Stiri si noutati

Modalitati de masurare a audientei in media, suport pentru publicitate

Indiferent de tipul de suport – tv, radio, print sau new-media – orice titlu mass-media are nevoie de o masurare obiectiva a audientei sale, pentru a putea sa fie reprezentat cu succes in fata unui client de publicitate. Cea mai transparenta modalitate de sondare este aceea pentru presa scrisa, realizata de BRAT – Biroul Roman de Audit al Tirajelor.

Aceasta institutie, constituita la data de 20 februarie 1998 de catre 33 de membri fondator, este organismul care ofera cea mai mare incredere in media tiparita si a devenit un standard pentru aceasta piata, cele mai importante publicatii fiind auditate BRAT. Biroul Roman de Audit al Tirajelor realizeaza o monitorizare completa a tirajelor publicatiilor din mass-media romaneasca – acelea care doresc sa fie monitorizate si care accepta procedura. Monitorizarea este profunda – numar de exemplare lansate pe piata la o editie, numar de exemplare trimise spre difuzare directa, numar de exemplare trimise abonatilor, cantitatea retururilor, numarul de exemplare oferite gratuit sau in regim barter. Recent, pe 22 martie 2006, s-a consemnat si o Adunare Generala a membrilor Biroului Roman de Audit al Tirajelor. Pe ordinea de zi a sedintei au figurat printre altele rapoartele de activitate ale departamentelor asociatiei, aderarea de noi membri precum si alegeri pentru Consiliul de Administratie BRAT. Noul Presedinte BRAT este Dan Balotescu, reprezentant al agentiei Media Investment Communication, care a intrunit majoritatea voturilor celor prezenti. Dan Balotescu a mai ocupat functia de Presedinte BRAT intre anii 2000 – 2004. Consiliul de Administratie BRAT mai are in componenta doi reprezentanti ai agentiilor de publicitate (Anca Fieraru – Initiative Romania si Laura Dobre – Mindshare), trei reprezentanti ai cotidianelor nationale (Catalin Tolontan – Convergent Media, Monica Popescu – Ziua si Cristina Ionita – Adevarul), patru reprezentanti ai publicatiilor de tip magazin (Szilard Meszaros – Edipresse AS, Dragos Stanca – Publimedia International, Andreea Mira – Sanoma Hearst Romania, Mirela Iordache – Burda Romania), trei reprezentati ai publicatiilor locale (Silviu Ispas – Arbomedia, Mihaela Rugina – Viata Libera Galati si Aurelian Grama – Exploziv Media), un reprezentant al publicatiilor gratuite (Alex Sandulescu – Academia Catavencu) si reprezentantul Departamentului pentru Studii de Audienta (Marius Gheorghe – Media Investment Communication).

"Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) este o structura asociativa constituita in scopul verificarii independente si obiective a cifrelor de difuzare a diverselor produse media. In cei 8 ani de existenta BRAT a devenit reperul pietei de publicitate pentru presa scrisa in ceea ce priveste auditul tirajelor si rezultatele de audienta ale publicatiilor membre", subliniaza chiar reprezentantii institutiei. Biroul Roman de Audit al Tirajelor are in prezent 182 membri (editori, agentii de publicitate, clienti de publicitate si editori web) cu 15 mai mult decat cu un an in urma. Pe lista de audit se afla inscrise 227 de publicatii, cu 37 mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Un birou de audit al tirajelor este o organizatie non-profit care are obiectivul de a oferi industriei de publicitate informatii corecte asupra cifrelor de difuzare, precum si alte tipuri de studii, cum sunt cele de audienta pentru presa scrisa, studii outdoor, internet, televiziune, radio, cinema, expozitii etc. Aceasta organizatie trebuie sa aiba ca membri actorii majori de pe scena industriei de publicitate: editori de presa/proprietari ai produselor media, agentii de publicitate si clienti de publicitate". "Orice firma – locala sau multinationala – aloca fonduri pentru publicitate.

Ca orice decizie de afaceri, decizia de a investi în industria de publicitate este bazata pe informatii. Pentru ca aceste investitii sa fie eficiente, este nevoie de informatii corecte si complete. Investitiile în publicitate vor creste daca produsele media pot dovedi si cuantifica interesul oamenilor fata de acestea. Între 1999 si 2003 s-a constatat o crestere a procentului din bugetele de publicitate alocat presei scrise. Unul din motivele determinante pentru aceasta crestere este credibilitatea obtinuta de publicatii prin auditarea tirajelor", se arata pe site-ul oficial al BRAT. In ceea ce priveste audientele tv si mai ales radio, aici exista mai multe controverse, pentru ca metoda de masurare este sondarea si, evident, este oarecum mai subiectiva, incurajand in mai mare masura posturile de mari dimensiuni. In repetate randui, posturile tv si radio mai mici s-au aratat nemultumite de unele cifre din rapoartele de audienta. Audienta reprezinta, in general, numarul de indivizi sau de gospodarii (exprimat numeric sau procentual) care pot fi expusi unui vehicul de media. In cazul audio-vizualului, TNS / AGB International este sursa cea mai credibila la nivel national, practic sursa oficiala.

Serviciile de audienta TV pot fi insa oferite, la cerere, pentru studii interne sau comparative, inclusiv de alte institutii de cercetare, precum Metro Media Transilvania, care ofera masurarea audientei pe toate tipurile de mass-media. Asociatia Romana pentru Masurarea Audientei (ARMA), organizatie formata din reprezentantii posturilor romanesti de televiziune si ai publicitarilor, care are drepturi de proprietate asupra datelor de audienta TV, monitorizeaza regulat, de asemenea, prin contra-expertize externe, activitatea celor de la TNS / AGB International, pentru ca interesele pe aceasta piata sunt imense. In ceea ce priveste presa din afara Bucurestiului, presa locala, aici se intalnesc probleme mai mari in privinta audientei. Sunt destul de putine publicatii care chiar isi monitorizeaza realistic audienta sau care chiar ofera date publice reale. Tocmai de aceea si publicitatea este, in acest mediu, facuta la un nivel mai putin profesionist.

Agentia de publicitate ARBOmedia si-a realizat un portofoliu de publicatii locale pe care le reprezinta in vederea atragerii de advertiseri, o miscare pozitiva pe aceasta piata de provincie. Internetul, ultima frontiera: new-media, prin caracterul sau de nou, nu a dezvoltat in Romania si un organism national care sa realizeze o sondare perfecta, echidistanta, monitorizarea este efectuata mai mult direct de agentiile de publicitate – ARBOmedia, Boom, iMedia, Vodanet Media. Piata accepta cel mai bine solutiile NetBridge, care detine si monopolul – Trafic.ro , Statistici.ro, T3.ro. Neogen a dezvoltat de asemenea modalitati de masurare a audientei siteurilor, dar acestea sunt folosite mai mult de websiteurile afiliate pe plan publicitar.
Sursa: Smart Financial

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *