Garda Financiara face dezvaluiri socante
Comisarul general al Garzii Financiare, Nicolae Plaiasu, a prezentat ieri rezultatele mai multor controale efectuate la intreprinderi de stat, unde neregulile constatate au la baza prieteniile conducerii acestora cu SRL puse pe inselat statul. Cel mai interesant caz este cel al societatii Tractorul Brasov, care si-a autoadministrat o teapa in valoare de peste 3,2 milioane dolari, consimtind la parafarea (in 1997) si continuarea unui contract dezastruos, incheiat cu firma turca Traksan Traktor Sanayi Ve Tikaret As.
Contractul se refera la furnizarea de sasiuri pentru tractoare agricole, partea romana avand obligatia sa suporte o parte din cheltuielile de reclama si publicitate, precum si din cheltuielile aferente participarii partenerilor externi la diverse targuri si expozitii internationale.
Daca cei de la Tractorul au respectat clauzele contractuale, turcii au "uitat" sa plateasca contravaloarea utilajelor.
Desi in perioada 1998-1999, Tractorul nu a primit decat sume infime din valoarea contractului semnat cu firma turca, in iunie 1999, conducerea uzinei a gasit de cuviinta sa reinnoiasca contractul pentru perioada 2000-2001, pentru inca 1,2 milioane de dolari. Acest lucru pare incredibil, avand in vedere ca uzina brasoveana a apelat la Curtea de Arbitraj de pe langa Curtea de Comert International Paris pentru recuperarea sumelor aferente primului contract. Prin noul contract, UTB a suportat cheltuieli cu publicitatea, plus TVA, in valoare de un miliard de lei, suma pentru a carei neplata s-au calculat majorari de intarziere de doua miliarde lei.
O filiala SNP vindea motorina falsa
In cazul filialei Petrom Nadlac SRL, "ingineriile" administratorului au adus prejudicii statului de peste 2,2 miliarde lei. Acesta a aprovizionat societatea, in proportie de peste 70%, de la firme private, la a doua, a treia sau chiar a patra veriga, fapt care a determinat ca preturile de vanzare a combustibilului sa fie mult mai mari decat daca filiala s-ar fi aprovizionat de la Petrom – de altfel, actionarul sau majoritar. In plus, combustibilii au fost achizitionati de la firme-fantoma.
Conducerea RATB, in culpa
Semne de intrebare ridica si un contract parafat intre RATB si o firma dubioasa – New York Baia Sprie -, care a tepuit bugetul statului cu 14,9 miliarde lei. Oficialii GF spun ca RATB a parafat mai multe contracte de curatire a troleibuzelor si tramvaielor cu aceasta firma, care a utilizat facturi false si cesionari neinregistrate la Registrul Comertului. Patronul firmei New York Baia Sprie a incasat fraudulos, in trei ani, "cu concursul conducerii RATB, peste 130 de miliarde lei", a precizat Plaiasu.
Have something to add? Share it in the comments.