Accidentul de la Mihailesti s-a petrecut la aproape o luna dupa ce, in cadrul Conferintei Nationale pentru Siguranta Rutiera, reprezentantii autoritatilor si ai organismelor internationale din domeniu au stabilit o serie de masuri urgente care trebuie implementate pentru a spori siguranta pe soselele autohtone. Printre masurile propuse de acestia se numara dotarea obligatorie a autovehiculelor cu triunghiuri de avarie, truse medicale si stingatoare de incendiu, precum si semnalizarea "agresiva", reflectorizanta, a vehiculelor lungi si grele, a masinilor agricole, precum si a celor care transporta marfa periculoasa.
In Romania, costurile sociale ale accidentelor de circulatie rutiera, in 2003, au fost estimate la peste 350 milioane euro, suma care reprezinta circa 2,5% din PIB. Autoritatile si-au propus sa reduca numarul accidentelor rutiere cu 40% pana in anul 2010, similar cu ceea ce si-a propus UE. Mai mult, acest an este decretat, de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii, anul sigurantei rutiere.
Camionul nu era dotat conform normelor ADR
Tragedia de la Mihailesti a fost determinata de o inlantuire de cauze, ne-a declarat Radu Spirea, membru al Consiliului Interministerial de Siguranta Rutiera si directorul general al companiei Vesta Investment. Firma pe care o conduce este cel mai mare producator autohton de elemente care asigura siguranta traficului, avand aproape 200 de angajati si o cifra de afaceri de peste 200 miliarde de lei in anul 2003. Firma romaneasca exporta produse de siguranta rutiera in tari precum Franta, Spania sau Turcia, si-a deschis o reprezentanta la Sofia inca din anul 2003, iar in viitor urmeaza sa-si deschida si alte reprezentante.
Conform normelor Acordului european privind transportul de marfuri periculoase (ADR) pe care Romania l-a ratificat, camionul trebuia sa fie dotat cu echipament de protectie, din care fac parte si stingatoarele de incendiu, unele in cabina soferului si unele in remorca camionului, afirma Spirea. "Soferul ar fi trebuit sa puna in fata si in spatele camionului doua triunghiuri de avarie, dupa care sa monteze doua conuri reflectorizant- fluorescente la o distanta mai mica de camion, iar la o distanta si mai mica de vehicul ar fi trebuit puse doua lanterne cu lumini intermitente. De triunghiuri ar fi trebuit legata o banda alb cu rosu, care sa delimiteze zona accidentului". Trusa ADR ar mai fi trebuit sa contina echipamentul de protectie al soferului, adica vesta reflectorizant-fluorescenta, ochelari, manusi, sort, cizme de protectie, masca de gaze cu filtru de protectie, casca de protectie, lanterna portabila. Reamintim ca trusa ADR a lipsit din dotarea camionului. Mai mult, vehiculul nu a fost dotat nici cu placi reflectorizante de culoare portocalie care sa semnaleze ca transporta marfa periculoasa. "In acest caz, pompierii ar fi stiut ca in camion este o substanta periculoasa si probabil ca ar fi reactionat altfel; in primul rand ar fi delimitat zona", mai spune directorul general Vesta Investment.
Dotarea obligatorie a autovehiculelor
"La inmatriculare, Politia nu inspecteaza vehiculul. Pana la prima inspectie, care este efectuata de statiile de inspectie tehnica, nimeni, cu exceptia controalelor ocazionale ale agentilor de circulatie, nu mai verifica dotarile vehiculelor. La admiterea in circulatie, singura institutie care verifica masina este Registrul Auto Roman (RAR), prin omologarea de tip", afirma Spirea. "E foarte importanta colaborarea dintre Politia Rutiera, RAR si Autoritatea Rutiera Romana (ARR), astfel incat, pe tot parcursul utilizarii, vehiculul sa aiba dotarile obligatorii. De asemenea, Codul Rutier trebuie sa fie in concordanta cu normele tehnice de circulatie pe drumurile publice."
Legislatia in domeniu nu este uniforma
"Normele tehnice de admitere in circulatie precum si normele de control la inspectia tehnica periodica elaborate de RAR trebuie sa coincida cu Codul Rutier si regulamentul de aplicare al acestuia", spune Spirea. Conform Codului Rutier, autovehiculele trebuie sa aiba, pe langa trusa de prim-ajutor si triunghiul reflectorizant si stingator de incendiu. Pe de alta parte, reglementarile RAR prevad dotarea obligatorie numai cu trusa de prim-ajutor si cu triunghiul reflectorizant. In alta ordine de idei, reglementarile RAR prevad obligativitatea dotarii cu placi reflectorizante a vehiculelor lungi, grele, agricole, dar Codul Rutier nu specifica in mod expres aceste dotari (aici fiind incluse si transportul marfurilor periculoase), facand in acest caz trimitere la normele tehnice RAR.
Spirea: Trebuie sa ridicam stacheta
"Alinierea normelor de siguranta rutiera trebuie facuta prin ridicarea continua a stachetei, prin adaugarea de noi elemente, si nu prin renuntarea la unele care sunt deja introduse. Mai mult, acolo unde este cazul ar trebui sa se adauge elemente noi de siguranta", subliniaza Spirea. Totodata, el sustine ca ar trebui verificate dotarile atat la admiterea in circulatie, cat si in timpul traficului. "Cea mai buna si profitabila investitie pe care o poate face un guvern consta in elaborarea unor acte normative de siguranta rutiera adecvate si in consecventa aplicarii lor. Trebuie sa recunoastem faptul ca accidentele rutiere au devenit o problema cu impact major asupra societatii si ca nimic nu este prea mult pentru a proteja vietile oamenilor.", a precizat directorul general Vesta Investment. "Trebuie sa fim constienti de faptul ca accidentele nu apar datorita hazardului sau a lui Dumnezeu, ele pot fi prevenite, controlate si stapanite de oameni", a conchis Spirea. (C.S.)
Have something to add? Share it in the comments.