Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) va atrage investitii straine de peste doua miliarde de euro, ca urmare a unui program privind parteneriatul public privat. Banii vor veni atat de la marile institutii financiare internationale, cum ar fi BERD, BEI, Banca Mondiala sau Banca de Export-Import a Statelor Unite, dar si de la firme de renume din Occident, a declarat, ieri, ministrul transporturilor, Miron Mitrea, in cadrul forumului "Parteneriatul public privat, oportunitati pentru investitii majore in Romania". Potrivit acestuia, parteneriatul public privat permite accesul pe pietele financiare internationale, absorbtia de forta de munca si, implicit, dezvoltarea pietei interne.
Autostrada spre Moldova
Motivul principal al demararii acestui program il reprezinta resursele limitate ale Guvernului pentru a dezvolta proiecte de asemenea anvergura. Unul dintre proiectele incluse in cadrul acestui program il reprezinta autostrada Ploiesti – Sculeni, care se afla pe Coridorul PanEuropean de Transport nr. IX si se va intersecta cu autostrada Bucuresti – Ploiesti – Brasov. Lungimea autostrazii este de 361 km, aceasta trecand prin nu mai putin de sase judete: Prahova, Buzau, Vrancea, Bacau, Neamt si Iasi. Costul estimat al lucrarii se ridica la 1,48 miliarde euro. Scopul construirii acestei autostrazi il reprezinta "preluarea de pe actualele drumuri a traficului intern si international in vederea descongestionarii circulatiei". Tot la capitolul "autostrazi" este inclus si tronsonul Orastie – Sibiu, in lungime totala de 70 km si cu un cost estimat al proiectului de 420 milioane euro.
Centrala eoliana in Portul Constanta
Unul dintre proiectele inedite incluse in acest program il reprezinta constructia unei centrale eoliene in Portul Constanta, care a fost conceputa "pentru a beneficia de potentialul eolian al litoralului Marii Negre". Beneficiarul proiectului, care se afla in coordonarea Ministeru- lui Transporturilor, este Administratia Porturilor Maritime Constanta. Valoarea estimata a proiectului este de 48,3 milioane euro, dar costurile pot fi influentate de mai multi factori. Astfel, pe langa costurile de capital, cele de operare si de intretinere, precum si de rata dobanzii, este mentionata si viteza vantului! Proiectul face parte din programul de promovare a productiei de energie electrica obtinuta din surse regenerabile si este consecinta semnarii de catre Romania a Acordului de la Kyoto privind protectia mediului.
"Trebuie modificata legislatia"
Parteneriatul public-privat are o serie de avantaje evidente, insa acest mod de aplicare a unor proiecte investitionale prezinta si dezavantaje, iar autoritatile trebuie sa si le asume pe ambele, a declarat, ieri, in cadrul forumului mentionat, Hildegard Gacek, directorul BERD pentru Romania. "Acest tip de parteneriate poate aduce finantare, disciplina financiara si asistenta tehnica, insa are si dezavantaje. Sunt contracte pe termen lung, inflexibile in privinta costurilor, pot fi complicate, necesita mult timp si cer revizuirea legislatiei", a spus Hildegard Gacek.
"Sa nu castige doar unii!"
Aceasta a afirmat, de asemenea, ca succesul acestui tip de parteneriate necesita existenta unei selectii competitive si transparente a investitorilor si un angajament semnificativ atat din partea autoritatilor, cat si a companiilor. Faptul ca in Romania banii publici sunt uneori folositi in alte scopuri decat cele stabilite este de natura sa ii ingrijoreze pe reprezentantii institutiilor financiare internationale. Astfel, Owaise Saadat, seful delegatiei Bancii Mondiale in Romania, a declarat ca "un astfel de parteneriat trebuie sa fie transparent, corect si echitabil pentru ambele parti. Aceasta este singura modalitate in care poate functiona", a conchis Owaise Saadat.
Have something to add? Share it in the comments.