Fiecare ceferist va primi, in functie de vechimea in munca, 20-24 de salarii compensatorii, plus sumele cuvenite pentru concediul de odihna pe 2003, daca acesta nu a fost efectuat.
Masura concedierii masive a personalului CFR a fost convenita de Guvern cu Fondul Monetar International la ultima evaluare a acordului stand-by. In pofida protestelor vehemente ale sindicatelor, care contesta numarul mare de disponibilizari, Executivul va duce pana la capat acest angajament, pentru simplul motiv ca orice pas inapoi in aceasta privinta poate insemna inceputul falimentului Caii Ferate Romane. Si asta pentru ca societatile feroviare se afla intr-o situatie financiara foarte delicata, datoriile acumulate in ultimii ani depasind 10.000 miliarde de lei.
Majorarea salariilor personalului bugetar, aplicata la inceputul acestui an, a aruncat in aer bugetele celor patru societati (CFR Calatori, CFR SA, CFR Marfa si SAAF), in conditiile in care nu exista nici o corelatie intre nivelul salariilor platite si productivitate. De aici si pana la masivele disponibilizari anuntate n-au mai trecut decat cateva luni.
Potrivit dlui Vasile Olievschi, director general al Directiei Transporturi Feroviare din Ministerul Transporturilor, societatea care va disponibiliza cel mai mare numar de angajati este cea care gestioneaza infrastructura feroviara, respectiv CFR SA. Din centrala acesteia vor pleca 7.100 de angajati, la care se vor adauga alti 4.200, din cadrul filialelor. Urmeaza CFR Marfa, cu circa 4.000 de disponibilizati din centrala si alti 1.600 din filiale, si CFR Calatori, care va concedia 800 de salariati din centrala si alti 600 din teritoriu.
Divergente pe tema concedierilor
"Numarul exact de salariati care vor parasi sectorul feroviar pana la 15 septembrie, in cadrul procesului de restructurare a 40 de societati din domeniu, este de 19.328. Aceasta cifra a suferit mai multe modificari in ultimele saptamani, intrucat programele de restructurare ale societatilor au trecut prin mai multe etape de elaborare. E atat grija administratiei, cat si cea a sindicatelor de a vedea cum realizam aceasta cifra, de unde anume vor fi disponibilizati oamenii. De altfel, ambele parti recunosc ca exista un excedent de personal la calea ferata", a precizat dl Olievschi.
Vor urma si alte disponibilizari?
"Sigur ca exista opinii diferite cu privire la numarul de persoane care ar trebui disponibilizate: unii afirma ca ar fi suficiente 17.000, altii, mai pesimisti, spun ca ar trebui sa plece 30.000. Pe de alta parte, exista unele "predictii" potrivit carora numarul de personal al caii ferate va mai suferi modificari pana in 2007, data aderarii la UE, chiar daca in acest moment ar pleca 30.000 de oameni din sistem. Aceasta depinde, insa, foarte mult, de evolutia pietei. In fapt, este vorba de a corela numarul de personal cu volumul prestatiilor. Asta urmarim. Ca societatile sa aiba flexibilitatea de a raspunde cerintelor pietei si sa nu fie supradimensionate, pentru ca atunci costurile depasesc veniturile si apar pierderile", a mai spus reprezentantul MT.
In opinia sa, se impune, cu siguranta, o schimbare de mentalitate. "Ceferistii trebuie sa inteleaga ca transportul feroviar trebuie sa functioneze dupa legile pietei si, pentru aceasta, sa fie dimensionat ca orice entitate economica care functioneaza in capitalism. Pe de alta parte, este imperios necesar ca acest tip de transport sa se adreseze numai segmentului de piata care ii apartine si sa nu incerce sa acopere activitati pe care sectorul auto le poate acoperi mai bine".
Modalitati de redresare
Vasile olievschi a mai afirmat ca tendinta de scadere a pietei de transport feroviar se va mentine si va duce la o anumita concentrare a traficului. "Trebuie sa operam pe anumite noduri, unde exista volume mari de transport si unde acest tip de activitate este mai rentabila decat cea auto. In transportul de marfa, trebuie sa ne concentram pe marfurile de masa, precum carbune, petrol, utilaje grele, materiale de constructii s.m.d. si sa renuntam la marfurile cu volume mici. Totodata, trebuie sa incurajam transportul combinat de marfuri, RO-LA, transportul containerelor. La calatori, trebuie sa dezvoltam ceea ce am inceput cu automotoarele si sa continuam cu achizitia de rame electrice, in fapt, trenuri usoare care sa opereze pe distante scurte", a mai spus reprezentantul MT. El a adaugat ca distanta medie de transport in Romania este de 90 km la calatori, fata de 35 km media europeana si 240 km la marfa. "Este clar ca noi pierdem o anumita piata, pentru ca structura trenurilor noastre este pe distante lungi.
Transportul de calatori se face cu trenuri grele, o data sau de doua ori pe zi, pe o ruta. Trebuie sa cream un sistem in care la fiecare 30 de minute sau o ora sa plece un tren spre o anumita destinatie, astfel incat sa putem prelua si navetistii", a subliniat Olievschi.
Plan de redresare a societatilor feroviare
Concedierea celor peste 19.000 de salariati ai CFR nu va rezolva problema pierderilor din sistem si nici nu va eficientiza activitatea societatilor de profil. De acest fapt sunt constienti si reprezentantii MT, care pun la punct, in aceste zile, un plan de masuri menit sa conduca la rezultate satisfacatoare pe termen mediu si lung.
"Nimeni nu trebuie sa ramana cu impresia ca restructurarea la calea ferata inseamna doar concedieri. In paralel, vom aplica un program de modernizare a parcului CFR Calatori, in valoare de peste 300 milioane de euro, prin achizitia de automotoare (pana la 120), care consuma de trei ori mai putin decat un tren clasic. Aceasta masura este cuprinsa intr-o strategie de reducere a consumului energetic si de combustibil, care a crescut foarte mult in ultima perioada. Vor continua si investitiile in infrastructura, care se ridica actualmente la peste un miliard de dolari si care vizeaza, in principal, modernizarea coridoarelor pan-europene.
Pe de alta parte, vor fi scoase la privatizare toate societatile externalizate din cadrul societatilor feroviare. Si, nu in ultimul rand, vor fi inchise circa 3.000 km de linii neprofitabile, care vor fi scoase, ulterior, la concesionare.
Vrem sa-i convingem pe reprezentantii comunitatilor locale si pe investitori sa se implice, sa le preia si sa le utilizeze. Acolo unde nu vor exista oferte, vom inchide liniile.
Analizele noastre arata foarte clar ca circa 98% din transportul de marfa si 90% din cel de calatori se realizeaza pe 75% din reteaua feroviara. Trebuie sa luam masuri in aceasta privinta", a conchis dl Olievschi.
Have something to add? Share it in the comments.