Stiri si noutati

Autoritatile au luat in vizor firmele care fac evaziune cu vinuri

Ilinca Teodoriu

Alaturi de alcool si bauturile alcoolice spirtoase, in topul preferintelor evazionistilor se gasesc si vinurile. Pentru ca falsificarea acestor bauturi prezinta o serie de avantaje, precum "investitii" minime in coloranti sintetici si aditivi, posibilitatea de producere in orice perioada a anului, precum si obtinerea unor profituri semnificative, in momentul actual, contrafacerea vinurilor constituie o practica obisnuita atat pentru micii producatori, cat si pentru cei consacrati. Astfel, potrivit ultimelor studii de specialitate, piata neagra a bauturilor contrafacute a atins cote alarmante. "Din trei sticle de vin comercializate pe piata, doua sunt falsificate. In plus, majoritatea evazionistilor s-au specializat, astfel incat te poti insela foarte usor datorita calitatii aparente a unui produs", a declarat, in cadrul unui seminar legat de falsificarea vinurilor, Dan Docan, presedintele Asociatiei Romane pentru Combaterea Contrafacerilor. Potrivit acestuia, 50% din romani cumpara marfuri contrafacute, cele mai falsificate produse fiind bauturile alcoolice, incaltamintea, imbracamintea si carburantii. El a adaugat ca, in Romania, sunt contrafacute lunar bauturi alcoolice de peste 500 milioane de euro.

Intermediarii, singurii falsificatori

Pe de alta parte insa, desi recunosc ca falsificarea vinurilor constituie o reala problema, marii producatori nu au nici o idee despre cum poate fi combatut fenomenul evazionist. "Vorbim de patru ani si nu ajungem la nici o concluzie", au declarat cu aceeasi ocazie reprezentantii viniviticultorilor. Potrivit acestora, cei care falsifica bauturile sunt intermediarii. "La nivelul producatorilor de vinuri nu exista contrafaceri. Adevarata problema se gaseste la nivelul intermediarilor. Astfel, la imbuteliere, acestia amesteca vinurile si le adauga tot felul de esente", ne-a declarat Basil Zarnoveanu, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin din Romania.

Evazionistii schimba tactica

Pentru ca de la 1 ianuarie vinul va fi considerat produs alimentar, banderolele de securizare (n.n., ce aveau ca scop identificarea marfurilor originale) vor fi eliminate. Aceasta masura reprezinta insa, in opinia lui Dan Docan, o noua oportunitate pentru evazionisti. "Exista semnale ca aceia care produc alcool la negru si-au schimbat tactica. Astfel, de la 1 ianuarie, evazionistii vor trece de la afacerile cu spirtoase la cele cu vinuri", a avertizat seful Asociatiei pentru Combaterea Contrafacerilor. Potrivit acestuia, pentru a diminua fenomenul evazionist, trebuie identificate si fabricate etichete specifice fiecarui tip de produs, care sa ajute la identificarea produselor contrafacute. In schimb, producatorii de vinuri sustin ca "in primul rand, con-sumatorul trebuie educat. El trebuie sa identifice un produs dupa eticheta. Aceasta da garantia calitatii", ne-a declarat Barna Barabas, vicepresedinte al Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *