Stiri si noutati

Din 2004, conducerea unei masini neasigurate devine infractiune

Carmen Neacsu, Stefan Etves

Asigurarea de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule va deveni obligatorie atat pe teritoriul Romaniei, cat si in afara lui. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) mai propune, intr-un proiect de modificare a Legii 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile, si majorarea amenzilor pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neasigurat pentru raspunderea civila auto. Amenda penala pentru o astfel de infractiune va varia de la trei la 10 milioane de lei. Propunerea CSA va fi discutata de Executiv in urmatoarea sa sedinta, care doreste finalizarea negocierilor cu UE la Capitolul trei -Libera circulatie a serviciilor pana la finele anului.

Baza de date pentru gasirea celor neasigurati

Proiectul mai propune ca, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a legii (elaborate cu scopul declarat al armonizarii la legislatia europeana), crearea de catre CSA si Ministerul Administratiei si Internelor a unei baze de date la nivel national, care va cuprinde informatii privind incheierea asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor atat pe teritoriul tarii, cat si in afara lui.

Aceasta baza de date va fi utilizata, propune CSA, pentru "identificarea autovehiculelor care nu au incheiata sigurarea de raspundere civila auto, lista acestora urmand a fi comunicata organelor competente pentru a fi luate masurile prevazute in legislatia care reglementeaza circulatia pe drumurile publice". De asemenea, baza de date va fi folosita si pentru identificarea asiguratorului la care a fost contractata asigurarea obligatorie pentru autovehiculele implicate in accidente.

Mai multe drepturi pentru asigurati

Una dintre propuneri mai vizeaza si eliminarea restrictiei prin care persoanele fizice si juridice romane erau obligate sa incheie contractele de asigurare cu societati stabilite in Romania, cu exceptia cazurilor in care asigurarile solicitate nu se practicau pe piata interna. Tot pentru armonizarea la directivele europene, CSA propune introducerea unor prevederi prin care asiguratorii sa fie obligati sa puna la dispozitia asiguratilor minimum de informatii necesare inainte de incheierea contractului de asigurare, ca si pe durata derularii acestuia. Aceste informatii vor fi prezentate in scris, in limba romana, si vor trebui sa cuprinda informatii privind clauzele optionale, suplimentare la contract, momentul inceperii si cel al incetarii contractului, elementele de calcul ale indemnizatiilor de asigurare, cu indicarea sumelor de rascumparare, modalitatea de plata a indemnizatiilor de asigurare.

Cotizatii de 5% la fondul pentru protectia victimelor

De la data intrarii in vigoare a acestei legi, contractul de asigurare nu va putea fi probat cu martori, chiar daca exista un inceput de dovada scrisa. In cazurile de forta majora in care documentele de asigurare au disparut si nu exista posibilitatea obtinerii unui duplicat, sunt admise oricare alte dovezi legale care sa confirme existenta acestora. In plus, la inscrierea in circulatie, la efectuarea de modificari in certificatul de inmatriculare sau in cartea de identitate a unui autovehicul, precum si la efectuarea verificarilor tehnice periodice este obligatorie prezentarea dovezii existentei unei asigurari obligatorie. O alta noutate este faptul ca la Fondul de protectie a victimelor strazii, in vederea protejarii celor pagubiti prin accidente cu autori care au ramas neidentificati, vor trebui sa contribuie toti asiguratorii autorizati cu o cota de maximum 5% din volumul primelor brute incasate pentru aceasta asigurare.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *