Stiri si noutati

Surfing pe valurile sistemului

Unul din cei mai mari scriitori români in viata nu mai scrie de aproape 40 de ani in limba româna. Numele lui este Andrei Codrescu. A emigrat din România in 1965, la virsta de 20 de ani. Din 1981 este ceta- tean al Statele Unite ale Americii. Este un scriitor de top, cu zeci de volume publicate, dar faima in rindul maselor largi si-o datoreaza cu precadere emisiunilor sale radio. Traieste in New Orleans. Marele merit al lui Robert Lazu, cel care a initiat si dus la capat proiectul dialogului on-line ce compune volumul „Miracol si catastrofa”, este de a-l fi facut pe Andrei Codrescu sa scrie din nou in româna. Un alt merit indiscutabil al lui Lazu e de a fi impus discutiei, prin intrebarile sale, un nivel in acelasi timp profund si relaxat, inalt si accesibil.

Subiectele atinse de aceasta carte fascinanta acopera o plaja larga si diversa: orasul copilariei, Sibiu, cu aura lui fantastica; inceputurile literare („Poezia venea din mine ca dintr-o ideala vaca socialista”); viata boema a anilor ‘70, vitaminizata de anarhism si LSD, de ocultisme si gnoze, ramificata in subculturi de toata mina; industria religioasa contemporana (de multe ori deversind in forme de un kitsch din cel mai dubios); 11 septembrie („Reactiile imediate au constituit o radiografie a psihicului american contemporan: elucubrari sentimentale, folclor patriotard adus din podul unde a fost depus dupa fiecare razboi, sete de razbunare si, mai mult decit orice alceva, comercialism pur.”); derapajele fasciste ale lui Mircea Eliade, din anii 30; mascarada revolutiei române, la care Codrescu a participat ca reporter american; chiar oaia nationala, Miorita (in legatura cu care Codrescu afirma, ironic-socant, ca „este animalul cel mai crestin si mai antifascist cu putinta”). Codrescu este un artist bine adaptat la sistem, in sensul ca surfeaza fara probleme pe valurile lui. |si asuma cu luciditate si pragmatism regulile jocului: ceea ce ii permite sa fie simultan jucator si observator din exterior. Iata o pozitie caracteristica pentru Codrescu; desi este profesor, nu se sfieste sa critice cu duritate breasla: „Mici satrapi cu probleme psihologice si cu diplomele necesare ajung sa impuna tinerilor insuficienta lor existentiala si morala … ”

Vorbele pe care le citeaza din poetul american Ted Berrigan sint, de asemenea, cit se poate de caracteristice pentru pozitia lui: „All that’s fine, but make sure that the motherfuckers pay you!” Desi produce bunuri unice, neseriale, cultura e totusi o marfa, supusa ca atare legilor pietei: „Pina in 1970 scriitorii puteau fi mofturosi si detasati cumva de comertul de carti: dupa 1970 a fost piata cumparatorilor: erau mai multi scriitori gata sa se vinda (sell-out) decit oameni pregatiti sa-i cumpere.” O lectie care ar trebui rapid procesata in spatiul nostru cultural este aceea a adecvarii la realitate. „Literatura buna nu-i detasata de real”, spune Codrescu, adaugind: „Intelectualii sufera grav din cauza ideilor care li se par lor evidente datorita pregatirii, dar lumea reala (observata jurnalistic) are un mod sublim de a sabota acest fel de certitudini.” Andrei Codrescu, Miracol si catastrofa. Dialoguri cu Robert Lazu, Editura Hartmann, Arad, 2005 II
Mihai&nbsp

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *