Stiri si noutati

Implementarea politicilor nationale de crestere a eficientei energetice si imbunatatirea calitatii mediului – prioritati ale politicii de mediu

Cresterea eficientei energetice si imbunatatirea calitatii mediului reprezinta prioritatile politicilor de mediu, in momentul de fata, a afirmat, marti, la conferinta Mediu curat-Energie Curata, secretarul de stat in Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, Attila Korody.
"Politica energetica determina reorientarea politicilor bazate pe productia de energie catre o politica bazata pe economisire si pe reducerea intensitatii carbonului in sectoarele economice", a explicat Korody.
Sub aspectul protectiei mediului, politica energetica a Romaniei trebuie sa se realizeze prin adaptarea treptata a sectorului energetic la cerintele europene de mediu, prin internalizarea costurilor de mediu in pretul energiei electrice si termice si prin promovarea masurilor pentru valorificarea oportunitatilor create de aplicarea Protocolului de la Kyoto si a Conventiei cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice, pentru reducerea emisiei de gaze cu efect de sera, a explicat el. Valoarea angajamentului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera adoptat de Romania este de opt la suta fata de 1989.
Romania a adoptat prin HG 645/2005 prima strategie nationala privind schimbarile climatice, reprezentand cadrul pentru implementarea politicilor privind schimbarile climatice in perioada 2005-2007. Structura prezinta beneficiile de mediu si economice ale Romaniei, prin participarea la implementarea mecanismelor prevazute de Protocolului de la Kyoto. Pentru elaborarea obiectivelor acesteia, a fost realizat Planul National de Actiune al Romaniei privind schimbarile climatice, care va fi adoptat prin hotarare de Guvern la sfarsitul anului 2005, a mai precizat Secretarul de Stat. Planul stabileste modul de implementare a strategiei nationale si modul in care se raporteaza progresele in procesul de implementare.
Pana in prezent, Romania s-a implicat cu succes in transferul de tehnologie pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si pentru crearea eficientei energetice si imbunatatirea calitatii mediului. "Pe baza mecanismului de implementare in comun, prevazut de protocolul de la Kyoto, au fost incheiate opt memorandumuri de intelegere reprezentand cadrul legal pentru dezvoltarea proiectelor de tip joint implementation, in domenii prioritare precum: sisteme de incalzire centrala, promovarea cogenerarii, utilizarea combustibililor cu continut scazut de carbon, promovarea energiei regenerabile, recuperarea de gaze de la depozitele de deseuri, impadurirea unor suprafete de teren etc".
Un numar de 12 proiecte de acest tip se afla in diferite stadii de realizare. Cantitatea de reducere de emisii angajata prin proiectele mentionate este de aproximativ opt milioane de tone de CO2, in perioda 2008-2018, transferul urmand a fi efectuat de catre MMGA din 2008.
Potrivit angajamentelor asumate pentru integrarea europeana, Romania va transpune in legislatia nationala, pana la 1 ianuarie 2007, prevederile Directivei referitoare la infiintarea Schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, a mai spus Attila Korody. "Aceste instrumente de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, in cazul politicii Uniunii Europene, sprijina statele membre in atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2, prevazute de Protocolul de la Kyoto, intr-o maniera eficienta din punct de vedere al costurilor", a subliniat oficialul MMGA.
Pentru implementarea Directivei va fi elaborat Planul National de Alocare pentru perioada 2007-2012 si va fi supus spre aprobare Comisiei Europene. Astfel, se va determina cantitatea totala de certificate de emisii pe care guvernul roman le aloca si modul in care certificatele sunt alocate fiecarei institutii in parte, a mai precizat el.
In domeniul energiei regenerabile, in cadrul colaborarii bilaterale din Protocolul de la Kyoto a fost stabilita implementarea urmatoarelor proiecte de joint implementation: modernizarea a patru hidroagregate de la Hidrocentrala Portile de Fier 2, proiect dezvoltat in cadrul colaborarii cu Olanda, modernizarea a trei hidroagregate de la Hidrocentrala Portile de Fier 1, in cadrul aceleiasi colaborari, Rumegus 2000, avand la baza tehnologia de utilizare a rumegusului ca sursa de energie in sistemul de incalzire centrala din cinci orase, in cadrul colaborarii cu Danemarca, utilizarea energiei geotermale in sistemul de incalzire centrala din Oradea, zona 2 si Beius, in cadrul colaborarii cu Danemarca.
"O politica rationala a energiei poate fi sustinuta prin planificarea integrata a resurselor disponibile, preturi si tarife aplicate corect si implica o schimbare a mentalitatii consumatorului de energie", este de parere Korody.
Pentru a asigura promovarea surselor regenerabile de energie pot fi luate in considerare masuri precum exceptarea de la taxe pe energie, reducerea impozitului pe venit pentru producatorii de energie din surse regenerabile, reducerea impozitului pe venit pentru investitiile in productia de energie din resurse regenerabile, a propus Korody. El a tras atentia asupra factorilor de risc in domeniu, precum potentialul sursei de energie regenerabila, amplasamentul, tehnologia, alegerea echipamentului, garantii, preferinte de la utilizatorii independenti etc, a incheiat Secretarul de Stat.
La conferinta au luat parte reprezentanti ai Ministerului Economiei si Comertului, Ministerului Administratiei si Internelor si MMGA.

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *