai gandesc doar la pachetul salarial de care beneficiaza, ci si la partea de learning si la oportunitatile de dezvoltare personala pe care i le poate oferi un astfel de post. Managerii de la inceputul anilor ’90 nu numai ca au evoluat, multi sunt acum managerii propriilor afaceri. In prezent se cunosc exemple de multinationale “romanesti”: Softwin, Petrom, Policolor, Mobexpert, Flamingo.
Cele mai multe privatizari s-au realizat in industria: energetica, materialelor de constructii, prelucrarea lemnului, telecomunicatii si tehnologia informatiei. Exemplele de privatizari cunoscute de publicul larg sunt: vanzarea Sidex Galati catre grupul LNM Holdings, vanzarea Petrom catre grupul austriac OMV, BRD a devenit in anul 2000 BRD Societe Generale, Distrigaz Nord a fost luat de Ruhr Gaz, Distrigaz Sud a ajuns la Gas de France si Electrica Banat si Electrica Dobrogea au fost cumparate de ENEL. Privatizarea a diminuat rolul statului in economie si regulile macroeconomice au inceput sa functioneze ca pentru o economie de piata.
Anul trecut Fitch Agency, agentie internationala de rating, a dat Romaniei apelativul de tara cu grad investitional. Tot anul trecut, Comisia Europeana a afirmat ca tara noastra are o economie de piata functionala.
Datorita unei populatii de aproximativ 22 de milioane de locuitori, Romania are cea mai mare piata din sud-estul Europei. Companiile isi indreapta investitiile catre piata estica a Europei, asa ca este momentul sa atragem.
Extinderea rapida a internetului a deschis noi piete pentru companiile care astazi se ocupa cu: web-design, alocare de domenii si hosting, content management, Public Relations online si altele.
In domeniul tehnologia informatiei, GeCad si Softwin au iesit la inaintare in afara tarii. GeCad a vandut tehnologia RAV antivirus catre Microsoft, iar BitDefender proiectat de Softwin, nu numai ca are caractersiticile unui brand, dar in domeniul antivirus, concureaza serios cu Microsoft.
Imaginea Romaniei in fata investitorilor straini s-a datorat si aderarii acesteia la Alianta Nord-Atlantica. La inceputul anului 2004 la Washington, s-a finalizat procedura de aderare la NATO si de atunci Romania este membra acestei aliante. In conditiile da fata ne aflam mai aproape de dorinta de aderare la Uniunea Europeana si de faptul in sine.
Este oportun un astfel de pas sau se face o greseala? Este prematur? Se potriveste cu mediul autohton de business? Acestea si multe altele sunt intrebari la care se asteapta sa se raspunda de catre specialisti.
Sursa: Irina Mateescu
Have something to add? Share it in the comments.