Saltul inregistrat de catre euro face ca imprumuturile in aceasta moneda sa devina cele mai scumpe si mai neproductive dintre toate variantele oferite de catre piata interna. De fapt, costurile care insotesc imprumuturile in euro, respectiv devalorizarea accdentuata si dobanzile practicate de banci, fac ca pana si creditele in lei sa fie mai atractive. Totusi, cea mai avantajoasa varianta este, de departe, cea a imprumuturilor in dolari.
Dolarul, cea mai eficienta solutie
In actualul context, de exemplu, persoanele care au contractat imprumuturi in dolari platesc de la luna la luna mai putin, spre deosebire de aceia care au avut proasta inspiratie de a merge pe moneda europeana. Cei care au contractat, anul trecut, credite in moneda americana au suportat costuri situate chiar sub nivelul inflatiei. Cu alte cuvinte, au luat imprumuturile cu dobanda zero. Acest fapt a provocat ingrijorarea Bancii Nationale, care a incercat stoparea dolarizarii economiei prin cresterea provizioanelor la imprumuturile in valuta. Chiar si in acest context, insa, imprumuturile in dolari par cele mai avantajoase, avand in vedere trendul din ultima saptamana de pe pietele valutare internationale.
Cel mai mic nivel din ultimii trei ani
Astfel, moneda americana si-a continuat declinul, coborand, ieri, la cel mai mic nivel din ultimii trei ani fata de yen si la un nou minim din ultimele trei luni si jumatate fata de euro. Potrivit Reuters, aceasta involutie aproape incredibila a cursului dolarului a intervenit pe fondul certitudinii investitorilor ca autoritatile americane si europene sunt de acord cu acest trend si, in consecinta, nu vor interveni pentru a stopa caderea dolarului.
Scaderea monedei americane incurajeaza activitatea exportatorilor din Statele Unite si favorizeaza, implicit, diminuarea deficitului de cont curent din aceasta tara, care a depasit 400 miliarde USD.
Autoturismele ocupa jumatate din piata de leasing
Cel mai important segment al pietei de leasing continua sa il reprezinte cel al autovehiculelor, ponderea acestuia ajungand la 92,9%. Autoturismele si-au adjudecat 49,2% din totalul pietei de leasing, fiind urmate de autoutilitare, vehicule comerciale si autobuze cu 43,7% din total. Pe pozitia a doua se situeaza echipamentele industriale, cu o pondere de 5,2%, in scadere fata de anul 2002. Urmeaza segmentul imobiliar, cu 1,3% din total, echipamentele agricole, cu 0,2%, in timp ce birotica, tehnica medicala si calculatoarele au impreuna o pondere de 0,63%. Ca o curiozitate, amintim faptul ca, potrivit datelor Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), au fost achizitionate in leasing chiar avioane si vapoare, dar ponderea acestora in totalul contractelor incheiate pana la jumatatea anului a fost de 0,02%. La sfarsitul anului 2002, potrivit datelor ASLR, valoarea totala a pietei de leasing din Romania (inclusiv companiile nemembre in asociatie) s-a ridicat la 899,8 milioane euro.
Pierderi de milioane de lei pe luna
Pierderile suferite de catre persoanele care au achizitionat un autoturism in leasing cu plata in euro sunt de aproximativ un milion de lei pe luna. Astfel, la o valoare medie de 12.000 de euro, cat costa un autoturism care sa merite cat de cat aceasta denumire si la o perioada de rambursare de 36 de luni, rata de leasing este de 263 euro. Avand in vedere faptul ca la inceputul anului (7 ianuarie) euro era cotat la 34.934 lei, iar acum a ajuns la 38.701 lei, rezulta o pierdere lunara de 991.363 lei.
Have something to add? Share it in the comments.