Susanele.ro

Corporate Social Responsibility

Responsabilitatea Sociala a Companiilor este angajamentul continuu asumat de catre companii de a avea un comprotament etic si de a contribui la dezvoltarea economica, imbunatatind in acelasi timp calitatea vietii angajatilor si familiilor acestora, a comunitatilor locale si a societatii in general.

Acest concept echivaleaza compania cu un cetatean, si, ca orice cetatean, aceasta va avea atat drepturi cat si obligatii. Toate companiile care adera la un asemenea statut corporatist se ghideaza dupa ideea conform careia bunastarea comunitatii in jurul careia activeaza influenteaza direct capacitatea firmei de a face sau nu profit. Implicarea unor companii in sustinerea de « cauze bune » are la baza, in majoritatea cazurilor, decizii de ordine strategica. Cele mai numeroase astfel de motive sunt:
– imbunatatirea reputatiei companiei;
– cresterea notorietatii acesteia;
– consolidarea imaginii unei marci;
– identificarea situatiilor de risc si managementul conflictului;
– recrutarea personalului, precum si motivarea si fidelizarea acestuia;
– relatiile cu investitorii si accesul la capital;
– invatarea si inovarea;
– competivitatea si pozitionarea pe piata;
– eficienta operationala;
– obtinerea licentelor de operare.

Acest concept vine dinspre vest si in Marea Britanie exista deja Ministerul Responsabilitatii Sociale. La noi nu exista inca un astfel de organism, dar oricum, se anticipeaza ca aceste manifestari vor lua amploare si la noi pentru ca exista fundatii corporatiste, programe de voluntariat corporatist, initiative de marketing relationat cu cauza, programe sociale si educationale si chiar camapnii sociale sustinute de companii. S-au inmultit deja dezbaterile si seminariile, iar de trei ani exista si competitii ale proiectelor de responsabilitate sociala corporativa.

Implicarea marilor companii in actiuni filantropice poate aduce, in unele cazuri, beneficii importante din punct de vedere financiar, pentru ca un produs promovat si social se vinde cu mult mai bine. Multe firme si-au construit afaceri de succes prin donatii generoase catre comunitate, pentru cauze umanitare.

Market&Opinoin Research International (MORI) a realizat o cercetare la nivel european, iar rezultatul acestei cercetari este cat se poate de clar: consumatorul, intr-o proportie de 70%, prefera produsele sau serviciile unei companii care este activ implicata in rezolvarea unor probleme sociale si/sau de mediu.

Donatiile, sponsorizarile, responsabilitatea sociala reprezinta forme prin care companiile pot interactiona cu comunitatea in care activeaza. Diferenta dintre responsabilitate sociala si filantropie este ca prima presupune dezvoltarea unei strategii de implicare in societate si un parteneriat din care compania are de castigat la randul sau. Spiritul de intrajutorare care sta la baza filantropiei este inlocuit cu o relatie de reciprocitate, care aduce beneficii ambelor parti. Majoritatea companiilor care au acum o strategie sociala bine pusa la punct au inceput prin donatii sau sponsorizari oferite ad-hoc. Un exemplu concret in acest sens il reprezinta Mobexpert.

Dar exista si proiecte sociale care ridica foarte multe semne de intrebare si genereaza conflicte de ordin etic cu privire la implicarea « sociala » a unor companii. Tot mai multi manageri incearca sa raspunda la intrebarea: este oare corect sa-mi fac cunoscute intentiile de implicare sociala ? Multi prefera sa realizeze acest lucru in interiorul companiei si printre partenerii de afaceri. Mai mult decat atat, este oare corect sa faci gesturi filantropice pe banii altora ? Raspunsul la aceasta intrebare trebuie sa aiba in vedere faptul ca responsabilitatea sociala corporatista este un instrument de marketing care aduce profit: « Este etic ca o parte din profitul unei companii sa se intoarca la mediul social din care aceasta face parte, la grupul social care a participat chiar si indirect, la realizarea lui, cu atat mai mult cu cat aceste programe si proiecte sunt aprobate de boardul companiei respective », Monica Tatoiu, Managing Director Oriflame, « Nu e rau sa spui lumii ce faci, mai rau este sa te lauzi cu proiecte pe care nu le-ai facut, sau sa promiti anumite lucruri si dupa aceea sa dispari », Radu Florescu, Managing Director Saatchi&Saatchi.

Irina Mateescu – Bizwords 

 

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *