Mostenit in baza unor prevederi legale emise inca din anul 2002, scandalul rovinietelor este pe cale a se limpezi, ultimele decizii luate de conducerile Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) si a Ministerului Transporturilor fiind de natura a simplifica procedurile de procurare a rovinietelor.
Totusi, in vartejul acestor evenimente si in harmalaia cozilor produse la miile de puncte de eliberare a abtibildurilor cu pricina s-a ascuns, se pare – daca avem in vedere secretomania unor reprezentanti ai autoritatilor abilitate cu alimentarea automobilistilor cu roviniete – si un mic si ultim "tun" marca Mitrea. Mai precis, suspiciunile sunt legate de faptul ca, intrebati pe aceasta tema, sefii Administratiei Drumurilor nu prea stiu numele firmei care a reusit sa castige licitatia pentru tiparirea respectivelor autocolante care au nascut atatia nervi in randul proprietarilor de autovehicule. Dupa cum, tot o nebuloasa o constituie si valoarea totala a operatiunii de tiparire a rovinietelor, lucrare ce, potrivit directorului adjunct al CNADM, Aurel Petrescu, se realizeaza… undeva in Germania.
Vesti bune de la Ministerul Finantelor
Totusi, o prima veste buna pentru persoanele care iau in piept cozile de la statiile de benzina ale diverselor firme, oficii postale sau reprezentante ARDAF unde, potrivit protocoalelor incheiate, se elibereaza rovinietele, este ca, in urma acceptului Ministerului Finantelor, documentul justificativ de plata a taxei de drum il constituie numai bonul fiscal emis de casa de marcaj, nemaifiind necesara eliberarea facturii sau a altei dovezi de achitare. De asemenea, persoanele fizice vor trebui sa se prezinte pentru achitarea taxei de drum si intrarea in posesie a rovinietei doar cu certificatul de inmatriculare al autoturismului respectiv. In ceea ce priveste serviciile prestate de partenerii de afaceri ai CNADN care elibereaza rovinietele, cu exceptia companiei ARDAF, care precepe numai o plata pentru utilizarea spatiului unde se distribuie rovinietele, pentru aceste servicii oferite Companiei de Drumuri Nationale, toate celelalte firme primesc un comision, functie de negocierea facuta in momentul incheierii protocolului. Cat priveste cuantumul comisionului incasat de Posta Romana, Petrom, Moll, Rompetrol sau alte firme care si-au aratat disponibilitatea pentru vanzarea rovinietelor, acesta este ascuns sun pulpana generala a confidentialitatii contractelor.
Amnezie temporara sau definitiva?
Desigur, in pofida tuturor eforturilor, directorul adjunct al CNADN nu a reusit sa-si aminteasca numele firmei care a avut fericirea de a castiga licitatia pentru tiparirea celor 4,2 milioane roviniete care au fost comandate pana in prezent. Dupa cum, tot in spiritul aceleiasi transparente, oficialul prin mana caruia trec toate actele de plata nu a reusit sa precizeze valoarea totala a contractului incheiat in urma unei licitatii organizata in perioada mandatului Mitrea. "Valoarea unei roviniete este de circa 3.000-4.000 lei, respectiv 10-12 eurocenti, iar ceea ce stiu este ca se tiparesc in Germania", a reusit sa divulge directorul Petrescu, seful finantelor Companiei Nationale de Autostrazi, beneficiara respectivei lucrari efectuata de o firma… necunoscuta. La un calcul sumar, afacerea cu pricina se poate estima lejer la o valoare ce depaseste 400.000 euro. Iar cum lucrarile tipografice se mai pot face si la pachet cu alte comezi, se poate ajusta, in favoarea firmei titulare, si valoarea unitara a rovinietei, ceea ce ar reprenta un profit destul de consistent. Oricum, in opinia directorului Petrescu, tot acest proces de eliberare a rovinietelor are si o parte buna, aceea de a afla care este parcul auto activ al Romaniei.
Have something to add? Share it in the comments.