Stiri si noutati

Doi la suta pentru Romania

Anul trecut, Romånia a implementat un sistem de finantare a activitatii din sectorul nonprofit, prin destinarea unei parti din impozitul pe venitul net anual al contribuabilor catre o organizatie nonguvernamentala aleasa liber.

. Ce inseamna acest lucru? Ca fiecare persoana care a obtinut venituri in 2004 putea, la alegere, sa repartizeze un procent (1%) din impozitul sau, care oricum era trimis la bugetul de stat, catre sectorul organizatiilor ONG-urilor. Cu alte cuvinte, contribuabilul putea hotari destinatia unei portiuni din impozitul pe care-l plateste statului. Ce spune legea? Ordonanta de urgenta nr. 138 din 29/12/2004 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal, capitolul X, Art. 84, referitor la stabilirea si plata impozitului pe venitul net anual impozabil prevede urmatoarele: contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentind pina la 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat pentru sponsorizarea entitatilor nonprofit care functioneaza in conditiile Ordonant ei Guvernului nr. 26/2000, cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare. Ca urmare, 145.084 de contribuabili si-au exercitat dreptul de a opta pentru directionarea acestor sume, reprezentind 2,23% din numarul estimat de circa 6.500.000 contribuabili care aveau acest drept, respectiv 4,83% din numarul contribuabililor care au depus declaratia de venit global pentru anul respectiv. La nivelul intregii tari, sumele totale directionate pentru sponsorizarea entitatilor nonprofit s-au ridicat la 4.415.516 lei (RON), iar la nivelul municipiului Bucuresti acestea au fost de 939.300 lei (RON). Cele mai mari sume au fost strinse in Bucuresti (939.300 RON), Cluj (532.518 RON), Mures (456.920 RON), Harghita (209.092 RON), Timis (198.150 RON). Pe de alta parte, cele mai mici sume au fost depuse in judetul Teleorman (53 RON), Tulcea (1.137 RON), Giurgiu (1.855), Ialomita (2.612 RON).

CE PASI TREBUIE URMATI // Pentru anul fiscal 2005, contribuabilii au posibilitatea de a dispune asupra destinatiei unei sume reprezentind pina la 2% din impozitul pe venitul net anual impozabil datorat pentru sponsorizarea entitatilor nonprofit, in conformitate cu prevederile art. 57 si 84 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Contribuabilii au la dispozitie doua formulare pentru repartizarea celor doua procente din impozitul pe venit. Pentru sponsorizarea unui ONG, ei vor depune, la administratia financiara de domiciliu, o copie a fisei fiscale, impreuna cu formularul 230 – Cerere privind destina- tia sumei reprezentind pina la 2% din impozitul anual. Pentru cei care obtin, pe linga salarii, si alte venituri, mai exista un formular, formularul 200, prin care pot alege sa-si directioneze partea din impozit catre un ONG. I n cazul in care contribuabilul nu alege sa trimita cele doua procente catre sectorul nonprofit, atunci suma respectiva se duce catre bugetul de stat, fiind considerata drept parte a impozitului.

CE NU ESTE 2% // Majoritatea asociatiilor din sectorul nonprofit au tinut sa explice contribuabililor ca aceasta suma nu reprezinta o sponsorizare, donatie sau contributie, ci este o parte a impozitului care trebuie oricum platit. Altfel spus, cetateanul nu trebuie sa plateasca nimic in plus, ci are posibilitatea de a-si gestiona el singur o parte din impozitul datorat statului. Diferenta este ca putem decide acum ce destinatie poate avea aceasta suma. Ce destinatie din domeniul sectorului nonprofit. Practic, cetateanul ii spune statului cum vrea sa fie cheltuita o parte din impozitul sau. Acest sistem functioneaza in mai multe tari din Europa Centrala si de Est: din 1997 in Ungaria si din 2002 in Lituania, Slovacia si Polonia. I n Ungaria, aproximativ 33% din contribuabili apeleaza la acest sistem pentru a directiona o parte din impozitul lor (2%) catre organizatii neguvernamentale sau organizatii cu caracter religios. Daca in Ungaria acest sistem e folosit de o treime din populatia activa, din angajati, la noi putin peste doua procente din contribuabili au apelat anul trecut la acest sistem. Potrivit unui raport publicat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC), numarul organizatiilor neguvernamentale romånesti este estimat ca fiind intre 20.000 si 30.000, cu o rata de crestere anuala de 10%. In schimb, numarul ONG-urilor active este cuprins intre 6.936 (conform bazei de date actualizata a FDSC) si 19.000 (numar de ONG-uri care au depus bilantul contabil la 31.12.2002). In plus, sectorul nonprofit din Romånia ramine unul predominant urban: ONGurile localizate in mediul rural reprezinta intre 10% si 14%. Si distributia geografica este inegala, de exemplu, judetele din sudestul tarii prezentind o rata foarte scazuta a vietii asociative. Daca in anul anterior a existat o campanie nationala de informare a populatiei asupra acestei proceduri, nu acelasi lucru s-a intimplat in acest an. Dar, potrivit lui Dorin Tiganas, purtatorul de cuvånt al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), ONG-urile au devenit mai constiente de aceste resurse si au inceput sa-si faca singure reclama. ONGurile si-au facut reclama prin intermediul tuturor spatiilor publicitare posibile, incercind sa explice mecanismul opiniei publice.

Sursa: Prezent

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *