Avand in vedere ofensiva patronatelor din exploatarea si prelucrarea primara a lemnului si a celor din industria mobilei si a celulozei, referitoare la faptul ca majorarea cu 20% a pretului de pornire a licitatiilor masei lemnoase, ar genera o majorare automata, in lant, a preturilor la mobila si alte produse din lemn, Regia Nationala a Padurilor "Romsilva", a facut, ieri, unele precizari. Astfel, directorul general al regiei, Ion Dumitru, a spus ca "informatiile furnizate de catre reprezentantii celor trei patronate sunt deopotriva tendentioase si incorecte, incercandu-se sa se induca in randul oamenilor o imagine defavo-rabila a regiei si o atitudine de condamnare a acesteia". Majorarea despre care se vorbeste si pe seama careia se fac speculatii dintre cele mai grave pentru perspectiva apropiata, este in realitate o reactualizare a pretu-lui avizat de Ministerul Finantelor Publice si care constituie pretul de pornire la licitatiile de masa lemnoasa pe picior, pret complet diferit de pretul de vanzare a lemnului. Lemnul se vinde la pretul oferit de agentii economici la licitatii, care nu este impus nici de R.N.P.- Romsilva si nici de Ministerul Finantelor Publice. Argumentele care justifica aceasta reactualizare sunt mai mult decat intemeiate: evolutia indicelui preturilor de consum, dinamica inflatiei si aparitia unor noi acte normative in materie, intre care si cel care se refera la faptul ca, regia trebuie sa contribuie la Fondul de mediu cu 3% din valoarea de adjudecare la licitatie.
Pretul lemnului de foc ramane constant
De asemenea, pentru a crea o imagine deformata, a mai spus directorul Dumitru, se compara pretul actual avizat de Ministerul Finantelor Publice cu pretul avizat in urma cu patru ani, fara ca populatia sa fie informata despre acest lucru: "Concret, majorarea cu 54% trambitata de cele trei patronate, se raporteaza la pretul de pornire existent in anul 2001 (299.250 lei) cand s-a revenit la supravegherea acestuia de catre Oficiul Concurentei, si nu la ultima majorare, din februarie 2004". Se fac totodata afirmatii privind cresterea iminenta a pretului lemnului vandut la populatie, desi lemnul respectiv nu se vinde la licitatie si nu are nici o legatura cu reactualizarea pretului de pornire a licitatiilor, care se refera strict la lemnul destinat agentilor economici. "Deoarece in mass-media nu se fac nici un fel de referiri la preturile reale cu care agentii economici ce fac parte din patronatele si sindicatele care critica in prezent Regia Nationala a Padurilor ? Romsilva, cumpara lemnul de la unitatile noastre si il revand la alti beneficiari, ne permitem sa oferim noi aceste date, dupa cum urmeaza: lemnul de foc din masa lemnoasa pe picior este cumparat de agentii economici la preturi cuprinse intre 100 si 150 mii lei/mc. Dupa exploatare, acest lemn este vandut cu 1,5 ? 1,8 milioane lei/mc. Regia Nationala a Padurilor ? Romsilva vinde lemnul de foc la populatie, in medie cu numai 300 ? 600 mii lei/mc. Oamenii trebuie sa cunoasca si faptul ca unul din obiectivele urmarite in mod constant si insistent de acesti agenti economici si de asociatiile lor este ca prin actele normative regia sa fie obligata sa nu mai vanda lemn la populatie si toata masa lemnoasa sa fie scoasa la licitatie. Credem ca este de la sine inteles ce s-ar intampla intr-o astfel de situatie", precizeaza Ion Dumitru.
Adaosuri nejustificate de 800-900%
Cat priveste lemnul de mare valoare, apt pentru prelucrari industriale superioare, acesta este cumparat la licitatie de la regie cu 1,5 ? 2,0 milioane lei/mc si este vandut dupa exploatare, cu 8,0 ? 9,0 milioane lei/mc. (deci cu preturi de 7-8 ori mai mari). In contextul celor prezentate Romsilva apreciaza ca "adresarea unei scrisori deschise primului ministru, de catre patronatele in cauza, in care acestea invoca, fara jena, motive care nu au nimic comun cu realitatea, fara a mentiona nici una din intregul cortegiu de slabiciuni si deficiente ale sectoarelor respective, constituie nu numai un gest in afara constiintei profesionale, dar si o tentativa de dezinformare a Guvernului si a opiniei publice in general".
De aici, concluzioneaza directorul Romsilva, "rezulta limpede asadar care sunt adevaratele interese ale celor trei patronate, in relatia lor cu Regia Nationala a Padurilor. Aceasta este situatia reala a preturilor de vanzare a lemnului si credem ca atat noi, cat si mass-media, avem obligatia de a informa populatia in mod transparent si obiectiv in legatura cu aceste aspecte".
Have something to add? Share it in the comments.