Stiri si noutati

Italienii de la Landini promit ca vor conduce Tractorul spre Occident

Ilinca Teodoriu

In contextul in care trecerea in proprietate privata reprezenta singura sansa de salvare a unor societati sustinute artificial in viata, privatizarea Tractorul Brasov, Aro Campulung si Roman Brasov a reprezentat pentru economia romaneasca un adevarat "balon de oxigen". Din cele trei contracte de privatizare semnate cu investitori straini, respectiv compania italiana Landini, pentru Tractorul, societatea americana Cross Lander, pentru Aro, si firma malaieziana Peskana Astana, pentru Roman Brasov, primul este de departe cel mai spectaculos.

Productia anuala va depasi 10.000 de tractoare

Societatea Tractorul Brasov a fost preluata de concernul italian Landini, cel de-al patrulea producator mondial de masini si utilaje agricole. Potrivit contractului incheiat cu APAPS, Landini se obliga ca timp de cinci ani sa pastreze obiectul de activitate si sa mentina numarul locurilor de munca. "Exista voci care au afirmat ca vom disponibiliza 1.400 de angajati, insa acest lucru nu se va intampla. Ce rost are sa facem o investitie de asemenea nivel pentru a incepe sa dam oameni afara", ne-a declarat in exclusivitate Mauro Frola, director general pentru Romania al companiei Landini. Efortul financiar asumat de investitor este de 45 milioane de euro, valoarea totala a tranzactiei ridicandu-se la 28,3 milioane de euro. La momentul preluarii societatii brasovene, datoriile Tractorului depaseau 17 milioane de euro. "Strategia noastra a fost elaborata pe o perioada de zece ani, iar investitiile vor depasi 40 milioane de euro, cea mai mai parte fiind orientata catre retehnologizare", a precizat reprezentantul Landini. Potrivit acestuia, in primul an de productie, vor fi fabricate aproximativ 6.000 de tractoare, urmand ca in maximum trei ani, numarul masinilor agricole produse la Brasov sa depaseasca 10.000. "Intentionam sa exportam circa 60% din productie, atat in tarile traditionale, cat si in Occident", a precizat Mauro Frola.

Subventii indirecte pentru fermierii romani

Potrivit directorului general al Landini, primele investitii realizate de compania italiana vizeaza modernizarea tractoarelor. "Din 2007 intram pe piata comunitara, motiv pentru care produsele trebuie sa fie competitive. La Tractorul se mai fabrica inca modele vechi de peste 30 de ani. Evident ca in aceste cazuri vom stopa productia. Vor fi pastrate doar modelele ce pot fi modificate si modernizate. Cea mai importanta modificare va viza reducerea consumului de motorina", a mai spus Mauro Frola. Referitor la preturile cu care se vor comercializa utilajele produse sub sigla Landini, reprezentantul concernului italian a apreciat ca "pentru agricultorii romani vor fi avantajoase. Pentru ca legislatia comunitara nu mai permite subventionarea directa, exista o noua varianta de sprijin, respectiv subventionarea dobanzii la creditele facute de fermieri pentru achizitionarea masinilor agricole. Astfel, o parte din dobanda va fi suportata de stat si o parte de catre noi", a mai spus Mauro Frolo.

Aro, comercializat pe pietele din SUA

Si masinile produse la Campulung vor suferi modificari, compania americana Cross Lander, ce a preluat pachetul majoritar de actiuni al ARO intentionand sa inceapa imediat productia unui nou model de Aro. Potrivit unui comunicat al Cross Lander, noul ARO va fi lansat pe piata din Statele Unite, in luna martie a anului viitor.In ceea ce priveste productia, John Perez, presedintele companiei americane, anticipeaza ca la ARO vor fi fabricate in primul an aproximativ 10.000 de masini, urmand ca in cel de-al doilean an, sa fie fabricate circa 15.000 de automobile. John Perez a precizat ca acordul de privatizare a societatii ARO incheie o perioada de noua ani in care compania a incercat sa-si consolideze colaborarea cu statul roman si cu producatorul din Campulung. "Suntem pe deplin convinsi ca toate partile implicate vor beneficia din plin de pe urma acestei tranzactii", a declarat Perez, citat de Mediafax.

Un ARO va costa circa 20.000 de dolari

La fel ca la Tractorul Brasov, peste 50% din productia obtinuta va fi exportata. Astfel, potrivit lui John Perez, circa 6.000 de masini de teren au fost vandute in avans unei retele de distributie din SUA. John Perez a adaugat ca societatea Cross Lander spera sa atraga aproape 150 de distribuitori, pana in momentul in care va incepe sa livreze autovehiculul pe piata. Potrivit Mediafax, restul de 4.000 de autovehicule vor fi distribuite in America Latina si Europa. Compania intentioneaza sa majoreze productia, din al doilea an de activitate, pana la 15.000 de unitati. In functie de dotari, pretul noului model fabricat de ARO ar putea ajunge la 20.000 de dolari.

Cross Lander, distribuitor ARO pe piata braziliana, este o societate mixta infiintata de catre grupul brazilian Samambaia si compania americana Lacaro Auto Distributors, cu sediul la Miami si reprezentante in Campulung si Sao Paolo. Potrivit presedintelui Autoritatii pentru Privatizare (APAPS), Ovidiu Musetescu, Cross Lander a fost singura interesata de preluarea societatii romanesti. "Situatia ARO era aproape disperata si acum cateva saptamani. Investitorul care si-a asumat aceasta tranzactie, singurul care a depus oferta, a facut o linie de montaj a autoturismului traditional de la ARO in Brazilia. Angajamentul acestui cumparator este major", sustine seful APAPS. Pe de alta parte, potrivit Rador, sindicalistii de la ARO raman rezervati privind viitorul societatii. "Noi nu suntem impotriva privatizarii, dar ramane de vazut daca va fi performanta la Aro. Asteptam sa vedem ce va hotari patronul, dar, in momentul in care pleaca in somaj 1.700 de oameni, asta nu inseamna performanta pentru nici un sindicat", a declarat Ion Cotescu, liderul sindical de la Aro.

Radu Sarbu: Cele trei uzine ar fi trebuit inchise de multi ani

Potrivit fostului presedinte al Fondului Proprietatii de Stat(FPS), Radu Sarbu, cele trei societati privatizate ar fi trebuit inchise de multi ani. "Aceste societati ar fi trebuit lichidate, dar orice privatizare este preferabila unei lichidari sau unei perpetuari a proprietatii de stat. Aceasta da din start o sansa. Intrebarea este cat de reala este aceasta sansa, in conditiile in care se acorda cu costuri de la buget", a declarat Radu Sarbu, citat de Rador. Potrivit acestuia, o data cu semnarea contractelor de privatizare, autoritatile au preluat datorii de peste 100 milioane de dolari. "Guvernul a facut o investitie acolo, preluand la buget, fara sa ne intrebe, o suma ce depaseste 100 milioane de dolari. Landini este un nume care iti ofera garantii. Celelalte, firma din Malaiezia, necunoscuta in Europa, sau firma americano-braziliana, care este de fapt comerciant de produse Aro, nu stiu ce garantii ofera. Reusita unei privatizari depinde, suta la suta, de investitiile ulterioare privatizarii", a conchis fostul presedinte al FPS. (I.T.)

Roman Brasov, cea mai dificila privatizare

Cea mai dificila privatizare a fost aceea a societatii Roman Brasov, fapt confirmat si de Ovidiu Musetescu. "Roman Brasov a fost cel mai dificil proiect cu care ne-am confruntat pana in prezent. A fost o privatizare atipica, pentru ca, in premiera, oferta societatii malaieziene Peskana Astana a fost lansata cu o conditionalitate majora:transformarea intr-un parc industrial. Din momentul transferului de proprietate va intra in joc Societatea de administrare a parcului, ce va fi stabilita prin hotarare de Guvern", a declarat seful APAPS. Desi a fost privatizata pentru suma simbolica de 1 euro, totalul investitiilor asumate de catre societatea malaieziana depaseste 50 milioane de euro. Pe de alta parte insa, ca urmare a transformarii societatii Roman in parc industrial, angajatii vor fi disponibilizati. Prin urmare, pentru sindicalisti, aceasta privatizare nu este cosiderata un succes. "Eu consider ca privatizarea a fost facuta sub presiunea timpului, la solicitarea organismelor financiare internationale. Nu stiu daca va fi o privatizare buna sau nu", a declarat Gheorghe Marmarichi, lider de sindicat de la Roman.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *