In lumea lor traim zi de zi fara a ne da seama. Cu ei dam mana sau mergem la iarba verde si ii socotim oameni cinstiti. Si chiar sunt, in felul lor. Si totusi, ei sunt economia subterana, cei pe care oficialii cu staif ii hulesc, dar sunt fericiti ca exista, pentru ca, nu-i asa, devine ca tot economie se cheama si tot in tara asta sunt. Si daca sunt, "care va sa zica ca exista", chit ca UE ne sfatuieste sa le dam la cap, care pe unde-i prindem.
Ei sunt cei care dau toate calculele peste cap si cu care tara se mandreste fara sa stie, pentru ca nu apar niciodata in cifrele oficiale cu numele lor, ci doar pe ici, pe colo, printre randuri, daca stii sa citesti statisticile. Sa luam, de exemplu, cresterea economica si piata masinilor straine noi, care stim noi cine le cumpara, ca doar nu le-o cumpara talpa tarii.
In 2000, primul an cu crestere economica (1,5%), ce a urmat unei recesiuni ce parea ca nu se mai termina, vanzarea de masini straine noi a crescut fulminant, cu peste 70%. Si nu se luau masini ieftine, ci tot din cele cu motoare nemtesti sau americane, semn ca nevazuti, necunoscuti, oamenii momentului nu se uitau la parale. In anul urmator, la 5% crestere economica, vanzarea de masini straine noi a sporit iar cu 40%, inca un semn ca economia subterana avea ritmurile ei, cu totul altele decat cele oficiale. Parca pentru a intari cele spuse, anul acesta, trendul de plus 40% la vanzarea de masini straine noi continua, desi cresterea economica se pare ca va scadea la 3,5%.
De acolo, din sutul tepelor fara de numar date statului, glasul celor instalati confortabil in caldutele locuri ale economiei subterane, glasul celor care se plang mereu ca n-au bani, dar schimba masinile ca pe camasi, iar concediul il fac musai in strainatate, glasul lor ziceam se aude, tunand paunescian din strafunduri: "Ramanem! Suntem! Toti!".
Have something to add? Share it in the comments.