Dan Matei Agathon, ministrul turismului, reia ofensiva pentru construirea unui proiect controversat
– Domnule ministru, cum catalogati acest an in ceea ce priveste turismul romanesc?
– Nu-mi plac bilanturile, pentru ca dau o tenta de festivism. Totusi, am va ofer cateva puncte de vedere. Din perspectiva mea, 2002 a fost anul care a marcat reintrarea Romaniei pe hartile turistice ale lumii si, totodata, anul premierelor nationale. Pentru prima data in istoria Romaniei a avut loc o privatizare in direct. Pe de alta parte, va precizez ca suma incasata din privatizarea societatilor comerciale din acest an se ridica la circa 1.340 miliarde lei, suma de peste sapte ori mai mare decat valoarea nominala a pachetelor de actiuni scoase la vanzare.
– Tot o premiera este si Programul "Mamaia-Riviera Estului", care a facut dintr-o statiune cenusie, prafuita, mult prea linistita, uitata de Dumnezeu, una care a atras atentia imediat, inregistrandu-se o crestere cu 18% a numarului turistilor straini, in special germani.
– Mult-comentatii, adulatii, stresatii palmieri au starnit si ei curiozitatea. Multi erau curiosi sa vada daca traiesc, daca se inmultesc prin butasire. A fost o tevatura intreaga, dar a atras atentia, astfel incat, cu numai 40.000 de euro, am reusit sa facem o campanie de publicitate care altfel ar fi costat milioane de euro.
– "Croaziere pe Dunare" , un alt program pe care l-am lansat anul acesta, a adus tarii milioane de euro. Vasele sunt un "vis", unele au in dotare cabine cu tot ce va trece prin cap, de exemplu, teren de crichet, dar si sauna, TV, Internet, altfel spus, utilitati ca in hotelurile de 4-5 stele. Un alt program in premiera nationala a fost "Blue Flag". Acesta va continua si in 2003, astfel incat sa fie arborate aceste steaguri pe patru plaje, in Neptun si Mamaia. As vrea ca, pe parcurs, toate plajele romanesti sa arboreze acest drapel.
– Nu in ultimul rand, "Superski in Carpati" este o alta premiera nationala si poate cel mai ambitios program din ultimii 20 de ani. Incepe cu opt tunuri de zapada, destinate sa prelungeasca sezonul de iarna cu patru luni. Curiozitatea este mare, foarte multa lume vrea sa le vada la fata locului.
– Rezultatele se masoara in cifre comparative. Care este situatia in ceea ce priveste numarul turistilor straini care au vizitat Romania in 2002?
– Campania de promovare si publicitate realizata de Ministerul Turismului in anul 2002 a condus la cresterea semnificativa a circulatiei turistice din principalele tari emitente de turisti catre tara noastra. Anul acesta, au vizitat Romania cu 18% mai multi turisti din tarile Uniunii Europene. Sporuri mai importante, comparativ cu anul 2001, s-au inregistrat in ceea ce priveste numarul turistilor din Germania – 10,6%, Franta – 4,3%, Italia – 5%, Anglia – 5,1%, Austria – 3,4% , Spania – 19%, Suedia – 11,7%, Japonia – 5,7%. Anul acesta s-a consemnat revenirea marilor tour-operatori internationali in tara: TUI, Neckerman, ITS.
– Unde incadrati Proiectul Dracula Park, la succese sau la esecuri?
– Victoria are foarte multi parinti, infrangerea este orfana. Dracula Park este un proiect care se va realiza, indiferent ca unii il vor si altii nu. Am sa scriu, probabil, un roman de aventuri pe aceasta tema.
– Proiectul a fost atacat inainte de a se naste. Sunt extrem de curios sa vad daca si specialistii de la PriceWaterhouseCoopers, divizia internationala care a realizat consultanta pentru inca 40 de parcuri de distractie tematice din lume, au credibilitate in fata presei romane sau nu. Acesti specialisti analizeaza impreuna cu noi trei locatii posibile si o vom stabili pe cea mai buna. Suntem in termenele contractuale, dupa 15 ianuarie vom lista la bursa actiunile Drakula Park – vom vedea unde, la Bursa de Valori sau pe Rasdaq – si vom pune capat speculatiilor care s-au facut pe seama acestui proiect.
