Elaborarea unei strategii nationale in domeniu este impusa de necesitatea alinierii la standardele europene si de premisele mai putin optimiste ale scaderii resurselor energetice naturale. Astfel, chiar daca eficienta consumului de energie a crescut, anual, cu circa un procent, independenta energetica a Romaniei a scazut de la 72% in 1999 la 67% in 2001. Astfel ca, fara aplicarea unor masuri concrete care sa vizeze eficienta energetica, consumul de energie primara asociat cu evolutia estimativa a Produsului Intern Brut va creste cu 30% pana in 2015. Necesar de 1,13 miliarde de euro in termoficare
Cea mai mare suma va trebui alocata sectorului rezidential, pentru reabilitarea termica a cladirilor, domeniu pentru care a fost estimat un necesar de investitii de 1,18 miliarde de euro. La acestea se adauga alte 1,13 miliarde de euro pentru modernizarea sistemelor de alimentare cu energie termica. Pentru sectorul industriei, specialistii Ministerului Economiei au estimat un necesar de investitii de 110 milioane de euro, pentru programe de modernizare tehnologica a instalatiilor, echipamentelor si imbunatatirea managementului energetic in societatile industriale. Din aceasta suma, care se preconizeaza a fi acoperita din surse interne, 27 milioane de euro vor fi cheltuiti pana in 2006. Se estimeaza ca efectuarea acestor investitii va aduce beneficii importante, economiile obtinute la achizitia de resurse primare fiind aproximate la 540 milioane de euro, pana in 2015.
Pentru a fi compatibilizat cu standardele europene din punct de vedere al consumului de energie, sectorul transporturilor necesita investitii de 216 milioane de euro. Aici, cele mai mari ramuri consumatoare de energie sunt cele rutiere si pe calea ferata. Printre masurile avute in vedere amintim de modernizarea flotei de autovehicule si extinderea utilizarii combustibililor alternativi in transporturile locale. La acestea se adauga si extinderea utilizarii tahografelor si limitatoarelor de viteza la autovehicule. In sectorul transporturilor feroviare, cresterea eficientei consumului de energie se va realiza prin extinderea electrificarii liniilor de cale ferata, reabilitarea infrastructurii feroviare si dotarea cu locomotive Diesel si cu locomotive electrice cu transmisie in curent alternativ. In transportul feroviar de calatori, se are in vedere reducerea consumurilor prin dotarea cu rame automotoare Diesel si rame electrice.
Reducerea emisiilor de noxe, un beneficiu
Beneficiile asupra mediului ambiant ce s-ar putea obtine datorita aplicarii masurilor strategiei nu sunt deloc de neglijat. Astfel, se vor reduce emisiile de dioxid de carbon cu minimun patru milioane de tone anual, valorificarea acestui potential putand constitui o sursa importanta de finantare, estimata la un total de circa 43 milioane de euro, beneficii obtinute pana in 2015. Merita amintit ca in Romania, prin consumul unei tone echivalent petrol se obtin 2,8 tone dioxid de carbon, care pe piata internationala a comertului cu emisii valoreaza 3,5 euro. Nu trebuie uitat nici de reducerea poluarii apelor de suprafata si a celor subterane si a solului, prin scaderea cantitatilor mari de zgura si cenusa depozitate la producatorii de energie electrica si termica. Succesul Strategiei nationale in domeniul eficientei energetice este conditionat de continuitatea si coerenta masurilor luate in diferite perioade de dezvoltare, avertizeaza autorii documentului. Ca urmare, ei recomanda a se avea in vedere eliminarea cauzelor pentru care nu se promoveaza investitiile in proiecte de eficienta energetica, interesarea si implicarea mediului de afaceri, in vederea realizarii obiectivelor de ameliorare a eficientei energetice.
Have something to add? Share it in the comments.