Masinile pentru care proprietarii nu au incheiat un contract de asigurare vor fi radiate din circulatie, se prevede intr-un proiect de lege redactat de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). De asemenea, prin acelasi act normativ se introduce sistemul "bonus-malus". Ca urmare, nivelul primelor de asigurare va fi stabilit in functie de numarul de accidente in care a fost implicat proprietarul unui autovehicul. Astfel, in cazul in care un sofer a fost implicat in ultimul an, din vina sa, in mai mult de patru accidente, acesta va plati o asigurare de patru ori mai mare.
Se introduce evidenta centralizata
Pentru a exista o evidenta clara a autovehiculelor, legea prevede infiintarea Oficiului de Prelucrare si Centralizare a Datelor Auto (OPCDA). Societatile de asigurare sunt obligate sa transmita oficiului toate informatiile privind incheierea asigurarilor de raspundere civila auto (RCA), perioada de valabilitate a acestora, precum si data la care expira valabilitatea. De asemenea, societatile de asigurare sunt obligate sa transmita "orice modificare a contractelor de asigurare survenita in timpul valabilitatii acestora".
Termen de gratie de opt zile
Dupa centralizarea datelor, OPCDA va verifica valabilitatea contractelor de raspundere civila auto si apoi va prezenta Politiei Rutiere lista cu proprietarii de autovehicule care nu au incheiat aceasta asigurare. Dupa primirea confirmarii din partea OPCDA, Politia va trebui sa-i someze pe proprietarii de autovehicule sa incheie asigurarea in termen de opt zile. Daca dupa aceasta perioada proprietarii nu prezinta certificatul de asigurare RCA sau adeverinta provizorie RCA, autoturismul va fi radiat din circulatie.
Fraudele sunt trecute la index
Legea prevede ca obligatia incheierii asigurarii de raspundere civila auto ii revine oricarui proprietar al unui autovehicul "de la inmatricularea sau inscrierea provizorie a acestuia pana la radierea definitiva din circulatie". In cazul in care asiguratul a avut in anul anterior un contract de asigurare RCA care a fost reziliat pentru nerespectarea de catre asigurat a conditiilor prevazute sau daca motivele rezilierii s-au datorat unor incercari de fraudare din partea asiguratului, societatea de asigurare are dreptul sa refuze incheierea asigurarii.
Despagubirile, in cota procentuala
Daca intr-un accident sunt implicate mai multe persoane, iar solicitarile de despagubire depasesc limita maxima stabilita de lege, "atunci despagubirile se vor face prin stabilirea unei cote-parti in functie de valoarea pagubelor suferite de fiecare pagubit in parte". In cazul in care unul dintre cei implicati in accident formuleaza o cerere de despagubire care se situeaza sub valoarea cotei-parti care ii revine, banii ramasi se vor imparti intre celelalte persoane implicate. Cand, pentru producerea unui accident, sunt vinovati ambi soferi si acestia sunt asigurati la societati diferite, ei vor primi banii indiferent careia dintre ele adreseaza cererea de despagubire.
Have something to add? Share it in the comments.