Susanele.ro

Una rece, una calda

Una (?) rece

Discutam intr-un articol despre brand si branding. Aminteam despre pozitionare, strategii de brand si brand management. Si despre faptul ca brand managerii si directorii de marketing nu inteleg aceste concepte si notiuni. Agentia mea de publicitate este la inceput de drum. Experienta de pana acum m-a facut sa realizez ca nu numai ca nu se intelege notiunea de brand, nu doar ca brand managerii sau oamenii de marketing nu au control asupra brandurilor lor. Ci, pur si simplu nu exista brand manager, nu exista departament de marketing. In consecinta nu are cine sa iti raspunda la intrebarile din brief-ul de creatie, nu ai cui sa ii ceri sa stie ce este un brand. Aceasta este realitatea pentru o agentie ca a mea.

Baza minima pentru ca orice agentie sa isi faca treaba bine pornind de la lucruri reale si verificate, e reprezentata de urmatoarele date ce trebuie sa ti se puna la dispozitie de catre client:

1. Detalii de profunzime despre companie si produs / serviciu
2. Date despre concurenta, pozitionarea si modul in care comunica
3. Caracterizare psihodemografica a targetului

Dar, desigur, aceste date – si ele insuficiente – nu sunt cunoscute. Iar bugetele nu ajung pentru a face research si a le afla pana la urma. Astfel ca trebuie sa le intuiesti, sa te documentezi singur, sa incerci sa pui totul cap la cap si sa dai o forma valida si coerenta lucrurilor. Munca in plus nu ar reprezenta nici pe departe o problema, din contra. Esti sigur de rezultatele la care ai ajuns. Insa, din cauza faptului ca nu se intelege procesul, ti se cere sa faci totul in 2-3 zile. Aceasta realitate nu este doar romaneasca, ci exact acelasi lucru se intampla cu majoritatea clientilor mei straini: din SUA, Canada, Australia, Grecia. Pretutindeni este la fel. Devine din ce in ce mai evident: brand, branding, advertising, campanii integrate de comunicare, pozitionare, brand management, brand audit, strategii de brand etc – toate acestea si multe altele raman notiuni abstracte.

Una calda

Totusi, vestea extraordinar de buna este ca, in ciuda faptului ca nu sunt intelese, ele sunt dorite. Tendinta pe care am observat-o este una imbucuratoare: din ce in ce mai multi clienti incep sa realizeze ca au nevoie de…brand. Usor-usor, vor realiza, poate, ca nu este suficient sa aiba o poveste frumoasa concretizata intr-un logo si un slogan, niste carti de vizita interesante si atat. Pentru ca, asa cum spuneam si in articolele anterioare, pentru a fi un brand iti trebuie profesionisti care sa il ghideze pe tot parcursul drumului, mult timp, multi bani, multa rabdare, comunicare constanta cu targetul. Dar si un produs / serviciu foarte bun, care sa se ridice la inaltimea promisiunii facute.

Mona Romascanu,
Creative Director & Partner Brains Advertising
www.brainsadv.ro

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *