Stiri si noutati

Cu sau fara cruise control?

Inventat de americanii plictisit i sa mai aseze caramizi pe pedala de acceleratie atunci cind strabateau preeria pe highway-urile trase cu rigla, importat de nemtii comozi ai Autobahn-ului, sistemul de control electronic al vitezei – cruise control – a invadat si DNurile autohtone. Ce „stie sa faca“ cruise control, merita investiti banii in acest gadget si cit de bun este pe drumurile noastre, sint intrebari pe care ni le-am pus cind am vazut ca din ce in ce mai multe modele comercializate in Romånia ofera aceasta optiune. Cruise control, tempomat, tempostat, sint denumirile unui sistem destinat mentinerii unei viteze constante. Odata atinsa viteza dorita, cu ajutorul unui buton, se poate stabiliza viteza la acea valoare. Prima senzatie pe care o traiesti dupa ce cuplezi sistemul este probabil asemanatoare cu cea a vatmanului care selecteaza treapta de viteza din maneta uriasa de pe bordul tramvaiului. Monotonie totala. Picioarele pot sa lase deoparte pedalele si sa se aseze cum poftesc. Motorul toarce uniform, ma- sina merge ca pe sine, netulburata de nimeni si nimic.

Exista mai multe variante ale acestui sistem. Unele nu functioneaza decit pentru anumite trepte de viteza, altele insa pot fi cuplate inca din treapta I pina intr-a cincea. Unele sisteme permit accelerarea peste viteza stabilita (spre exemplu intr-o depasire) dupa care se poate lua piciorul de pe acceleratie si viteza revine la valoarea selectata. La aparitia unui obstacol sau cind se doreste incetinirea, sistemul este decuplat imediat ce sint actionate frina sau ambreiajul. Spre exemplu, tempomatul oferit de Skoda pe modelele sale creeaza posibilitatea mentinerii in mod automat a vitezei dorite de conduca- torul auto, incepind de la viteza de 30 km/h, fara ca acesta sa actioneze pedala de acceleratie. Sistemul se comanda printr-un intrerupator glisant si o tasta in partea stinga a intrerupatorului multifunctional. Daca viteza de rulare reala este mai mica decit valoarea vitezei memorate de catre sofer, calculatorul motorului va trece la o functie de accelerare pentru a mentine viteza dorita. Alte modele sint dotate cu un buton „On/Off“ care porneste/opreste sistemul si butoane adiacente „+“ si „-“ cu ajutorul carora se poate se poate regla viteza dorita, mai mare, respectiv mai mica decit cea a masinii in momentul activarii functiei. |n general, in Romånia, acest accesoriu este oferit optional, la un pret destul de accesibil ce variaza intre 100 si 300 de euro pentru un model de clasa medie. 279 euro la VW Passat, 139 euro la Skoda Octavia II, 289 euro la Golf Plus, 261 euro Peugeot 307.

 AVANTAJE
|n cazul drumurilor lungi, pe autostrada, sistemul este ideal pentru relaxarea soferului, care nu mai este nevoit sa stea cu piciorul drept incordat, ore in sir. Un alt mare avantaj este economia de combustibil, deoarece ordinatorul mentine o viteza constanta, fara accelerari inutile. Astfel, consumul scade. Pe de alta parte, acest accesoriu creste valoarea de revinzare a autotrismului.

DEZAVANTAJE
Unul dintre cele mai mari dezavantaje este paradoxal legat de primul avantaj, si anume relaxarea soferului. |ndepartarea picioarelor de pedalier si relaxarea produsa de monotonie duce la scaderea vitezei de reactie in cazul aparitiei unui pericol iminent. |ndepartarea picioarelor de pedalier micsoreaza si mai mult viteza de reactie. Tocmai de aceea, pe soselele romånes ti, un astfel de sistem poate provoca situatii grave. Sa ne gindim numai ce ar insemna aparitia unui ciine sau a unei carute nesemnalizate pe o autostrada din Romania, noaptea, la o viteza de croaziera de 130 km/h (viteza maxima admisa pe autostrada, conform Regulamentului Noului Cod Rutier), in conditiile in care soferul a activat cruise control si este relaxat. Pe o autostrada din tarile vestice, unde gradul de siguranta rutiera este foarte ridicat, cruise control este o optiune benefica pentru sofer, insa in Romånia oportunitatea acesti sistem este discutabila. Citi dintre soferii romåni pot rezista tentatiei de a fixa cruise control pe maximul vitezei admise pe un sector de drum si citi dintre acestia constientizeaza faptul ca doar citeva fractiuni de secunda in plus pentru a reactiona in cazul unui obstacol aparut brusc pot provoca o tragedie?

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *