– Domnule presedinte, cum caracterizati sistemul bancar romanesc? Cum apreciati mediul concurential de pe piata bancara?
– Sistemul bancar este la ora actuala destul de eterogen: o mare banca de stat – BCR, care detine o cota de piata importanta, Banc Post si CEC, orientate mai curand spre clientela de persoane fizice, filialele unor banci straine, active si dinamice, cum ar fi ABN Amro, ING Barings si Citibank, dar care, avand retele teritoriale restranse, nu au vocatia de a fi prezente in toate sectoarele pietei, si Raiffeisen Bank, care incearca sa-si construiasca un fond de comert pornind de la portofoliul de clienti ai fostei Banci Agricole. Exista de asemenea numeroase banci mici si mijlocii, intre care unele sunt de buna calitate, iar altele sunt fragile; exista, probabil, prea multe banci mici si mijlocii care au dificultati in a se impune pe piata in conditii de rentabilitate si de risc satisfacatoare. Si, in sfarsit, exista BRD – Groupe Societe Generale, care reprezinta un caz aparte: suntem o banca romaneasca universala, de departe cea mai mare banca privata, cu o cota de piata medie de 20%, si suntem, in acelasi timp, filiala unuia dintre cele mai importante grupuri bancare din zona euro, Grupul Societe Generale, ceea ce ne confera anvergura si standarde realmente vest-europene.
– Ce puteti spune despre modificarile aduse Legii bancare?
– Proiectul Legii bancare cuprinde cateva elemente noi care speram ca, in curand, vor avea si forta juridica necesara pentru a putea fi puse in practica. De exemplu, este binevenita posibilitatea de a desfasura anumite operatiuni cu bunuri mobile si imobile, ceea ce ofera solutii practice, pana acum inaccesibile bancilor. De asemenea, consideram un progres, din punctul de vedere al integrarii principiilor de guvernare corporativa, posibilitatea de a numi in calitate de conducatori ai bancii persoane care nu sunt administratori, aceasta ducand la o separare benefica a functiilor pur executive de organele de conducere deliberative si de supraveghere.
Pe de alta parte, in proiect remarcam si elemente pe care nu le agream, cum ar fi, spre exemplu, scaderea procentului din profitul brut pentru constituirea fondului de rezerva de la 20% la 5%, precum si faptul ca majorarea capitalului social nu se va mai putea face din rezervele din influentele de curs valutar aferente aprecierii disponibilitatilor in valuta reprezentand capital social in valuta si din diferentele favorabile din reevaluarea patrimoniului, de inteles, totusi, in conditiile generalizarii contabilitatii in sistem IAS.
– BRD – GSG ocupa, in momentul de fata, locul al doilea pe piata bancara, fiind plasata intre doua banci de stat, BCR si CEC. Va simtiti "strivit" de concurenta statului? Care este cota de piata pe care considerati, in mod rezonabil, date fiind conditiile amintite, ca o poate atinge banca pe care o conduceti?
– Este bine cunoscut faptul ca BCR, cea mai mare banca comerciala romaneasca dupa volumul activelor, se afla inca in proprietatea statului. In aceste conditii, datorita relatiilor "speciale" ale BCR cu statul, mediul concurential nu ofera sanse egale pentru toti actorii de pe piata. Pe de alta parte, strategia BRD nu este orientata in directia castigarii cu orice pret a unei anumite cote de piata. Politica noastra vizeaza consolidarea statutului de banca de referinta, etalon pentru clienti, prin gama de produse si servicii si prin calitatea acestora.
– Care sunt produsele si serviciile pe care intentionati sa le introduceti in viitorul apropiat?
– BRD este implicata la ora actuala in cateva proiecte pe care la va anunta in momentul in care le va finaliza si vor fi pregatite pentru lansarea comerciala. Avem multe idei noi, insa ele nu vor fi concretizate decat atunci cand vom fi siguri ca sunt adaptate pietei romanesti. Vom continua sa aducem inovatii in domenii ca fondurile mutuale, leasing, carduri, asigurari si credite pentru consum. Ambitia noastra este sa sprijinim cat mai activ posibil – respectand, bineinteles, normele de prudenta bancara – economia romaneasca si sa ne dezvoltam activitatile atat in directia clientilor persoane fizice, cat si in cea a clientilor societati comerciale.
Have something to add? Share it in the comments.