Liderii au incredere in propriile forte si genereaza incredere si celor din jurul sau. Liderii sunt acei oameni care “se impun” in mod natural. Leadershipul a devenit in zilele noastre un atribut dorit si cerut de organizatiile cu pretentii, managerilor lor. Leadershipul se afla in relatie directa cu capacitatea de a influenta comportamentul oamenilor. In preajma liderilor adevarati, angajatii se simt mai competenti si gasesc munca mai interesanta.
Leadershipul reprezinta un atribut al managerului care intriga, uimeste, dar care si nedumereste in acelasi timp. In momentul de fata, leadershipul genereaza o adevarata revolutie in domeniul managementului.
Sunt si persoane care considera, ca din punct de vedere al teoretizarii, termenii manager si lider sunt sinonimi. De fapt, cei doi termeni prezinta dimensiuni diferite ale oamenilor de conducere. Managerul este capabil sa asigure atingerea rezultatelor planificate si in timp util, in schimb liderul are capacitatea de a-i determina pe oameni sa actioneze. O persoana poate fi un manager eficient fara sa aiba aptitudini de lider.
De cateva decenii, cercetatorii si-au sacrificat o mare parte din timpul lor pentru a face un profil psihologic posibililor lideri si de a descoperi daca aceasta calitate este nativa, iar daca nu, care ar fi totusi modalitatile cele mai eficiente pentru a o putea cultiva managerilor.
Una dintre cele mai cunoscute cercetari in acest sens este cea realizata de William Bennis. Acesta a intervievat peste 60 de lideri ai unor corporatii importante. A descoperit astfel patru competente comune tuturor celor intervievati: managementul atentiei, managementul semnificatiei, managementul increderii si managementul propriei persoane. In esantionul cercetat de Bennis, media de varsta a celor intervievati era de 56 de ani, toti erau casatoriti si se aflau la prima casnicie.
In continuare prezentam cateva exemple ale unor lideri adevarati, din punctul de vedere al opiniei publice. Unii sunt lideri pe plan local, altii beneficiaza de recunoastere si in afara tarii sau sunt managerii unor importante companii multinationale.
Ion Tiriac: desi a renuntat de anul trecut la presedintia Comitetului Olimpic Roman (COR), acesta nu poate uita cu desavarsire sportul, care pe langa faima si succesul pe care i-a adus-o, l-a ajutat si mai tarziu in propriile afaceri. “Cunostintele care le faci pe propria ta piele iti raman o mostenire enorma. In momentul in care termini treaba asta, daca esti destul de cerebral, atunci spui ca trebuie sa faci altceva”. In prezent, Ion Tiriac conduce un grup economic cu activitate in mai multe sectoare: de la cel financiar la cel auto.
Bogdan Baltazar: Senior Partner&President, BBP Baltazar, Bloom&Parvulescu. Bogdan Baltazar este cunoscut in primul rand pentru pozitia de presedinte al Bancii Romane pentru Dezvoltare (BRD), pozitie pe care a detinut-o in perioada 1998-2004. Sub conducerea sa, banca a crescut pe toate planurile: de la o cota de piata de 6% a ajuns sa detina o cota de piata de 18-20% in finanatarea corporativa, 25% la retail, 30% la carduri, 45% la fonduri mutuale, un randament al fondurilor proprii de 28-30% si o valoare de piata actuala de aproximativ 1,6 miliarde de euro.
In prezent este presedinte si partener al firmei, Baltazar, Boom&Parvulescu. Firma are ca obiectiv sa devina numarul unu pe piata liderilor de consultanta de afaceri si financiara.
Steven Spielberg: DreamWorks SKG.
DreamWorks SKG nu a a vut un inceput prea bun. La inceputul activitatii sale inregistra datorii de 187,2 milioane de dolari. De cand s-a reprofilat pe domeniul animatiei traditionale a ajuns sa aiba un profit de 196 milioade de dolari si venituri de 1,1 miliarde la un profit estimat de Merril Lynch. La inceputul anului compania a avut una dintre cele mai importante oferte publice ale anului in valoare de 812 milioane de dolari pentru divizia animata; in urma acestei oferte actiunile firmei au crescut cu 45%. Printre cele mai cunoscute productiei se numara Shrek si Madagascar.
Liderii puternici au rezistat, altii in schimb nu au facut fata situatiei pe masura asteptarilor. Majoritatea companiilor de astazi sunt mai mult gestionate (managed) decat conduse (lead). Au nevoie sa-si dezvolte capacitatea de a exercita leadershipul. Dar companiile nici nu asteapta ca liderii sa vina la ele.
Sursa: Irina Mateescu – BizWords
Have something to add? Share it in the comments.