Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA va scoate la licitatie publica, in data de 5 mai, 3.500 km de cale ferata neinteroperabila din cadrul retelei feroviare din Romania, respectiv peste un sfert din lungimea totala a retelei. Tronsoanele oferite spre inchiriere sunt impartite in 118 sectii, potrivit unui act normativ adoptat recent de Guvern. Principalul motiv pentru care se inchiriaza calea ferata este reducerea cheltuielilor pe sectiile care aduc cele mai mici venituri. Licitatia se va desfasura prin Bursa Romana de Marfuri, in baza Hotararii nr. 27/2004 privind gestionarea infrastructurii si operarea transportului de calatori si marfa pe sectiile care nu sunt de importanta nationala. Aceste sectii situate in mare parte la capatul magistralelor de transport aduna maximum 10% din traficul de calatori si doar 2% din cel de marfuri. Durata de inchiriere poate fi intre 5 si 10 ani pentru sectii si de cinci ani pentru materialul rulant inchiriat de la CFR Calatori.
Conditii de participare la licitatie
Caietele de licitatii pregatite de societatile de cale ferata cuprind estimari ale traficului de marfa si calatori, starea infrastructurii si parcul de material rulant care se presupune ca va fi necesar pentru transport. Licitatiile vor avea loc in trei serii, iar cei care participa se obliga sa presteze cel putin serviciile de transport al calatorilor, criteriul de departajare fiind tariful minim de transport. In cazul in care nu vor exista societati interesate de ofertele de inchiriere inclusiv dupa repetarea licitatiilor, respectivele tronsoane feroviare vor fi inchise. Potrivit legii, materialul rulant necesar pentru traficul de calatori poate fi inchiriat de la CFR Calatori, valoarea chiriei fiind cel mult egala cu cheltuielile inregistrate de societatea de stat. Totodata, personalul de la CFR Calatori si de la societatea de infrastructura (CFR SA), impiegati, conductori si personalul de vanzare a biletelor in statiile aflate pe raza sectiilor de circulatie, poate fi preluat de catre societatile care castiga licitatiile. Caietele de sarcini au fost cumparate de 11 societati private, din care unele inca nu sunt licentiate de Autoritatea Feroviara din Romania (AFER). In cazul in care castiga licitatiile, acestea vor fi autorizate de AFER in maximum doua luni. Ofertantii trebuie sa probeze ca nu au datorii la bugetul de stat si sa depuna o garantie de participare la licitatii in valoare de 2 % din chiria pe cinci ani. In momentul de fata sunt inregistrati 16 operatori privati autorizati de catre AFER. Acestia detin zeci de locomotive si sute de vagoane. (S. Etves)
Have something to add? Share it in the comments.