Susanele.ro

Economia are nevoie de un parteneriat intre mediul academic si cel de afaceri

Parteneriatul strategic intre mediul academic si cel de afaceri, in contextul revolutiei produse de societate informationala, va crea un cadru de dezvoltare eficienta a IMM-urilor romanesti, a apreciat, marti, Cornelia Rotaru, secretar general al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, intr-un forum privind sectorul intreprinderilor mici si mijlocii din Romania.

Cea de a doua zi a Forumului national cu tema "Economia bazata pe cunoastere", organizat de CCIR in colaborare cu Academia Romana si Universitatea Politehnica Bucuresti, a fost dedicata discutiilor despre accesul IMM-urilor la informatie digitala.

"Intreprinderile romanesti si mai ales cele mici si mijlocii trebuie sa faca fata unei duble provocari: tranzitia la economia de piata si tranzitia la societate informationala. Desi absorbtia ITC de IMM-uri inregisteaza o evolutie pozitiva in Romania, totusi, conform indicelui Networked Readiness din 2004, tara noastra se plaseaza pe locul 53 din 104 tari (in 2003 Romania se afla pe locul 61 din 102 tari)", a spus Cornelia Rotaru.

Cauzele principale ale aceastei situatii se regasesc, in principal, nu atat in lipsa de resurse pentru acces la infrastructura cat mai ales in atitudinea intreprinzatorilor de a nu acorda atentie ITC ca factor esential de inovare si de a manifesta retineri fata de noile modele de afaceri specifice societatii informationale.

Raportul anual pentru 2004 al sectorului IMM din Romania, elaborat de Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, a evidentiat un numar de 402.996 intreprinderi mici si mijlocii cu urmatoarea structura pe grupe de marime: 89 la suta micro, 9 la suta mici si doi la suta mijlocii.

Potrivit aceluiasi raport, dotarea cu infrastructura de tehnica informatiei si comunicatiilor se afla in stransa corelatie cu marimea intreprinderii. Ponderea se prezinta astfel: microintreprinderi – circa 12 la suta; intreprinderi mici – 63 la suta; intreprinderi mijlocii – 97 la suta; intreprinderi mari – 95 la suta. Ponderea firmelor cu acces la Internet in acest sector este: pentru microintreprinderi – 3 la suta, pentru intreprinderi mici – 38 la suta, iar pentru intreprinderi mari – 81 la suta.

Conform datelor Institutului National de Statistica cel mai mare procent s-a inregistrat la ponderea angajatilor care utilizeaza calculatorul pentru intreprinderile micro 6,5 la suta si 17 la suta pentru intreprinderile mici.

Piata romaneasca de tehnica comunicatiilor depaseste, potrivit datelor statistice, patru miliarde de euro si se afla intr-un trend ascendent. Sectorul comunicatii si mai ales telefonia mobila a inregistrat cele mai ridicate cresteri, totusi cheltuielile de IT pe locuitor au atins 36 de euro, comparativ cu 700 de euro, nivel atins in tarile Uniunii Europene.

Strategia Guvernului si strategia sectoriala a MCTI acorda o importanta prioritara obiectivelor si directiilor de dezvoltare a societatii informationale. Reducerea polarizarii digitale si asigurarea sanselor egale la ITC si la informare a fost mesajul politic transmis anul acesta de Kofi Anan, secretarul general al ONU, la Sumitul Mondial al Societatii Informationale din noiembrie 2005. Cu acest prilej s-a lansat calculatorul de 100 de dolari destinat copiilor pentru accesul acestora la ITC.

Ca o noua filozofie si abordare manageriala, forumul a evidentiat ca e-managementul influenteaza decisiv strategia si rezultatele unei intreprinderi si ofera ca avantaje principale cresterea profitului, eliminarea barierelor geografice in relatiile cu furnizorii si clientii. Activitatea cu cel mai ridicat nivel de aplicare a calculatorului este cea financiar-contabila. Managerii trebuie insa sensibilizati asupra beneficiilor utilizarii sistemelor integrate de conducere a intreprinderii, a retelelor interne dar si a conectarii prin Internet cu furnizorii si clientii. In acest sens, CCIR acorda o deosebita atentie informarii si creerii unui cadru informational in continua crestere pentru managerii IMM-urilor. Evolutia si progresele inregistrate in sectorul Tehnicii Informatiei si Comunicatiilor permit gestionarea unor volume foarte mari de date ce ar permite sectorului IMM-urilor o dezvoltare conform normelor si standardelor economice ale Uniunii Europene. Daca ITC devine un agent al schimbarilor organizationale la nivelul unui intreprinderi nu trebuie neglijata nici introducerea ITC in procesul de fabricatie, au subliniat participantii la Forumul "Economia bazata pe cunoastere".

Un segment important in cresterea economica il reprezinta participarea intreprinderii in retelele e-networking. Globalizarea influenteaza, in fapt, evolutia unei intreprinderi obligand-o sa fie in retea cu furnizorii si clientii si sa urmareasca evolutia concurentilor. Internetul a devenit mediul care gazduieste retelele virtuale, creand chiar asa numita intreprindere virtuala. Achizitiile publice reprezinta o dimensiune semnificativa a pietii si intreprinderile in cautare de clienti sunt direct interesate sa participe la acest gen de licitatii. E-bankingul permite ca relatiile intre un intreprinzator si banca sa se realizeze prin Internet, ceea ce Camera de Comert si Industrie a Romania a pus la dispozitia intreprinzatorilor romani inca din anul 2004.

25 din bancile active pe piata romaneasca pun la dispozitie clientilor 35 de retele electronice de plata cu acces la distanta, dintre acestea 20 fiind solutii de Internet banking si trei de mobile banking. Numarul de utilizatori au fost in 2004 de 84.200.

Impactul ITC se manifesta prin inovarea si organizarea unui management nou al intreprinderii, ceea ce se regaseste in planul de masuri pe 2006 al CCIR.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *