Importurile de masini second-hand nu mai pot fi limitate prin masuri administrative dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana /UE/, dar trebuie avute in vedere, obligatoriu, protectia mediului si siguranta in trafic, considera presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile /APIA/, Brent Valmar. ‘Faptul ca Romania va adera la UE inseamna o liberalizare completa, disparitia granitelor si, automat, disparitia restrictiilor la importul de autovehicule second-hand, care azi sunt limitate la o vechime de opt ani si obligativitatea respectarii normei Euro3. Orice masina inmatriculata in spatiul european va putea fi importata in Romania fara restrictie’, a declarat pentru Rompres presedintele APIA. La nivelul APIA se discuta insa despre o limitare a importurilor de masini poluante si foarte poluante, pentru ca Romania sa nu devina din acest punct de vedere groapa de gunoi si fiare vechi a Europei, asa cum s-a mai intamplat la inceputul anilor 90. ‘Dupa principiul ca cel care polueaza mai tare trebuie sa suporte costuri de depoluare mai mari, trebuie facuta o diferentiere, in opinia noastra, dupa capacitatea cilindrica, vechimea autovehiculului si normele de poluare pe care le respecta. Aceasta este linia pe care noi dorim sa o promovam si in aceasta directie am purtat discutii preliminare in special cu Ministerul Mediului si, in consecinta, cu Ministerul Finantelor Publice’, a afirmat Valmar. Oficialul APIA a precizat ca actualii detinatori de masini vechi si poluante nu vor fi vizati de masurile de limitare a importurilor de masini poluante. ‘Nu putem retrage de pe piata, din circulatie, si nu putem pedepsi suplimentar pe cei care au avut ghinionul sa aiba inmatriculata o masina mai veche cu care isi fac inca treaba. Insa ar fi gresit sa curatam de gunoaie toata piata vestica si sa importam la noi, pe costurile noastre, toate rupturile si toate gunoaiele’, a apreciat Valmar. Dintre tarile noi membre ale UE, singura tara care s-a confruntat cu un import masiv de autoturisme second-hand a fost Polonia, aceste masini avand in medie un pret de numai 260 de euro si fiind destinate in principal dezmembrarii si utilizarii pentru piese de schimb. Presedintele APIA a mentionat ca datele statistice de pret din Europa de vest, la masini second-hand, arata ca o masina ‘cat de cat normala’, la 100.000 – 150.000 km parcursi, costa aproape 10.000 de euro. Valmar a apreciat, de asemenea, ca Romania ar trebui sa profite din plin, ca si alte state vecine, de faptul ca are o productie locala de autovehicule extrem de puternica si cu un produs competitiv. Saptamana trecuta, ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, s-a intalnit cu reprezentantii APIA, pentru a discuta pe marginea impactului pe care il va avea asupra pietei auto aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Potrivit lui Vladescu, MFP si Ministerul Mediului sunt preocupate de impactul pe care aderarea la UE il va avea asupa pietei auto si iau in calcul posibilitatea luarii unor masuri privind protectia mediului si siguranta conducatorilor auto. ‘Dupa aderarea la UE, importurile de masini second-hand nu vor fi eliminate. Este nevoie insa de un set de reguli, asa cum s-a intamplat in unele state din fostul bloc comunist care au aderat recent la UE. Aceste state au reusit, prin elaborarea unor acte normative, sa protejeze mediul inconjurator si sa asigure siguranta conducatorilor auto’, a spus ministrul Finantelor, la intalnirea cu conducerea APIA.
Posted by
October 2, 2017
Importurile de masini second-hand nu pot fi limitate prin masuri administrative
Recent Posts
De ce cresc preturile caselor?
Posted by adminRecent Posts
Have something to add? Share it in the comments.