Stiri si noutati

BDCE ar putea acorda un imprumut de 150 milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii locale

Banca pentru Dezvoltare a Consiliului Europei va acorda Romaniei un credit in valoare de circa 150 milioane de euro pentru asfaltarea drumurilor comunale si alimentare cu apa in orasele mai mici de 50.000 de locuitori, a declarat miercuri ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, Laszlo Borbely, cu ocazia unui seminar dedicat infrastructurii de interes local, organizat in colaborare cu Banca Mondiala.
"Memorandum-ul de negociere cu BDCE este destul de avansat si sper ca pana in martie anul viitor sa semnam contractul in valoare de 150 milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii la sate", a spus Laszlo Borbely.
Initial, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului s-a aflat in negocieri cu Banca Mondiala pentru asigurarea unor resurse de finantare prentru dezvoltarea infrastructurii locale, dar in cele din urma BDCE va asigura sursa de finantare, in timp de Banca Mondiala va acorda consultanta pentru cresterea capacitatii administrative a autoritatilor locale, care vor fi nevoite sa faca proiecte fezabile pentru atragerea acestor bani, si pentru absorbtia fondurilor structurale care vor veni dupa 2007.
"Am avut dificultati cu Ministerul Finantelor Publice si cu cel al Mediului, care au dus la modificarea proiectului pentru asfaltarea oraselor mai mici de 50.000 de locuitori, dar in cele din urma am reusit sa gasim finantarea necesara", a explicat ministrul lucrarilor publice.
Minstrul Borbely a spus ca pana acum circa 2.800 de drumuri comunale au fost pietruite din bani de la bugetul statului, din circa 7.600 planificate.
"Inca din mandatul de secretar de stat pe care l-am avut in minister in perioada 1996 – 2000 am acordat o atentie deosebita pentru dezvoltarea infrastructurii la sate si pentru alimentarea cu apa in aceste zone, dar este clar ca vor mai fi multe de facut", a precizat Borbely.
Ministrul a spus ca in acest an a suplimentat fondurile ministerului dedicate alimentarii cu apa si pietruirii de drumuri cu 168 miliarde ROL. "Desi pietruim aceste drumuri, este cazul sa le si asfaltam si de aceea ne aflam in negocieri cu BDCE, dar si cu Guvernul kuweitian, care este dispus sa acorde un imprumut de circa 50 milioane de dolari", a explicat Laszlo Borbely.
Acesta a spus ca orasele mai mici de 50.000 de locuitori nu mai au acces la fondurile SAPARD si trebuie sprijinite. Banca Mondiala realizeaza un proiect pilot in cinci judete – Salaj, Botosani, Tulcea, Dolj si Calarasi prin care acorda consultanta comunitatilor de aici. BM vrea o reorganizare a drumurilor judetene si comunale, dar propune si diferite forme de finantare care sa asigure o administrare mai eficienta a fondurilor europene sau de la alte institutii financiare.
Ministrul a precizat ca in 1997, la precedentul sau mandat ca secretar de stat in Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, din 13.000 de state, doar 2.350 (18 la suta) beneficiau de alimentarea cu apa in sistem centralizat. In privinta infrastructurii rutiere, din 31.000 km de drumuri comunale, 7.662 km erau inca drumuri de pamant.
Prin hotarari luate de Guvern la acea data, a fost prevazuta alimentarea cu apa a 3.137 de sate si pietruirea a 2.300 km de drumuri comunale. Tot in 1997, prin HG 687 a fost aprobat un credit extern in valoare de 280 de milioane dolari, credit suplimentat in 2004 cu inca 90 milioane dolari pentru a finanta alimentarea cu apa a satelor, programul urmand sa se incheie in 2007.
Prin acest program au fost alimentate cu apa circa 500 de sate. In 2006, vor avea apa curenta inca 168 de localitati, iar in 2007, vor fi incheiate lucrarile de alimentare cu apa in alte 120 de sate.
Potrivit datelor Bancii Mondiale, Romania are o retea rutiera de circa 14.810 kilometri de drumuri nationale – 18,9 la suta din total, 36.000 de drumuri judetene – 45 la suta si circa 27.781 de drumuri comunale, ce reprezinta circa 35,3 la suta din total.
Banca Mondiala considera ca pentru reabilitarea drumurilor din Romania sunt necesare 700 milioane de euro granturi (500 milioane de euro pentru drumurile judetene in viitorii 20 de ani si 200 milioane de euro drumurile comunale in urmatorii 15 ani).
Imprumuturile necesare pentru aceleasi lucrari de reabilitare sunt in jur de 430 miliarde euro, din care 330 milioane euro in urmatorii 20 de ani pentru drumurile judetene si 100 milioane de euro in urmatorii 15 ani pentru drumurile comunale.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *