Stiri si noutati

Marketingul viral: ce este si ce presupune ?

Prin "marketing viral" se intelege o metoda de promovare online in care mesajul publicitar este transmis de la o persoana la alta fara interventia directa a celui care face promotia. Numele este dat de modul in care se propaga virusii prin email, multiplicandu-se pe nenumarate nivele.

Marketingul viral este un fenomen de marketing relativ nou, care consta in proliferarea mesajului pe Internet sau prin intermediul altor tehnologii, ca de exemplu SMS-ul. Este o strategie de marketing care ii incurajeaza pe consumatori sa transmita mesajele la randul lor. Acest lucru se realizeaza prin intermediul Internetului (free e-mail, e-cards, newsletters, etc.), dar poate lua si alte forme. Oricum, Internetul reprezinta solutia cea mai la indemana in cazul marketingului viral, deoarece comunicarea realizata cu ajutorul acestui canal este imediata si foarte eficienta.

Trebuie sa iti pui virusul intr-un ambalaj pe care publicul sa il considere demn de a fi transmis mai departe. Ambalajul poate fi ceva util, ca un cont de posta electronica gratuit. Sau ar putea sa fie ceva distractiv sau pur si simplu interesant. Pe langa valoarea intrinseca, dispozitivul trebuie sa fie gratuit. Daca nu, va trebui sa oferi un raport neobisnuit de valoare-pret. Marketingul viral nu va functiona daca publicul va fi platit ca sa transmita mesajul de marketing. Paradoxal, dar adevarat. Marketingul viral nu merge pentru orice produs. Este eficient pentru produse la moda sau care au o imagine de lux. Totodata functioneaza pe pietele de concurenta mica sau cand concurentii recunoscuti nu pot contracara cu un program viral asemanator.

Chiar daca originile marketingului viral se regasesc in domeniul graffiti, termenul in sine este relativ recent. Marketingul viral pune accent pe recomandarea personala, care este si cea mai eficienta forma de recomandare si prezinta avantajul « publicitatii pentru care nu se plateste ». Astfel, succesul poate fi asigurat cu cele mai mici bugete si cu o viteza uimitoare. Cel mai elocvent exemplu in acest sens il reprezinta Hotmail. Intrat pe piata acum 4 ani, serviciul de posta electronica Hotmail inregistreaza un numar de peste 50 de milioane de utilizatori.

Principala caracteristica a marketingului viral este aceea ca profita de forta amplificatoare a Internetului pentru a face ca o reclama sa circule cu viteza unui virus informatic.

Sunt doua moduri in care oamenii pot fi determinati sa recomande un produs de la unii la altii, "din gura in gura" cum se spune: fie promovand un produs de foarte buna calitate, fie oferindu-le un beneficiu direct. Prima regula in marketingul viral este sa te asiguri nemijlocit ca produsul pe care il promovezi este de cea mai buna calitate. Al doilea lucru este sa oferi un sistem de recompense. Daca se creeaza o stare de entuziasm general pentru produsul respectivi, nu ar mai fi necesara nici o recompensa materiala. Este bine sa puteti alcatui un pachet de produse si/sau servicii gratuite care sa aiba in vedere interesele segmentului de piata tintit, oferite ca "valoare adaugata" impreuna cu un produs central. Un grupaj informational bine organizat va conduce consumatorii pe nesimtite catre produsul central pe care se doreste promovat. Acest sistem functioneaza eficient, cu conditia ca produsul de baza sa fie unul foarte bun, care se recomanda de la sine si este perceput ca o valoare in sine, chiar fara pachetul aditional de gratuitati.

Marketingul viral are si dezavantaje. Prin inundarea unei piete cu produse/ servicii gratuite sau cu preturi reduse, poate reduce drastic veniturile de pe piata respectiva. Marketingul viral poate avea rezultate negative daca merge prea departe si enerveaza clientii prin transformarea lor in purtatori reticenti de cantitati excesive de mesaje comerciale. Un alt risc este posibilitatea ca un promotor viral sa ademeneasca un numar mare de consumatori spre ceea ce se dovedeste a fi un produs inferior. Captarea rapida si intensa a atentiei prin marketingul viral duce la obligatii si responsabilitati mai mari pentru defectele produselor decat in cazul marketingului traditional. Imaginea unei campanii de marketing raspandindu-se ca un virus de programe ramane totusi o actiune destul de incitanta. Chiar daca marea problema a marketingului viral este aceea ca risca sa enerveze, exista, insa, destui entuziasti care sa il promoveze. Destui care transforma utilizatorul de Internet in «ambasador» al produsului.

Irina Mateescu – Bizwords 

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *