Susanele.ro

Ministerul Transporturilor infiinteaza opt societati de transport feroviar de scurt parcurs

Marilena Dan, Stefan Etves

Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, Gheorghe Dobre, a anuntat, ieri, ca Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta privind reorganizarea transportului feroviar de calatori si de marfa. "Reorganizarea transportului feroviar are in vedere infiintarea a opt societati care vor asigura transportul de calatori pe distante scurte. Acestea vor opera separat de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, dar vor fi sub autoritatea Ministerului Transporturilor(MTCT)?, a declarat Dobre. El nu a precizat cum vor fi organizate noile entitatI, in raport cu actualele regionale CFR. Oficialul a precizat, insa, ca reorganizarea transportului feroviar vizeaza o separare a transportului de lung-parcus si a celui de scurt-parcurs.

La cererea Comisiei Europene

Potrivit actului normativ, reorganizarea transportului feroviar se substituie recomandarii Comisiei Europene din Raportul de tara pe anul 2004, referitoare la adoptarea unui plan privind strategia pe termen lung a sectorului feroviar, pentru restabilirea echilibrului financiar a administratorului infrastructurii si in vederea modernizarii si reinnoirii infrastructurii. Ca urmare, s-a considerat necesara modificarea cadrului juridic existent, respectiv OUG nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea SNCFR. In opinia MTCT, ordonanta constituie "o situatie extraordinara?, care "vizeaza interesul general si imediat?.

Transportul CFR, pe baza de contracte

Potrivit textului ordonantei, transportul feroviar public de calatori are caracter de serviciu social, pentru care autoritatile responsabile incheie contracte de servicii cu operatorii de transport feroviar public, in scopul furnizarii catre populatie de servicii de transport adecvate.

Ca noutate, ordonanta stabileste ca diferentele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de calatori si costurile reale de transport, la care se adauga o cota de profit intre 3 si 5%, se primesc de catre operatorii de transport feroviar de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pe baza contractelor de servicii publice si constituie plata serviciilor publice sociale pentru transportul feroviar de calatori. Sumele necesare pentru plata serviciilor efectuate in baza contractelor de servicii publice se aproba anual, in bugetul MTCT, pe baza documentelor justificative primite si verificate de responsabilii ministerului, care coreleaza aceste date cu politica tarifara in domeniu, cu nivelul costurilor pentru operatiile de transport feroviar de calatori si cu nivelul prognozat al veniturilor obtinute de acestia din operarea trenurilor cuprinse in pachetul minim social, se arata in ordonanta. "Toate sumele prevazute se asigura in mod nediscriminatoriu pentru toti operatorii de transport feroviar care au contracte de servicii publice. Diferentele dintre tarifele stabilite si costurile reale se stabilesc luand ca baza activitatile operatorului de transport feroviar de calatori majoritar de pe piata. Pe aceasta baza, anual, MTCT stabileste cu avizul Ministerului Finantelor Publice tariful unitar pentru serviciul public social, exprimat in lei/tren-km?, se arata in actul normativ. Acesta precizeaza ca tariful unitar se va aplica pentru fiecare contract de servicii publice, in functie de numarul de tren-kilometri realizati de operatorul de transport feroviar respectiv, pe baza raportarilor sale specifice de realizare a bugetului date pe proprie raspundere, dar fara a se depasi cota de profit.

Contractele prevazute se incheie pentru o durata de 4 ani, se aproba de catre Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea bugetului de stat.

Activele CFR pot fi inchiriate

CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, va putea sa inchirieze, cu acordul MTCT, instalatiile de tractiune electrica si de electroalimentare ale infrastructurii feroviare publice catre filialele sale, in vederea administrarii acestora pentru desfasurarea transporturilor publice de marfuri si persoane. Totodata, CFR SA va putea sa inchirieze bunuri proprietate privata necesare organizarii si desfasurarii procesului de transport feroviar, aferente instalatiilor de tractiune electrica si de electroalimentare inchiriate filialelor sale. Conditiile de inchiriere a acestor instalatii se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea MTCT.

Sursa Gardianul

Have something to add? Share it in the comments.

Your email address will not be published. Required fields are marked *