In cursul anului trecut, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a inregistrat pagube in valoare de 2,56 miliarde de lei in urma furturilor de pe tronsonul Bucuresti – Campina, aflat in lucrari ample de reabilitare. Furturile au continuat si in acest an, valoarea lor ridicandu-se, in perioada 1 ianuarie – 20 februarie 2004, la circa 1 miliard de lei.
Un caz deosebit prin amploarea pagubei a fost inregistrat in cursul lunii ianuarie 2004. Prin sustragerea succesiva a 20 de bobine de protectie, CFR a inregistrat o paguba de peste 830 milioane de lei.
Pentru limitarea furturilor , CFR SA a cerut sprijinul Politiei Transporturilor Feroviare, care, in functie de rezultatele cercetarilor, ar putea aviza si alte organisme de control ale statului.
In urma cu trei ani, in vederea imbunatatirii parametrilor de exploatare, a garantarii sigurantei circulatiei, dar si pentru o reala aliniere la cerintele impuse de organismele internationale, CFR SA a demarat un amplu program de reabilitare, ceea ce presupunea refacerea infrastructurii – in principal a coridoarelor pan-europene de transport – modernizarea transporturilor feroviare, revitalizarea si retehnologizarea acestora.
Coridoarele pan-europene de transport feroviar ocupa un loc important in comertul international, motiv pentru care in acest sector se manifesta o permanenta preocupare pentru castigarea de noi piete de desfacere. Pentru a valorifica in tot mai mare masura acest avantaj, in ultimul timp, CFR SA a urmarit intensificarea preocuparilor in ceea ce priveste cresterea calitatii transportului de calatori si de marfa si trecerea la circulatia cu viteza sporita. Finalizarea tuturor lucrarilor de reabilitare a Coridorului IV pan-european va conduce, deopotriva, la o crestere a vitezei tehnice a trenurilor si la o reducere a duratei de parcurs intre Curtici si Constanta. De asemenea, in viitorul apropiat, pe acest coridor urmeaza a se derula componenta feroviara a transportului combinat, sistem ce se impune tot mai mult in traficul international.
Prin atragerea unor importante surse internationale de finantare necesare achizitionarii unor utilaje performante pentru intretinerea caii, compania a incercat sa reduca efortul propriu impus de procesul de reabilitare si de modernizare a retelelor feroviare, in principal a celor aflate pe coridoarele pan-europene.
Curtici – Constanta, cel mai solicitat tronson
Dupa cum se stie, Curtici – Arad – Sighisoara – Brasov – Bucuresti – Constanta este cel mai solicitat traseu din reteaua CFR, pe care se deruleaza un intens trafic de calatori si de marfa, atat intern, cat si international. Acum, pe portiunea modernizata, trenurile de calatori pot atinge o viteza de circulatie de 160 km/h, iar cele de marfa, de 120 km/h.
Costul lucrarilor – 200 milioane euro
Costul total al lucrarilor executate pentru reabilitarea tronsonului Bucuresti – Campina s-a ridicat la circa 200 milioane de euro. Lucrarile, aflate in prezent in stadii avansate de receptie, au inceput sa sufere degradari masive, cauzate de membrii comunitatilor locale, din zona adiacenta caii ferate. Acestia au inceput sa amenajeze pasaje neautorizate de traversare a caii ferate, punand in pericol siguranta circulatiei, atat prin distrugerea terasamentelor, cat si prin traversarea prin locurile nepermise si fara sa se asigure a caii ferate.
In plus, materialele folosite pentru realizarea terasamentelor au fost sustrase in scopul reutilizarii ca material de constructie: mortar sau pavaj pe ulita satului (ex: in zona km 14, pe sectiunea Chitila – Buftea au fost inregistrate furturi de materiale ce compun terasamentele feroviare, in Chitila Sat fiind observata o ulita de pamant acoperita cu piatra sparta de la calea ferata).
Potrivit purtatorului de cuvant al CFR SA, Stefan Roseanu, in conditiile in care sustragerile sunt realizate pe sectoarele de cale ferata unde CFR SA a efectuat receptia lucrarilor si a preluat in patrimoniul sau, ca obiecte de inventar, instalatiile din teren, costurile inlocuirii sunt suportate de catre companie. Pentru sectoarele nereceptionate la momentul furtului, inlocuirea se efectueaza pe cheltuiala constructorului.
"Prin sustragerea pietrei sparte se pune grav in pericol siguranta circulatiei, deoarece terasamentul si implicit timpii de parcurs ai trenurilor au fost calculate pentru viteze de 140-160 km/h. Sustragerea pietrei destabilizeaza compozitia terasamentului slabindu-i rezistenta la socurile provocate de trecerea garniturii de tren.
Furturile de la elementele liniei de contact si semnalizarile feroviare sunt de asemenea de natura sa pericliteze siguranta circulatiei si a publicului calator, prin riscuri de electrocutare, avarierea elementelor esentiale de semnalizare feroviara s.a.
In majoritatea cazurilor de furt de la calea ferata, autorii faptelor raman neidentificati", a spus Roseanu. El a adaugat ca majoritatea materialelor ce fac obiectul furturilor intra in circuitul de vanzare a "fierului vechi", aluminiul, alama si bronzul fiind principalele metale vizate. Inlocuirea metalelor feroase si neferoase din compunerea instalatiilor cu materiale plastice nu au oprit vandalizarile.
Dupa toate aparentele, autoritatile sunt neputincioase in lupta cu hotii de componente de cale ferata. In cazul de fata, CFR SA nu poate decat sa-si asume paguba, care va fi trecuta, probabil, in contul datoriei publice, la un moment dat. "CFR SA va continua proiectul de modernizare a intregului Coridor IV si a Coridorului IX pan-european. Materialele de constructie si instalatiile furate vor fi inlocuite, pentru a nu se pune in pericol siguranta circulatiei si a publicului calator", a conchis Stefan Roseanu.
Have something to add? Share it in the comments.