Stiri si noutati

In 2004, firmele romanesti au exportat imbracaminte in valoare de 3,34 miliarde $

In primele sase luni ale acestui an, exporturile romanesti ale industriei de textile-pielarie au cunoscut o crestere de 8% fata de perioada similara din 2003, ajungand la 3,34 miliarde de dolari, a declarat, ieri, Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronale a Industriei Usoare (FEPAIUS). In perspectiva deschiderii pietelor, de la 1 ianuarie 2005, si a integrarii europene, atentia investitorilor din domeniu se indreapta asupra pietei autohtone.

Costumele, preferate la export

Exportul de confectii textile, piele si blana a cunoscut cea mai subsantiala majorare, ajungand in primul semestru al anului, la 2,061 miliarde de dolari, potrivit datelor Federatiei Patronale a Industriei Usoare (FEPAIUS). Costumele taior si sacouri s-au mentinut, anul trecut, in topul preferintelor consumatorilor externi, producatorii romani gasind piata pentru astfel de produse, in valoare de peste 1,782 milioane de dolari. Tricourile si maiourile de corp au sustinut exporturile autohtone din 2003 cu circa 150 milioane de dolari, in timp ce valoarea exporturilor din incaltaminte a atins 700 milioane de dolari. In acelasi timp, dupa cum a mai informat Maria Grapini, valoarea exporturilor de camasi barbatesti s-a cifrat la 305 milioane de dolari, iar a tricotajelor, la 345 milioane de dolari. Piata europeana a ramas, si in acest an, principala destinatie a produselor autohtone, respectiv circa 85%, in timp ce 8% din produse au ca destinatie consumatorii nord-americani. De remarcat ca lohnul reprezinta motorul a circa 70% din industria confectiilor si ca, din cele aproximativ 4.500 de intreprinderi care activeaza in domeniu, 80% sunt mici si mijlocii.

Doar 15 branduri ?externe?

Cu toate cresterile inregistrate la productia de textile-pielarie in acest an, se poate spune ca provocarile pietei abia incep, prima "manusa" aruncata fiind recucerirea clientilor romani. Aceasta cu atat mai mult, cu cat, de la 1 ianuarie anul viitor, piata se va liberaliza, ceea ce va conduce la inasprirea concurentei. "In afara de preturile subevaluate, pericolul cel mai mare vine din partea produselor contrafacute", a afirmat ieri vicepresedintele FEPAIUS, Mihai Pasculescu. El a indicat Asia ca principala zona de provenienta a marfurilor contrafacute. Printre provocarile pe termen mediu pentru industria usoara se numara, spun reprezentantii FEPAIUS, crearea si consolidarea unor branduri romanesti pe piata externa (acum fiind cunoscute circa 15 produse autohtone) si cresterea productivitatii sectorului, de care este strans legata majorarea salariilor. (Carmen Neacsu)

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *