Avalansa scutirilor de la plata obligatiilor financiare catre bugetul de stat, al asigurarilor sociale, de somaj si de sanatate a "lovit" din nou Compania Nationala CFR SA, Societatea Nationala CFR Calatori si Metrorex, toate aflate in curtea Ministerului Transporturilor, care au mai beneficiat ieri de o noua transa de scutire de peste 34 milioane euro.
Caruselul scutirilor la plata obligatiilor catre niste bugete, de somaj sau de sanatate, aflate intr-o perpetua suferinta a fost declansat la inceputul lunii iulie, moment in care CFR SA, CFR Calatori si Metrorex au beneficiat de o prima runda de iertare a datoriilor, in valoare de peste 4.400 miliarde lei. Aceasta, in conditiile in care, la finalul anului 2003, cele trei societati au mai avut parte de o iertare a "pacatelor" bugetare de 80 milioane $. Cu prilejul scutirii din iulie, Vasile Tulbure, director general al CFR SA, declara ca, "ne-au sters de la plata sumei de 11.000 miliarde lei pentru toate bugetele, dar am inceput sa platim la zi toate obligatiile curente". De altfel, argumentand ajutorul financiar urias primit de la Guvern, directorul Tulbure a invocat atat greutatile financiare ale companiei, cat si efectele "mostenirii Necolaiciuc" (n.n., fostul director general al CFR SA, cercetat de PNA, dar pierdut, se pare, prin Viena).
Numai ca, darnicia autoritatilor nu s-a limitat la aceasta transa de scutire, motiv pentru care, in luna septembrie a.c., feroviarii si, bineinteles, Metrorex au mai primit o "sarja" de ajutor, de 300 miliarde de lei, in detrimentul sleitelor bugete destinate bolnavilor, somerilor si pensionarilor.
Straniu este faptul ca, abonate la acest gen de facilitati oferite ciclic – ultima scutire fiind cea de-a treia intr-un interval de numai trei luni -, doua dintre cele trei societati feroviare aflate sub patronajul Ministerului Transporturilor, CFR SA si CFR Calatori, sustin, prin vocea autorizata a Directiei de Comunicare, ca, "in conditiile actuale, nu vor inregistra pierderi in anul 2004". Mai precis, de-ar fi sa luam in serios raspunsul primit, societatile ceferiste stau, cel putin financiar, pe roze, iar aceste scutiri repetate aproape ca devin gesturi inutile, care le jeneaza prosperitatea. Mai mult, tot potrivit versiunii oficiale, CFR SA trebuia sa beneficieze, in tot acest an, de o scutire totala de datorii de 3.087 miliarde lei, iar CFR Calatori de 1.018 miliarde lei, ceea ce ar insemna ca feroviarii au primit mai mult decat au cerut.
Have something to add? Share it in the comments.