– Unde va fi Dracula Park? Aceasta este o intrebare sfasietoare pentru foarte multi. Raspunsul meu este: acolo unde va aduce cei mai multi bani.
– Asa ca nu stiu daca pot trece Dracula Park la realizari sau nerealizari. Treceti-l dumneavoastra acolo unde credeti ca-i este locul. In toamna anului 2004, ii voi invita pe sceptici si pe suporteri la inaugurarea parcului.
– Ce noutati pregatiti turistilor pentru anul viitor?
– In 2003, pentru turistii de la mare vom avea un program special de agrement, bazat pe noi concepte si o noua filosofie. Mai sunt unii care cred in continuare ca un turist vine la mare ca sa faca plaja si sa manance friptura cu eternii cartofi prajiti. In mileniul trei, lumea vine sa se distreze, motiv pentru care este absolut necesar ca zona de agrement sa fie dezvoltata.
– In ceea ce priveste proiectele, vom incepe lucrarile de constructie la primul Aqua Park din Romania, la Mamaia.
– Programul "Romania, tara vinurilor" va functiona si in 2002, speram, cu succes. Totodata, vom face o lansare internationala la cel mai mare targ de turism, Bursa de la VBerlin, unde vom folosi ca "varf de lance" Prahova. Ulterior, programul va fi extins si in alte zone viticole.
– De asemenea, vom lansa programul "Vacante la tara", axat pe ecoturism, ce va permite dezvoltarea armonioasa a "turismului verde". Nu vom uita nici Programul Q, care urmareste cresterea calitatii serviciilor in turism. Toate aceste programe, impreuna cu cele aflate in derulare, trebuie sa consolideze pozitia Romaniei in turismul international si sa ofere servicii mai bune turistilor.
– Ce efect va avea asupra turismului autohton invitatia de a adera la NATO, adresata tarii noastre, precum si stabilirea datei de 1 ianuarie 2007 pentru integrarea in UE?
– Cei doi factori vor avea o influenta directa pentru dezvoltarea turismului si a industriilor "orizontale". Au inceput deja negocieri cu agentiile de turism care ar urma sa preia trupele aliate atat in zona de vest, cat si in sud, la Constanta. In mod sigur, vom avea cateva mii de oameni in plus. Efectul indirect consta in ridicarea oricaror bariere in calea investitiilor. Cred ca pretul terenurilor si al activelor hoteliere se va dubla si mai cred ca toate marile lanturi hoteliere vor avea interese directe in Romania.
– Ce-i lipseste turismului romanesc pentru a fi competitiv?
– Mai intai, ne lipsesc 10 miliarde de dolari, pe care sa-i investim in infrastructura. Apoi, sunt foarte multe lipsuri, pornind de la calitatea serviciilor si pana la pregatirea si atitudinea personalului din domeniu. Afirm cu tarie ca vremea chelnerilor burtosi, cu camasi albe, neschimbate de trei zile, a trecut.
– Pentru a oferi servicii la nivel international, e nevoie de pregatire si permanenta "reciclare". Aici avem o lacuna evidenta, care provoaca multe nemultumiri. Tot personalul din turism trebuie sa treaca la carte si practica.
– Se tot vorbeste de remaniere… sunteti linistit din acest punct de vedere?
– Ne apropiem de sfarsitul de an cand, din pacate, apare o criza acuta de stiri si apar zvonurile, care fac deliciul presei. Toate schemele cu restructurarea Guvernului au un singur inconvenient: prim-ministrul Adrian Nastase nu stie de ele. Noi ne vedem de treaba, ca avem foarte multa. Din acest punct de vedere, sunt foarte linistit.
Have something to add? Share it in the comments.