Despre aceasta initiativa s-a mai vorbit atat pe la colturi cat si prin toate instrumentele media existente. Ce este de fapt branding Romania ? Este initiativa unui grup de specialisti in branding care au hotarat sa-si puna la bataie abilitatile dobandite in slujba diverselor branduri din societatea de consum, pentru a defini si a contura identitatea nationala a Romaniei.
Pentru ca aceasta actiune de rebranding sa fie de succes este necesara demontarea unor mituri: stereotipurile si cliseele legate de Romania, toate programele care au fost initiate pana acum in acest sens si au dat gres, gen: « Fabricat in Romania » sau « Romania mereu surprinzatoare ».
Cele mai uzitate simboluri care se aduc in discutie atunci cand este vorba despre Romania sunt legate de: personaje « semnificative », evenimente care au marcat Romania si comportamentul unora care poarta numele romanului prin tari straine cu fapte de genul: omor calificat, furt, cersit. De exemplu, desi au trecut 15 ani de la revolutie, in afara tarii nu se vorbeste despre Romania decat de aceasta si de familia Ceausescu. Mai mult decat atat marea lor dilema este aceea ca de ce i-am omorat in ziua de Craciun. Sau acelasi lucru despre mineriadele lui Iliescu. Sa aiba si presa scrisa vreo vina in acest sens ? Cert este ca acest gen de « simboluri » e cazul sa fie inlocuite cat mai curand.
Un alt simbol prost promovat in interiorul tarii, si deci prost perceput si in afara este cel al lui Vlad Tepes supranumit Dracula. In momentul in care au aparut conceptii asupra acestui subiect, mult prea diferite de originea lor romaneasca, autoritatile sau macar presa ar fi trebuit sa ia atitudine. Ar fi aratat exteriorului faptul ca ne protejam « brandurile ». Dar o atitudine de indiferenta, de fapt lipsa oricarei atitudini nu poate sa faca altceva decat sa amplifice aspectele negative ale imaginii Romaniei in afara.
Strainii nu ne cunosc si altfel pentru ca noi nu ne manifestam si altfel, nu ne promovam suficient valorile noastre. Daca noi nu am mai venit de foarte multa vreme cu « ceva nou pe piata » ei se raporteaza la valorile si la lucrurile pe care le-au auzit ultima oara despre noi. Exact asa cum se intampla si cu brandul unui produs pe piata de desfacere. Daca acesta nu-si schimba designul ambalajului si nu mai corespunde cerintelor pietei, nu este vina altor produse ca au un design mai atractiv sau ca sunt intr-o permanenta cautare pentru a fi in concordanta cu piata.
Si aceasta este tot un fel de competitie. Competitia brandului de tara. Asa ca de ce legile concurentei ar fi altfel in cazul de fata ?
Este foarte posibil ca si aceasta initiativa sa ramana doar atat : o buna initiativa. Pentru ca una dintre trasaturile negative ale romanasului nostru este aceea ca nu obisnuieste sa rezolve decat problemele personale. Asa ca atata timp cat brandingul de tara nu va deveni o problema personala acesta este posibil sa ramana doar in faza de concept.
Mai mult decat atat romanii trebuie sa constientizeze ca simplul fapt de a avea o cetatenie ii face ambasadorii propriei tari. Deci inainte de a schimba o natiune intreaga trebuie sa ne schimbam fiecare mentalitatea si propria perceptie asupra acelei natiuni.
Irina Mateescu – Bizwords
Have something to add? Share it in the comments.