Stiri si noutati

Procedura aprobarii tacite a autorizatiilor pentru societati comerciale

avocat Nasty Vladoiu

Procedura aprobarii tacite reprezinta o modalitate alternativa de emitere sau reinnoire a autorizatiilor de catre autoritatile administratiei publice, urmarindu-se astfel inlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri, dar si responsabilizarea autoritatilor administratiei publice in vederea respectarii termenelor, impulsionarea dezvoltarii economice, combaterea coruptiei prin diminuarea arbitrarului in decizia administratiei. Aceasta procedura consta in aceea ca autorizatia este considerata acordata daca autoritatea administratiei publice nu raspunde solicitantului in termenul prevazut de lege pentru emiterea respectivei autorizatii. Daca legea nu prevede un termen pentru solutionarea cererii de autorizare, autoritatile administratiei publice sunt obligate sa o solutioneze in termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.

Dispozitiile actului normativ se aplica atat procedurilor de emitere si reinnoire a autorizatiilor, cat si celor de reautorizare, ca urmare a expirarii termenului de suspendare a autorizatiilor sau a indeplinirii masurilor stabilite de organele de control competente. Procedura aprobarii tacite se aplica tuturor autorizatiilor emise de autoritatile administratiei publice, cu exceptia celor emise in domeniul activitatilor nucleare, al celor care privesc regimul armelor de foc, munitiilor si explozibililor, regimul drogurilor si procursorilor, precum si autorizatiilor din domeniul sigurantei nationale.

In cazul in care constata o neregularitate a documentatiei depuse, autoritatea administratiei publice va notifica acest fapt solicitantului autorizatiei cu cel putin 10 zile inainte de expirarea termenului prevazut de lege pentru emiterea respectivei autorizatii, daca acest termen este mai mare de 15 zile, sau cu cel putin 5 zile inainte de expirarea termenului prevazut de lege pentru emiterea autorizatiei, daca acest termen este mai mic de 15 zile. Autoritatea administratiei publice va preciza totodata si modul de remediere a neregularitatii constatate.

Dupa expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizatiei si in lipsa unei comunicari scrise din partea autoritatii administratiei publice, solicitantul poate desfasura activitatea, presta serviciul sau exercita profesia pentru care s-a solicitat autorizarea.

Pentru obtinerea documentului oficial prin care se permite desfasurarea activitatii, solicitantul se poate adresa autoritatii in cauza sau direct instantei judecatoresti.

Solicitantul se poate adresa direct instantei judecatoresti de contencios administrativ cu o cerere de chemare in judecata a autoritatii administratiei publice avand ca obiect constatarea aprobarii tacite.

Cererea se va solutiona in termen de cel mult 30 de zile de la primirea acesteia si este scutita de taxa de timbru.

Daca, in urma admiterii actiunii, autoritatea administratiei publice nu indeplineste obligatia in termenul stabilit prin hotarare judecatoreasca, la cererea reclamantului, instanta poate obliga conducatorul autoritatii administratiei publice in sarcina careia s-a stabilit obligatia la plata unei amenzi judiciare reprezentand 20% din salariul minim net pe economie pentru fiecare zi de intarziere, precum si la plata unor despagubiri pentru daunele cauzate prin intarziere.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *