Realizarea unui plan de promovare este un pas decisiv in drumul spre succes in domeniul e-comertului. Promovarea are ca urmare vizitarea site-ului. Vizitele genereaza vanzari. Vanzarile genereaza repetarea vanzarilor. Tocmai din acest motiv marile site-uri de e-comert fac mari eforturi financiare pentru promovare. Acestea profita de avantajele oferite atat de canalele media traditionale, prin reclame la televiziune, in ziare, in reviste si la radio, precum si de electronic-media, prin motoarele de cautare, bannere publicitare, liste de e-mailuri etc. Eforturile financiare trebuie impartite in mod egal intre cele doua tipuri de publicitate deoarece reclama prin Internet ofera anumite avantaje fata de canalele media traditionale.
In functie de buget, unele forme de reclama pe Internet pot fi prea scumpe pentru a se apela la ele inca de la inceput, iar pe de alta parte exista metode care pot fi mult mai ieftine decat cele utilizate in mod curent.
In SUA un important numar de companii, chiar si cele de dimensiuni mai mici au reusit sa obtina cresteri substantiale in vanzari. Cum au reusit acest lucru? Au cheltuit importante resurse materiale pentru promovarea online, careia i-au acordat aceeasi importanta fata de metodele traditionale. Pe scurt asta inseamna o combinatie de reclama in presa si in acelasi timp pe cele mai importante portaluri, ca Yahoo, Lycos sau Excite.
Crearea traficului este un element absolut necesar, deoarece fara el chiar si cel mai bun site este o risipa de resurse daca nu este vizitat. Generarea de trafic poate fi greoaie si poate duce la cheltuieli financiare ridicate, de aceea este considerata o provocare pentru web marketeri.
Un plan pentru crearea traficului presupune o combinatie de strategii si de actiuni care sa duca la crearea unui numar de utilizatori fideli ai site-ului.
Primul pas care trebuie facut este sa te asiguri ca site-ul va fi usor de gasit de catre noi utilizatori. Pentru asta este nevoie de alegerea cu mare atentie a numelui, de o buna plasare in principalele directoare si motoare de cautare si de o promovare buna prin metodele traditionale.
Aliantele si reclama platita pe alte site-uri cu trafic au si ele un rol deosebit in crearea traficului, mai ales in perioada de inceput si pentru site-urile de comert electronic.
Noii utilizatori pot fi atrasi de bannere sau butoane publicitare de pe alte site-uri, avantajul principal al acestei metode de promovare fiind posibilitatea de a masura rezultatele pentru fiecare actiune in parte realizata si de a detalia costul pentru fiecare nou vizitator in parte.
Cu cat creste dificultatea castigarii unui nou utilizator, cu atat capata o valoare mai mare transformarea acestuia intr-un utilizator frecvent. Loialitatea vizitatorilor scade dramatic costurile pentru crearea traficului.
Un simplu calcul poate evidentia beneficiile oferite de catre fidelizarea utilizatorilor. Presupunand ca un website are o baza initiala de 50.000 de utilizatori activi si vrea sa o creasca la 100 000 de utilizatori activi, se decide sa se initieze o campanie de publicitate online care sa aiba un cost de 20$ pentru 1000 de impresii (CMP) si de un click-rate (CTR) de 2%.
*** CMP – daca un site are 1000 de vizitatori pe zi si o companie cumpara un spatiu publicitar pe acest site, este echivalent cu a cumpara 1000 de impresii.
*** CTR – proportia din cei 1000 de vizitatori ai site-ului care vor face click pe bannerul publicitar.
Daca fiecare click este dat de un nou utilizator, va costa site-ul (20$/1000)*2%=1$ pentru fiecare nou vizitator. Conducerea site-ului decide sa cumpere 1 milion de impresii pe luna pana obiectivul va fi atins.
Costul pentru atingerea acestui obiectiv poate creste foarte mult daca rata de fidelizare este foarte scazuta (prin rata de fidelizare se intelege proportia din numarul de vizitatori ai site-ului care devin utilizatori fideli ai acestuia). La o rata de fidelidate 100% toti vizitatorii devin utilizatori fideli si vor fi necesare 2,5 luni si 70.000$ pentru a atinge obiectivul fixat. Cu cat aceasta rata este mai mica, cu atat va dura si va costa mai mult atingerea pragului de 100.000 de utilizatori fideli. Daca aceasta rata este foarte scazuta, promovarea nu va face decat sa acopere pierderile nemaiavand puterea sa isi creasca numarul utilizatorilor activi, ceea ce duce la cresterea costurilor.
Have something to add? Share it in the comments.