Pretul carburantilor va ajuge la 40.000 lei/litru cand barilul de titei va creste la 60 dolari, a declarat, ieri, presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu. In opinia sa, acest lucru s-ar putea intampla in ianuarie 2005. Mai mult, oficialul Rompetrol a apreciat ca o scumpire semnificativa a carburantilor va avea loc dupa alegeri.
In prezent, preturile carburantilor sunt majorate cate putin de la o zi la alta. "In ultimele doua saptamani, preturile la poarta rafinariilor au crescut cu 20-30 dolari pe tona", a declarat Patriciu. Producatorii nu mai anunta insa scumpirile, avand in vedere ca acestea nu sunt mari de la o zi la alta si, pe de alta parte, pentru ca nu au obligativitatea sa faca informari publice pe marginea preturilor practicate. In consecinta, preturile la pompa sunt majorate zilnic cu 200-300 lei/ litru. Totodata, marjele de profit ale benzinarilor s-au micsorat, ei suportand costul protectiei celor 15% dintre romani care detin automobile, a adaugat oficialul Rompetrol.
Protectie sociala pentru bogati
In prezent, pretul carburantilor este tinut in frau de stat pentru a oferi protectie sociala celor bogati, in detrimentul "saracilor de la tara", potrivit afirmatiilor lui Patriciu. Pentru a acoperi costurile, producatorii sunt obligati sa majoreze preturile la alte produse, ca de exemplu buteliile pentru aragaz, a explicat el. In ultima saptamana, pretul buteliilor s-a dublat, ajungand la 360.000 lei. Buteliile sunt utilizate de 6,3 milioane de romani, in timp ce numarul detinatorilor de autoturisme este de 4,35 milioane, adica numai 15% din populatie.
Majoritatea romanilor se incalzesc la jar
Peste 53% din populatia Romaniei isi incalzeste locuinta utilizand lemne, potrivit oficialului Rompetrol. Consumul anual de lemn utilizat in acest scop se ridica la circa 9 milioane de tone. Avand in vedere cifrele prezentate, oficialul Rompetrol a apreciat ca "politicile Guvernului sunt subminate de inertii".
Pretul barilului, in crestere
Majorarea pretului barilului de titei este una structurala, ceea ce inseamna ca acesta va continua sa creasca, potrivit declaratiilor lui Dinu Patriciu. In perioada 1975- 1986 s-a inregistrat, ca si in prezent, o crestere structurala a pretului titeiului. In preturi comparabile, in acea perioada titeiul a fost mai scump decat in prezent.
Toate companiile de pe piata autohtona practica o politica de majorare a preturilor la carburanti pe regiunile tarii, ne-au declarat surse din piata. Mai precis, preturile la benzina si motorina difera de la o zona a tarii la alta, in functie de distantele dintre locul de desfacere si rafinarii.
Have something to add? Share it in the comments.